• 1
  • 2
2012-01-16, 20:46
Medlem
Karl XI var kanske den bästa kungen under karolinska tiden. Han försvarade nyerövrad områden från Danmark, påbörjade reformer för att minska adelns makt, samt införskaffade indelningsverket. Varför då är han inte omtyckt. När jag skrev en uppstats om Karl XI så verkade som han är hatat i många ögon enligt det jag har läst. Jag undrar vad gjorde han fel? Vad har den här konungen gjort som han inte borde gjort?
Citera
2012-01-16, 21:02
Medlem
Har väll å göra med att hans fassa Karl X samt hans son Karl XII gjorde såpass mycket i krigsväg som gjort att han (Karl XI) fått så lite uppmärksamhet. De som gör något spektakulärt har ju en tendens att uppmärksammas mer än de som jobbar i det tysta.
Citera
2012-01-16, 21:23
Medlem
Messerschmitts avatar
Med tanke på att han drog många av adelns gods och gårdar till staten och minskade adelns makt så är det ju förståeligt att han blev impopulär bland dem.
Citera
2012-01-17, 12:47
Medlem
Sedan så finns finns det väl en del moderna ögon som har ett och annat att anmärka på den tidens sätt att ta hand om "insurgenter"
Citera
2012-01-17, 13:25
Medlem
Vidfamnes avatar
TS: Du kanske inte är medveten om att Karl XI var en regent vilken bedrev systematiska massmord och etnisk rensning på ett brödrafolk?

Herman Lindqvist om den brutala försvenskningen av Skånelandskapen.
Citera
2012-01-17, 13:40
Medlem
hannes156s avatar
Man kan ju inte direkt säga att han lämnade ett "säkert" land till sin son.
Inga allierade att se om Sveriges rygg eller något liknande till den delen. Karl dussin fick göra nästan allting själv med ett antal rådgivare.

Karl XI hatade verkligen att vara tvungen att lyda andra (Tur då att han blev konug )
Citera
2012-01-17, 13:50
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Man kan ju inte direkt säga att han lämnade ett "säkert" land till sin son.
Inga allierade att se om Sveriges rygg eller något liknande till den delen. Karl dussin fick göra nästan allting själv med ett antal rådgivare.

Karl XI hatade verkligen att vara tvungen att lyda andra (Tur då att han blev konug )
Anser inte mig själv vara så värst påläst i svensk stormaktshistoria men Sverige hade en förhållandevis lång lista av allierade vid Karl XI död; Hollstein Gottorp, Polen, Ottomanska imperiet och Storbritannien.
Citera
2012-01-17, 21:08
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Anser inte mig själv vara så värst påläst i svensk stormaktshistoria men Sverige hade en förhållandevis lång lista av allierade vid Karl XI död; Hollstein Gottorp, Polen, Ottomanska imperiet och Storbritannien.

Är du säker på detta att detta var fallet vid hans död? Är tämligen säker på att det inte var något officielt utan bara "tal". Är i alla fall säker på att han inte gillade att ta order från någon annan.
Citera
2012-01-18, 15:07
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Är du säker på detta att detta var fallet vid hans död? Är tämligen säker på att det inte var något officielt utan bara "tal". Är i alla fall säker på att han inte gillade att ta order från någon annan.
Sverige var onekligen en av de mäktigaste militärmakter i Europa vid denna tid men de allierade spelade på förhand en väldigt viktig roll.
Till exempel försatte Hollstein-Gottorp Danmark i ett skruvstäd söderifrån då grevskapet delade gräns med det danska fastlandet, svenska trupper var belägna i stralsund och bremen och en invasion av Danmark kunde utgå därifrån.
Citera
2012-01-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne

Jo men både Storbritannien och Osmanska Riket sket rätt hårt i oss när det verkligen gällde. För att inte tala om polackerna, det var ju August den starke själv som skapade anfallsförbundet mellan Danmark, Polen-Saschen samt Ryssland. Och Hollstein-Gottorp var inte så mycket att sätta emot dessa makter, som historien rätt tydligt visat.
Citera
2012-01-18, 18:45
Medlem
Storbritannien sket inte alls i oss. Det var väl dem som ville ha en enad stat som hade Östersjön, medans länder Nederländerna och Danmark fruktade detta.

Storbritannien och Nederländerna deltog väl i sjöslag kring öresund under stora nordiska kriget om inte jag minns fel
Citera
2012-01-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danjeas
Storbritannien sket inte alls i oss. Det var väl dem som ville ha en enad stat som hade Östersjön, medans länder Nederländerna och Danmark fruktade detta.

Storbritannien och Nederländerna deltog väl i sjöslag kring öresund under stora nordiska kriget om inte jag minns fel

En nederländsk flotta hjälpte den danska mot den svenska under 1600-talet, den incidenten du tänker på? http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_...och_R%C3%BCgen

Mig veterligen fick vi ingen vidare hjälp av Storbritannien under Stora Nordiska Kriget, Britterna kan mycket möjligt gillat oss mer än ryssar, polacker eller danskar. Men någon verklig hjälp kan man väl inte egentligen tala om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in