• 1
  • 2
2012-01-17, 12:54
Medlem
Är det bättre (om man ser till läkningstid & hur det ser ut efteråt) att:

1. låta sårskorpor bildas normalt och låta läkandet ha sin gång

eller

2. hålla efter såret så att inget blod tillåts koagulera, och sedan låta såret läka färdigt.

?

Eller så kanske det inte gör någon skillnad alls?
Citera
2012-01-17, 12:56
Medlem
knullklassons avatar
Att låta sårskorpan sitta kvar ostört är det bästa, men fan så tråkigt det är!
Citera
2012-01-17, 12:56
Medlem
Fettopappas avatar
Man ska inte pilla bort den! Även om det är roligare.
Citera
2012-01-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Att låta sårskorpan sitta kvar ostört är det bästa, men fan så tråkigt det är!
Okej, talar du av erfarenhet nu, och vad menar du att skillnaden blir?

Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa
Givet! Men nu menade jag på när man inte ens tillåter skorpan att bildas.
Citera
2012-01-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa

Ärligt talat, hur vet du att man inte bör pilla bort den? Är det för att en s.k "expert" har sagt det till dig? Varför inte låta ens instinkter ta över och stilla ens begär?
Citera
2012-01-17, 13:51
Medlem
montevideos avatar
ok, då är väl jag en "expert". arbetande som sjuksköterska säger jag LÅT SÅRET VARA.

den här meningen "2. hålla efter såret så att inget blod tillåts koagulera, och sedan låta såret läka färdigt." är bara för konstig. jag tror att du försöker vara smart men du förstår inte hur konstigt det låter.. haha.
Citera
2012-01-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackstirret
Ärligt talat, hur vet du att man inte bör pilla bort den? Är det för att en s.k "expert" har sagt det till dig? Varför inte låta ens instinkter ta över och stilla ens begär?
Pillar man pillar man inte bara bort skorpan utan även en del av den väv som läkt.

Skorpan skyddar som en extra hud såret, den skyddar mot att skräp kommer in osv. Okej, hela skorpan är kanske inte nödvändig men pilla inte bort den. Om du vill bli av med blöt upp den och skrubba bort del av den. Snällare mot såret.

men men, ingen katastrof som du pillar bort den en gång. Det bildas en ny. Men pillar du bort skorpan varje dag då lär ditt sår ta längre tid på sig att läka.
Citera
2012-01-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montevideo
ok, då är väl jag en "expert". arbetande som sjuksköterska säger jag LÅT SÅRET VARA.

den här meningen "2. hålla efter såret så att inget blod tillåts koagulera, och sedan låta såret läka färdigt." är bara för konstig. jag tror att du försöker vara smart men du förstår inte hur konstigt det låter.. haha.
Låter det verkligen så konstigt? Jag arbetar inte inom vården så jag använder väl inte samma terminologi som du är van vid, men konstigt tycker jag inte att det är.

Citat:
hålla efter såret så att inget blod tillåts koagulera
= ej låta en sårskorpa bildas, dvs inget koagulerat(=stelnat) blod som täcker sårområdet.

Citat:
låta såret läka färdigt.
= låta skiten läka ifred.

5 svar hittils, där alla pratar om att pilla bort sårskorpor...
Senast redigerad av Expos 2012-01-17 kl. 16:11.
Citera
2012-01-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expos

5 svar hittils, där alla pratar om att pilla bort sårskorpor...
Ha

Okej, du slår upp ett sår på armen. Det blöder lite.
Du håller för såret tills det slutar blöda.
Du tittar till det lite.
Efter en tid torkar det och en sårskorpa bildas.

Beroende på hur frekvent du är i att dabba på det under tiden det torkat, att torka bort bloddroppa, består det mer eller mindre av blod. I sig är det röda i blodet en ren förlust, de proteiner som koagulerar blodet behöver inte att röda blodkroppar ingår i sårskorpan. Nu är de röda blodkropparna väldigt frekventa i blodet så det blir allt som oftast en del av skorpan.

Svar på din fråga? Det behöver inte bildas en stor fet sårskorpa men en sårskorpa ska det finnas. Annars har du ett hål in i kroppen som bakterier gladeligen nyttjar.
Citera
2012-01-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Ha

Okej, du slår upp ett sår på armen. Det blöder lite.
Du håller för såret tills det slutar blöda.
Du tittar till det lite.
Efter en tid torkar det och en sårskorpa bildas.

Beroende på hur frekvent du är i att dabba på det under tiden det torkat, att torka bort bloddroppa, består det mer eller mindre av blod. I sig är det röda i blodet en ren förlust, de proteiner som koagulerar blodet behöver inte att röda blodkroppar ingår i sårskorpan. Nu är de röda blodkropparna väldigt frekventa i blodet så det blir allt som oftast en del av skorpan.

Svar på din fråga? Det behöver inte bildas en stor fet sårskorpa men en sårskorpa ska det finnas. Annars har du ett hål in i kroppen som bakterier gladeligen nyttjar.
Njae, du har ju mest definierat vad en sårskorpa är (vilket iofs är bra det med!).

Men om jag säger såhär istället, ett sår där man låtit skorpan formas i lugn och rå, vs samma sår där man maniskt hållit efter det och torkat bort varenda uns av blod tills att det slutar blöda? Vilket läker fortast och ser bäst ut efteråt? Om det nu ens är någon skillnad?
Citera
2012-01-17, 17:08
Medlem
lithionits avatar
pilla inte bort.

Sårskorpan skapar en skyddad, och fuktig miljö som är optimal för att såret ska läsa. Men det är ju rätt vanligt att man blir sugen på att pilla bort dom speciellt som barn.
Citera
2012-01-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
pilla inte bort.

Sårskorpan skapar en skyddad, och fuktig miljö som är optimal för att såret ska läsa. Men det är ju rätt vanligt att man blir sugen på att pilla bort dom speciellt som barn.
Ironi?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in