• 1
  • 2
2012-01-17, 12:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Long story short:
Har haft jobbet sen i somras, får ut knappt 19 000 kr efter skatt, lever rätt snålt (lägger undan ca 6000 kr/mån trots att jag har bilkostnad på ca 4000 kr/mån pga pendling), vid "lånelöfte-ansökan" på bankernas hemsidor kan jag inte ens få låna 600 000 trots att jag trycker in 200 000 kr själv. Då med en beräknad boendekostnad - inkl ränta, el, hela baletten - på ca 8000 kr/mån.

Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier bränna 11 000 kr per månad på grejer utöver boendet, speciellt med tanke på att bilen kommer bli minst 2000 kr billigare iom pendlingen.

Har aldrig fått en endaste liten betalningsanmärkning, har dock studielån på ca 20 000kr (en termin) som inte börjat betalas av än, men det är ju en skitsumma i sammanhanget. Inga övriga lån.

Har dessutom en sambo som i dagsläget är studerande men som förhoppningsvis har ordentligt jobb till hösten. Dock är det inte så relevant eftersom jag även på egen hand borde klara det lån jag nämnde tidigare.

Ska träffa några bankmänniskor närmsta veckan och prata face to face och lägga upp mina argument enligt ovan, tror ni det kan funka när man resonerar med en vettig människa till skillnad från dessa idiotiska formulär som bortser från många viktiga saker?
Citera
2012-01-17, 13:05
Medlem
sucuks avatar
Beräkningsformulären är för ronny och conny som maxbelånar och helst använder blancolån till kontantinsatsen utan att ha ett öre i eget kapital så nej, du skall nog inte bry dig om vad de påstår utan prata direkt med bankmannen.
Citera
2012-01-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Long story short:
Har haft jobbet sen i somras, får ut knappt 19 000 kr efter skatt, lever rätt snålt (lägger undan ca 6000 kr/mån trots att jag har bilkostnad på ca 4000 kr/mån pga pendling), vid "lånelöfte-ansökan" på bankernas hemsidor kan jag inte ens få låna 600 000 trots att jag trycker in 200 000 kr själv. Då med en beräknad boendekostnad - inkl ränta, el, hela baletten - på ca 8000 kr/mån.

Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier bränna 11 000 kr per månad på grejer utöver boendet, speciellt med tanke på att bilen kommer bli minst 2000 kr billigare iom pendlingen.

Har aldrig fått en endaste liten betalningsanmärkning, har dock studielån på ca 20 000kr (en termin) som inte börjat betalas av än, men det är ju en skitsumma i sammanhanget. Inga övriga lån.

Har dessutom en sambo som i dagsläget är studerande men som förhoppningsvis har ordentligt jobb till hösten. Dock är det inte så relevant eftersom jag även på egen hand borde klara det lån jag nämnde tidigare.

Ska träffa några bankmänniskor närmsta veckan och prata face to face och lägga upp mina argument enligt ovan, tror ni det kan funka när man resonerar med en vettig människa till skillnad från dessa idiotiska formulär som bortser från många viktiga saker?

bankerna har blivit fegare när det gäller utlåning, för några år sedan har ni säkert fått låna det tredubbla utan problem...

jag förstår f.ö inte hur bilen kan bli "2000 kr billigare iom pendlingen"?
Citera
2012-01-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
bankerna har blivit fegare när det gäller utlåning, för några år sedan har ni säkert fått låna det tredubbla utan problem...

jag förstår f.ö inte hur bilen kan bli "2000 kr billigare iom pendlingen"?

Antar att han/hon flyttar närmare jobbet?
Citera
2012-01-17, 13:22
Medlem
miqqqas avatar
Låter som väldigt lite, i höstas när jag skulle flytta fick jag lånelöfte på en lägenhet som kostade upp till ca 1,7 mkr om avgiften var 3000 kr, under förutsättningen att jag la in 15% själv. Jag får ut 20 efter skatt...
Citera
2012-01-17, 13:25
Medlem
Cygones avatar
Citat:

Om du anger att du har studerande sambo räknar de in noll kronor i inkomst (CSN är inte "säkert") för henne, men räknar på utgiftssidan med att du ska försörja henne på din lön. Kan vara skumt, men så ser schablonen ut (eller såg, när jag sökte lån från samma sits), och då blir det mindre marginal kvar till ett lån.

Du har nog bättre chans om du snackar med någon som kan ta lite hänsyn till olika omständigheter. Eller söka lånet helt utan att nämna/blanda in sambo - men då kommer du behöva se till att bara du står på lägenheten du/ni köper, vilket kanske kan vara känsligt/dumt.
Citera
2012-01-17, 13:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtract
Antar att han/hon flyttar närmare jobbet?

Det stämmer. Från 6 mil till ca 6 km är förhoppningen. Det blir några kronor i månaden!

Tack för svaren, nu känns det bättre! Blev ju lite nervös när varenda lånelöfte blivit nekat, har kollat på flera olika banker och med lägre och lägre önskemål. Från början hade vi siktet på villa direkt (uppväxta i hus båda två, och vill slippa flytta på länge..) och testade lånelöfte på 1.8 miljoner, men det gick ju inte alls. Sen har vi fått sänka ribban rejält och kollar nu på bostadsrätter i 700k-1M-klassen, som känns ok ändå, men när nu senaste lånelöftet blev negativt fick jag lite panik.

Nåja, ska iaf träffa (minst) två banker nästa vecka och får väl försöka få en skaplig ränta iaf.
Citera
2012-01-17, 14:24
Medlem
Citat:
Det stämmer. Från 6 mil till ca 6 km är förhoppningen. Det blir några kronor i månaden!

Tack för svaren, nu känns det bättre! Blev ju lite nervös när varenda lånelöfte blivit nekat, har kollat på flera olika banker och med lägre och lägre önskemål. Från början hade vi siktet på villa direkt (uppväxta i hus båda två, och vill slippa flytta på länge..) och testade lånelöfte på 1.8 miljoner, men det gick ju inte alls. Sen har vi fått sänka ribban rejält och kollar nu på bostadsrätter i 700k-1M-klassen, som känns ok ändå, men när nu senaste lånelöftet blev negativt fick jag lite panik.

Nåja, ska iaf träffa (minst) två banker nästa vecka och får väl försöka få en skaplig ränta iaf.

Akta dig för att dra på dig för många kreditförfrågningar, det ser inte bra ut. I ditt läge när du inte har jobbat så länge så är ett möte med banken _enda_ vägen att gå. Internet funkar för dem som har etablerat sig och har ett antal taxerade inkomstår med hyfsad inkomst. Om du inte har några övriga krediter och har kontantinsats + kostnad till pantbrev och evt lagfart så borde du inte ha några problem.
Citera
2012-01-17, 15:53
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Akta dig för att dra på dig för många kreditförfrågningar, det ser inte bra ut. I ditt läge när du inte har jobbat så länge så är ett möte med banken _enda_ vägen att gå. Internet funkar för dem som har etablerat sig och har ett antal taxerade inkomstår med hyfsad inkomst. Om du inte har några övriga krediter och har kontantinsats + kostnad till pantbrev och evt lagfart så borde du inte ha några problem.

Verkligen?

Det är klart man måste shoppa runt lite efter bästa räntan osv, om något tyder ju det på att man är ekonomiskt ansvarsfull! Det förstår väl bankerna också? Har nog 3-5 kreditupplysningar senaste 2 veckorna, minns inte exakt.

Vi har runt 200 000 kr sparade själva, plus att jag är rätt säker på att kunna låna ihop lite mer från snälla släktingar om det skulle behövas, men det känns ju dumt att fråga om sånt..
Citera
2012-01-17, 17:51
Medlem
Jetings avatar
Haft jobbet sen i somras? Då har du ju ingen deklarerad inkomst än!, det ändå som står på din UC är att du har en studieskuld på 20.000 och att du har sökt massa lån på olika banker.

Bankerna har nämligen ett rätt pantat system när det gäller kreditförfrågningar, om du söker ett lån på en miljon på 5 olika banker och sen ser den sjätte banken detta, då undrar dom "varför ska vi ta risken att låna ut pengar till den här grabben när våra konkurrenter inte vill bevilja lånet", dessutom är man rätt körd om man har fler än 15 förfrågningar på en 3års period (har jag för mig).

Jag gjorde samma som du , för ett par år sen ville jag köpa en BR så jag klickade runt på internet och sökte lite lån, sen var det i princip omöjligt att låna av en av "storbankerna", dom hävdade även att dom inte kan se hurvida lånen blev godkända eller inte men det låter som BS i mina öron för det framgår ju hur mycket skulder man har på upplysningen :P

Min erfarenhet är att SBAB är den "lättaste" banken när det gäller bolån och att SEB är lättast när det gäller blancolån.
Citera
2012-01-17, 18:07
Medlem
Jetings avatar
Citat:
Long story short:

Att du har en sambo är ju snarare ett minus än ett plus så länge hon studerar. Vart är det du ska flytta? Jag antar att det är hus vi snackar om, och eftersom du nämner summan 600.000 så antar jag att det antingen är en friggebod i stockholm eller ett hus långt ut åt helvete i skogen!

Att jag får låna 2.500.000 för att köpa ett hus i Stockholms området betyder inte att jag får låna 2.500.000 i norrland för att köpa ett slott liksom. Du lämnar ju huset som säkerhet och banken kanske bedömer det som en risk i ditt fall?

Hur många gånger tror du inte banken har hört: "Min sambo kommer förmodligen få jobb till hösten, "jag kan spara minst 6000 i månaden" osv.

Du ska givetvis åka till den banken du har dina 200000 sparade i och snacka face-to-face.
Alltså jag fattar inte varför du ens har provat massa olika banker, på nätet!? När du har ett fett sparkonto på "någon" bank!?
Citera
2012-01-17, 18:22
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Long story short:

Har du 25 000 brutto så ska ungefär upp till 1,3 miljoner inte vara några problem, va beredd att ta med anställningsbevis och dina tre senaste lönespecar bara. Sedan måste du lägga in 15% själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in