Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vilket jävlla underhåll?
Det går att bygga produkter som aldrig går sönder,
Oh really, och vilket material hade du då tänkt dig att vi skulle använda för att bygga din slitagefria vindkraftspark?
HUR bygger vi produkterna som aldrig går sönder?
Citat:
Oj oj oj oj oj , är du fortfarande så pass vilsen så du tror att skolor lär folk att tänka?
Man behöver inte kunna tänka för att serva elektronik. Man behöver bara kunna ta in informationen om hur det går till och sedan replikera det man lärt sig.
Citat:
Förstår inte ens vad du menar för jävla underhåll av vindkraftverk hahahaaa..
Det är bara för att du inte kan något om hållfasthet, slitage och åverkan på mekaniska strukturer. N'r du lär dig det så kommer du snart se att det gnids och slits något enormt i vindkraftverk pga de många rörliga delarna som minst 6 gånger per år måste fettas in för hand.
Det finns dock många vindkraftverk som är byggda på ett otroligt enkelt sätt vilket gör underhållet minimalt, men du kommer aldrig ifrån det faktum att spolar måste bytas ut ibland och lager och annat måste fettas in. Därtill kommer underhåll av rent väderslitage samt downtime under svåra stormar mm där du måste demontera verket helt för att det skall klara sig etc.
Citat:
Tro mig jag kan se en lösning som gör solpaneler underhållsfria tillåmed i snöiga Sverige genom att tex. använda lite av energierna från solpanelen för att skapa lite värme för att få av snön från solpanelens yta.
Du menar lite av batteriernas energi förstås, eftersom snöiga paneler inte kan producera den ström som krävs för att smälta snön på dem.
Men du, elvärme för att smälta snö från en solpanel duger inte. I realiteten handlar det ju om att du skall värma upp flera liter vatten från minusgrader till plus, så, jag tror det skulle bara betydligt mer energieffektivt i längden att helt enkelt sätta en vindrutetorkare på varje panel som sveper en gång var 5'e minut varje gång snö detekteras.
Citat:
eftersom jag kan få ett hjul att snurra för evigt med hjälp av gravitationkraft
Film or it didn't happen.
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om jag minns rätt så finns väl bara idén i TS fantasi, när den skulle bevisas så föll hela projektet på att det var svårt att skaffa ett cykelhjul.
Jo, men uppenbarligen tog han ju till sig av de tips vi gav honom där han kunde testa det med en burk istället då principen är den samma. Vi gjorde det och resultatet blev att kulan fastnade precis där den skulle.
Nu påstår TS att hans experiment resulterade i något helt annat men varje gång han ombedes VISA det så blir hans blöja blöt och han börjar gråta över hur stor och hemsk världen är istället.