2012-01-18, 02:38
Medlem
Bordarns avatar
Hej!

Frra ret studerade jag p komvux under jan-jun mnad. Jag hade bidrag och fullt ln frn CSN.
Tyvrr gick studierna t helvete pga trkiga/personliga omstndigheter.

Nu nr saker och ting har ordnat upp sig vill jag ge det en ny chans, brja om p nytt. Har dremot hrt att CSN inte beviljar ln/bidrag om man tidigare inte sktt sina studier. Jag har skt in, men inte ftt ngot besked om hur vida jag blivit beviljad eller nekad n... Men jag tror inte att jag kommer bli beviljad

S.. Man har ju hrt om folk som skrivit in och bett om en andra chans och ftt det, kanske har dom haft en vldigt bra anledning? Men jag har ven hrt att CSN kan vara rtt schyssta ibland?

Min sambo tex, hoppade av sina studier fr att han ngrade sitt val och fr att slippa betala tillbaka fick han ett intyg frn sin lkare p att han var deprimerad och en skuld p ca 30.000kr sknk genast till 1566kr

Det hade ju egentligen inte till saken att gra men det jag undrar r om ngon hr inne har rkat sabba sina studier, som jag, men nd skt igen och blivit beviljade?

Och har ngon hr skrivit ett sk "snyft-brev" till CSN dr ni frklarat varfr det inte fungerade med skolan? Isfall, vad skrev ni? Funkade det?

Tacksam fr svar!
Citera
2012-01-18, 05:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordarn
Och har ngon hr skrivit ett sk "snyft-brev" till CSN dr ni frklarat varfr det inte fungerade med skolan? Isfall, vad skrev ni? Funkade det?

Ja. Jag skrev om de yttre omstndigheter som pverkat mig och ja (dvs, jag skyllde i frn mig s mycket jag kunde), det funkade.
Citera
2012-01-18, 06:06
Medlem
Bordarns avatar
Vill du beskriva vad du skyllde ifrn dig p? Eller r det lite fr privat?
Citera
2012-01-18, 06:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordarn
Vill du beskriva vad du skyllde ifrn dig p? Eller r det lite fr privat?

Hade lite problem med rttvisan om man sger s Skyllde p psykisk stress och att jag inte kunde koncentrera mig p studierna p grund av att jag bara tnkte p domstolsfrhandlingarna. Vill inte g in p detaljer fr att inte outa mig fr mycket.

Omstndigheterna jag skrev till CSN var sanna, men inte att jag mdde dligt av dem. Jag lste en termin matematik (ingick i Datavetenskap) och det visade sig till min frvning (eller inte) vara vansinnigt trkigt s jag drack hellre l. Nja, jag tog pongen nsta termin, ven om det inte var roligare d.
Citera
2012-01-18, 13:08
Medlem
Jag har precis samma problem, tog tv veckor innan jag fick svar frn CSN och precis som jag trodde blev jag inte beviljad mer frn dom.. Men dom skrev att jag kunde skicka med lkarintyg eller annat intyg som visar om jag haft anledning att inte n upp till pongen. Kan var ddsfall i familjen, psykisk ohlsa o liknande.. S jag jag skriva ett brev och hoppas p det bsta
Citera
2012-01-18, 18:46
Medlem
Bordarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnizzz
Jag har precis samma problem, tog tv veckor innan jag fick svar frn CSN och precis som jag trodde blev jag inte beviljad mer frn dom.. Men dom skrev att jag kunde skicka med lkarintyg eller annat intyg som visar om jag haft anledning att inte n upp till pongen. Kan var ddsfall i familjen, psykisk ohlsa o liknande.. S jag jag skriva ett brev och hoppas p det bsta

Jag har nnu inte ftt mitt besked n, d jag skickade in min anskan frra fredagen. Det kan ju ta upp till 4 veckor innan dem kommer med ett besked. Men nu har jag iaf ett personligt brev och en verklagan redo som kommer skickas direkt nr jag fr mitt avslag.

Hoppas att det gr igenom fr dig. Jag tycker verkligen att de borde ge en andra chans till alla.
Citera
2012-01-18, 18:55
Medlem
Bordarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hade lite problem med rttvisan om man sger s Skyllde p psykisk stress och att jag inte kunde koncentrera mig p studierna p grund av att jag bara tnkte p domstolsfrhandlingarna. Vill inte g in p detaljer fr att inte outa mig fr mycket.

Omstndigheterna jag skrev till CSN var sanna, men inte att jag mdde dligt av dem. Jag lste en termin matematik (ingick i Datavetenskap) och det visade sig till min frvning (eller inte) vara vansinnigt trkigt s jag drack hellre l. Nja, jag tog pongen nsta termin, ven om det inte var roligare d.

Okej, tack fr att du delade med dig iaf. Och sknt att det gick igenom fr dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in