2012-01-14, 22:55
Bannlyst
Jag skulle vilja veta lite mer om börspsykologi vid området "aktiv nedgång" på kursen.
För att utveckla mig så postar jag denna bild. Mycket intressant!

Det gröna är för köpläge
Det gula är för säljläge
Det röda är motståndets och stödets medelvärde.
Bild som har endast rött har inga indkatorer(köp och säljläge)

http://img33.imageshack.us/img33/2435/namnlsosr.jpg

Jag undrar hur man ska gå till väga att räkna på dessa.
* På graf nr I så kan vi se ett köpläge, men inget sälläge. Alltså är den blank.

* På graf nr II så kan vi se ett konstant linje av inget köpläge eller säljläge.

* På graf nr III så kan vi se ett grovt och aktivt nedgång. Nästan vid botten så kan vi se några som vill köpa, därför stiger den. Men efter botten är nådd så tänker alla lika och köper aktier.
Säljläge kommer sedan.

* På graf nr IV så har vi två köplägen och två säljlägen.
Grov aktiv nedgång förekommer först, efter det så tänker alla lika igen och köper aktier. Det stiger, folk vill sedan sälja aktien så den sjunker. Här ser vi hur folken använder sin hjärna att tänka likadant.
Efter det första säljläget så kommer ett nytt köpläge, efter det så verkar det som investerarna har lärt sig av sina misstag. Därför säljs det på toppen en timme senare.

* På graf nr V så förekommer det två köplägen och ett säljläge. Endast slutet så tjänar man på att sälja.

* På graf nr VI så är den även blank som graf nr I.

Men då är frågan.
Hur kan man läsa av psykologin i grafen mer exakt?
Exempel:
Grafen går hastigt ned. Inom en halvtimme har den gått ned 1 kr. Det ligger nu på 166 kr.
Samtidigt den vill gå ned så möts den av motstånd. Först ett litet, sen ett mer och tredje motståndet är större successivt.
Hur känner man på sig då att det är köpläge när det är aktiv nedgång på kursen?

Ni får gärna rekommendera en bok om börspsykologi, tack

// Mr.RR
Citera
2012-01-14, 23:06
Medlem
annanmedlems avatar
Jadu, det är ju enkelt att placera in dina köp- och säljlägen med facit i hand ..
Citera
2012-01-14, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jadu, det är ju enkelt att placera in dina köp- och säljlägen med facit i hand ..

Visste att du skulle skriva först.
Finns inget facit på aktiemarknaden och det är jag medveten om.

Allt handlar oftast om psykologi. Man ser det också, men jag är så grön i just börspsykologi så jag skulle gärna vilja diskutera det

// Mr.RR
Citera
2012-01-14, 23:35
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterRollsRoyce
Hur känner man på sig då att det är köpläge när det är aktiv nedgång på kursen?

// Mr.RR
Det är inget "man känner på sig". Att hitta den exakta vändpunkten i en nedåtgående kurs är inte det enklaste, åtminstone inte i ett linjediagram. Visst kan man använda pivotpunkter eller fib eller liknande, men utan ytterligare bekräftelse är det inte många som handlar enbart på det.
Jag inte heller någon handlar enbart på kursrörelser av det slag du beskriver i dina grafer. Gärna vill man ha åtminstone ytterligare en indikator t.ex. volym.
Citera
2012-01-14, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Det är inget "man känner på sig". Att hitta den exakta vändpunkten i en nedåtgående kurs är inte det enklaste, åtminstone inte i ett linjediagram. Visst kan man använda pivotpunkter eller fib eller liknande, men utan ytterligare bekräftelse är det inte många som handlar enbart på det.
Jag inte heller någon handlar enbart på kursrörelser av det slag du beskriver i dina grafer. Gärna vill man ha åtminstone ytterligare en indikator t.ex. volym.

Finns inte direkt ett facit, men på något sätt så bör man få en känsla på ett ungefär.

// Mr.RR
Citera
2012-01-14, 23:47
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterRollsRoyce
Finns inte direkt ett facit, men på något sätt så bör man få en känsla på ett ungefär.

// Mr.RR
Att handla "på känsla" brukar inte vara särskilt framgångsrikt, men lycka till
.
Själv brukar jag vänta på en tydlig signal när vändningen har skett innan jag handlar på den, att bara gissa vändpunken brukar beskrivas som att försöka fånga en fallande kniv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in