• 1
  • 2
2005-01-21, 13:56
Medlem
Capones avatar
Ja alltså, när man använder ordet menar man vanligtvis att det är en väldigt liten andel. T.ex "Det är bara en bråkdel av Flashback-besökarna som är intresserade av pungdjurens parningsliv". Då tolkar man det automatiskt som att det bara rör sig om ett fåtal användare.

Men vad är en bråkdel egentligen? Det borde ju kunna vara hur mycket eller hur lite som helst. Om det finns 50.000 användare på flashback och 100 av dessa är online så är de bara en bråkdel, mera exakt 1/500 av användarna. Men om 49.999 användare är online så är det ju också bara en bråkdel, nämligen 49.999/50.000.

Så det är egentligen ett dumt uttryck. Eller?
Citera
2005-01-21, 15:51
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Är en bråkdel nödvändigtvis mindre än 1? Spontant skulle man kunna tänka sig att 6/5 är en bråkdel eftersom det är ett tal uttryckt i bråkform. Men en bråkdel betyder väl rimligen att det alltid är 1/X som det handlar om. Då är frågan om X kan vara mindre än 1. Om det är tillåtet så kan en bråkdel vara hur stor som helst.

Å andra sidan brukar min kära hustru alltid anklaga mig för att lida av Aspergers syndrom när jag försöker analysera språk logiskt istället för att acceptera att det bygger på konventioner. Undrar vad hon menar med det?
Citera
2005-01-22, 15:20
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Är en bråkdel nödvändigtvis mindre än 1? Spontant skulle man kunna tänka sig att 6/5 är en bråkdel eftersom det är ett tal uttryckt i bråkform. Men en bråkdel betyder väl rimligen att det alltid är 1/X som det handlar om. Då är frågan om X kan vara mindre än 1. Om det är tillåtet så kan en bråkdel vara hur stor som helst.

Å andra sidan brukar min kära hustru alltid anklaga mig för att lida av Aspergers syndrom när jag försöker analysera språk logiskt istället för att acceptera att det bygger på konventioner. Undrar vad hon menar med det?

Nu blev det jobbigt
Citera
2005-01-22, 16:49
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Nu blev det jobbigt
Det är jobbigt att ha aspergers.

Jag har pratat med andra nu som delar min tolkning att det alltid är 1/X, där X är ett heltal större än 1. Det betyder att en bråkdel max kan vara 1/2.
Citera
2005-01-23, 17:09
Medlem
Capones avatar
Citat:
Det är jobbigt att ha aspergers.

Jag har pratat med andra nu som delar min tolkning att det alltid är 1/X, där X är ett heltal större än 1. Det betyder att en bråkdel max kan vara 1/2.

Men 2/3 är väl också en bråkdel? Eller menar du att det är två bråkdelar?
Citera
2005-01-23, 17:38
Medlem
Ralfons avatar
Citat:

Han emnar nog på att det är två bråkdelar. Men en bråkdel borde väl kunna definieras som en del av ett bråk där "en del" inte nödvänsigtvis svarar mot en etta, men jag känner mig ambivalent när det kommer till dne här frågan, har faktiskt inte funderat igenom den ordentligt någon gång utan nöjt mig med att förstå andemeningen
Citera
2005-01-23, 18:38
Ola Hanssons avatar
Citat:
hm, tänkte inte på det.
Citera
2005-01-23, 19:05
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Antag bråkdel = 1 / X där x > 1. Allt enligt Ola Hansson.

2/3 kan också skrivas 1/(3/2) som uppfyller den tolkning som Ola Hansson gav oss.

Mao är enligt Ola H definition en sk. bråkdel. Men det ligger också underförstått att kvoten av 1/X skall vara ett tal som avsevärt understiger 1. Jag skulle föreslå att en bråkdel är 1/X där x > 10.

Capone bör också skilja på bråktal och bråkdelar. Bråktal är ett sätt att representera att tal som en kvot. Ett skäl till detta är att kunna skriva ut ett tal exakt rätt och inte med avrundningar. Tex 1/3 eller 2/3

Bråkdel anger en relation mellan två olika värden där man välja att visa sambandet mellan dessa värden som ett bråk, 1 av 200 dvs 1/200.

För att använda en metafor som Capone förstår. Om Capone går ut på Chicagos gator för att "städa upp". Capone tar med sig 5000 kulor. 4995 av dessa spenderas på meningsmotsåndare. Hur många kulor upplever Capone att han har kvar? En bråkdel av de han hade med sig. Dock skulle Capones bokhållare torrt meddela att det återstår 5/5000 av ursprunget.
Citera
2005-01-23, 19:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
För att röra till det ytterligare - så heter det väl "fraction" på engelska.
Citera
2005-01-23, 19:23
Moderator
impieteers avatar
Det finns ju andra uttryck med liknande problematik. "Ett uns" betyder ju i modernt tal att något är väldigt lite, även om det faktiskt rent språkligt syftar på en vikt runt 27 gram. Inte speciellt lite om det är kokain vi pratar om...
Citera
2005-01-23, 19:30
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
1/X, där X är ett heltal större än 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Antag bråkdel = 1 / X där x > 1. Allt enligt Ola Hansson.

2/3 kan också skrivas 1/(3/2) som uppfyller den tolkning som Ola Hansson gav oss.

Fel, fel, fel
Citera
2005-01-23, 19:34
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
Fel, fel, fel
Jag är beredd att ändra "heltal" till "ett tal i uttryckt i bråkform, där nämnaren är ett heltal" (men det är den väl i alla riktiga bråk, vilket skulle göra bisatsen överflödig?).

Varför är det så mycket lättare att föra dessa diskussioner med män?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in