Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Long story short:
Har haft jobbet sen i somras, får ut knappt 19 000 kr efter skatt, lever rätt snålt (lägger undan ca 6000 kr/mån trots att jag har bilkostnad på ca 4000 kr/mån pga pendling), vid "lånelöfte-ansökan" på bankernas hemsidor kan jag inte ens få låna 600 000 trots att jag trycker in 200 000 kr själv. Då med en beräknad boendekostnad - inkl ränta, el, hela baletten - på ca 8000 kr/mån.
Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier bränna 11 000 kr per månad på grejer utöver boendet, speciellt med tanke på att bilen kommer bli minst 2000 kr billigare iom pendlingen.
Har aldrig fått en endaste liten betalningsanmärkning, har dock studielån på ca 20 000kr (en termin) som inte börjat betalas av än, men det är ju en skitsumma i sammanhanget. Inga övriga lån.
Har dessutom en sambo som i dagsläget är studerande men som förhoppningsvis har ordentligt jobb till hösten. Dock är det inte så relevant eftersom jag även på egen hand borde klara det lån jag nämnde tidigare.
Ska träffa några bankmänniskor närmsta veckan och prata face to face och lägga upp mina argument enligt ovan, tror ni det kan funka när man resonerar med en vettig människa till skillnad från dessa idiotiska formulär som bortser från många viktiga saker?
Att du har en sambo är ju snarare ett minus än ett plus så länge hon studerar. Vart är det du ska flytta? Jag antar att det är hus vi snackar om, och eftersom du nämner summan 600.000 så antar jag att det antingen är en friggebod i stockholm eller ett hus långt ut åt helvete i skogen!
Att jag får låna 2.500.000 för att köpa ett hus i Stockholms området betyder inte att jag får låna 2.500.000 i norrland för att köpa ett slott liksom. Du lämnar ju huset som säkerhet och banken kanske bedömer det som en risk i ditt fall?
Hur många gånger tror du inte banken har hört: "Min sambo kommer förmodligen få jobb till hösten, "jag kan spara minst 6000 i månaden" osv.
Du ska givetvis åka till den banken du har dina 200000 sparade i och snacka face-to-face.
Alltså jag fattar inte varför du ens har provat massa olika banker, på nätet!? När du har ett fett sparkonto på "någon" bank!?