Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-15, 16:05
Medlem
Vänsterpartiet tar utskottsinitiativ i frågan om tvångssterilisering

Vänsterpartiet kommer att ta ett utskottsinitiativ för att få bort kravet på sterilisering av de personer som genomgår könskorrigerande behandling.

- Vi skall inte tvångssterilisera människor i Sverige. Frågan är redan utredd och krav på ytterligare utredningar är bara ett sätt för KD att gömma undan frågan, säger Eva Olofsson Vänsterpartiets ledamot i socialutskottet.

Vänsterpartiet har i flera år drivit frågan om avskaffande av tvångssterilisering.

- När det nu finns en majoritet i riksdagen för att ta bort denna skamfläck i vår lagstiftning ska frågan inte dras i långbänk. Därför kommer jag att på socialutskottets första möte föreslå att utskottet aktivt ställer sig bakom och driver på för en lagändring genom ett utskottsinitiativ, säger Eva Olofsson.

http://www.vansterpartiet.se/index.p...tet&Itemid=800

Diskussionsunderlag: I och med att man vill förbjuda tvångssterilisering så är man i praktiken för att en kvinna som väljer att bli man, även tillåts att uppfostra ett barn. Är detta rätt eller är det så det ska vara i 2000-talet?
Citera
2012-01-15, 16:10
Medlem
St.Mosess avatar
Sverige blir bara sjukare och sjukare för varje dag som går. Snöbollen med dårskap rullar på och vi kan nog räkna med en legalisering av pedofili innan seklet är över.
Citera
2012-01-15, 16:13
Medlem
Drullknulls avatar
Sicken ickefråga, självklart skall våra transor få barn som alla andra. Tvångssteliseringarna är ett mörkt kapitel i svensk historia, att det kunnat fortsätta in på 2000-talet är ett mysterium, en riktig skamfläck!
Citera
2012-01-15, 16:19
Medlem
Jag tycker Eberhard hade vettiga synpunkter i frågan i en artikel på Newsmill - medicinsk behandling ska vara evidensbaserad. Nyttan med operation är omtvistad, då bör frågan utredas. Eberhads artikel: http://www.newsmill.se/artikel/2012/...x-vid-k-nsbyte

Det är ingen som tvingar någon att sterilisera sig - det är jag som tvingas betala för eventuellt ej motiverade medicinska ingrepp. Det är frågan om en störning som ska behandlas på lämpligt sätt, vad som är en lämplig behandling är oklart. Vi låter inte andra personer med psykiska störningar själva bestämma vilken behandling de ska ha. Inte heller ska personer med denna störning, transsexualitet, eller vad man nu ska kalla dessa ("tredje-könet-sexuella" kanske), få bestämma vilken behandling som är mest lämplig. De har all rätt att tacka nej till den behandling som av expertis anses vara beprövad och evidensbaserad, ingen tvingar någon till något. Så frågan bör utredas.
Senast redigerad av Kebnekaisa 2012-01-15 kl. 16:23.
Citera
2012-01-15, 16:21
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Sicken ickefråga, självklart skall våra transor få barn som alla andra. Tvångssteliseringarna är ett mörkt kapitel i svensk historia, att det kunnat fortsätta in på 2000-talet är ett mysterium, en riktig skamfläck!

Håller med. V är ett allmänt tramsparti som vill förbjuda bemanningsbolag och tokhöja skatter och är allmänt aggressiva mot alla som vill ha en möjlighet att bestämma själva över sina liv.

Fast i dessa frågor så kan nog de flesta hålla med om att lämpligheten som förälder inte sitter i personens sexuella läggning eller kön. Det är ingen riktig vänster-högerfråga.

Det är enbart dem som vill "visa" att de är konservativa som motsäger sånt här. Man kan dock vara konservativ och t ex kämpa för en mer konservativ bibeltolkning i kyrkorna, kyrkornas rätt att bestämma själva, värna familjen ( som inte enbart behöver vara mamma-pappa -barn) och vårt kulturarv m.m. utan att gå in och bli "tok konservativ".

Tror M som är liberal-konservativa skulle kunna acceptera V förslag här med, om man nu inte ska gå in och göra tvärtom enbart pga motståndarnas åsikter.
Citera
2012-01-15, 16:39
Medlem
Tror inte att en kvinna som har "blivit" en man är lämplig att uppfostra ett barn och särskilt inte en pojke att bli och uppföra sig som en man. Men nuförtiden är det ju okej för 10 åriga pojkar att bära smink så jag kanske har jättefel och borde ändra min åsikt.
Citera
2012-01-15, 16:39
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
utan att gå in och bli "tok konservativ".
Så du anser att man är "tok konservativ" om man anser att transsexuella inte ska få skaffa barn? Klassa mig i sådana fall gärna som tokkonservativ.

Men det är klart, det enklaste sättet att få fler svenskar att acceptera avvikande sexuella fetischer (eller rentav ta del av dessa) är att öka utövarnas inflytande när det kommer till barnens uppfostran. Vänsterpartiet går i spetsen som vanligt.
Citera
2012-01-15, 17:31
Medlem
Sjelv anser jag att det er svort att stoppa dem. Det handlar ju om en menniskas fria rett och gor ju inte riktigt att ta det ifron dem. Mysko att de ska tvongssterilisering. Jag stodjer ju inte direkt transor som vill skaffa barn men samtidigt kan man inte ta deras rett
Citera
2012-01-15, 17:55
Medlem
Detta känns instinktivt fel. Inga barn ska behöva växa upp med psykiskt instabila eller sjuka föräldrar.
Citera
2012-01-15, 18:13
Medlem
Självklart skall de inte steriliseras men jag vänder mig emot att de får en legal status som könet de försöker efterhärma.
Citera
2012-01-15, 18:19
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Så du anser att man är "tok konservativ" om man anser att transsexuella inte ska få skaffa barn? Klassa mig i sådana fall gärna som tokkonservativ.

Men det är klart, det enklaste sättet att få fler svenskar att acceptera avvikande sexuella fetischer (eller rentav ta del av dessa) är att öka utövarnas inflytande när det kommer till barnens uppfostran. Vänsterpartiet går i spetsen som vanligt.

Ja för du bedömer en individs förmåga att vara förälder efter dennes sexuella läggning/ kön. Finns många heterosexuella som är sämre "föräldrarmaterial" än transexuella i sådana fall.

Att byta kön är inte som att byta byxor eller testa en annan sexualitet för en vecka. Det är ett livsavgörande ingrepp som det krävs en större utredning för att kunna eventuellt göra ett ingrepp. Det är väldigt få individer per år som genomför detta. Jag har svårt att se nyttan av att lägga en ännu tyngre börda på dem som faktiskt gör detta. Visst de borde ju kunna skaffa barn medan de fortfarande är i sin "gamla kropp" men de kan ju säkert ha flera olika anledningar till att inte göra det med.

Det känns dumt att hoppa på en redan "svag" grupp som redan sköter sig som de flesta andra. Det är något jag skulle förvänta mig från någon taliban och superkonservativ, men något jag hoppas de flesta partier är tillräckligt vuxna för att stå upp emot.

I Sverige ska man få ha rätt att definiera sig själv utan att bli sterialiserad på köpet, detta är inte det Socialdemokratiska Sverige på 1930 talet längre.
Citera
2012-01-15, 22:04
Bannlyst
Jag skrev just en kommentar i en tråd om att Sverige är skitigt nuförtiden.

Varför spendera pengar på att städa och sopa gatorna när man kan spendera skattepengar på att göra en pervers karl gravid....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in