2012-01-18, 12:41
Frasen "man kan tycka som man vill" kan komma fram på i alla fall två olika sätt inom politik:
När ni är ute och debatterar händer det att ni stöter på eller själva använder er av den här - eller liknande - uttryck för att försvara varför det är okej att rösta (eller ha en viss ideologi)? Är det vanligt eller ovanligt att folk tycker detta är okej att man argumenterar så här?
Med vanligt menar jag att det är lätt hänt att 30% av de du stöter på skulle kunna säga något sådant, i något av fallen. Alltså, om du har 10 diskussioner så skulle minst tre av dessa kunna tänka sig att använda det här resonemanget. Om du tror att färre än 30% skulle använda sig av det här sättet att resonera, då är det ovanligt.
Jag har stött på det här i båda fallen, men har ingen aning om hur vanligt det är, därav frågan.
1. Man kan tycka vad man vill om moral, ideologi eller politiska preferenser; som i att man säger att det är okej att ha en viss åsikt om det är rätt eller fel att tillämpa dödsstraff för vissa brott; att ett samhälle där vissa droger är förbjudna är ett bättre samhälle än ett där de inte är det; att det är rätt att 50%+1 av befolkningen får bestämma över andra; eller att det är fel att alla inte är lika inför lagen. Att säga "Man får tycka vad man vill" i sådana här sammanhang innebär att vissa värderingar är det helt okej att ha (vilket i sig kanske innebär att man inte skall attackera eller förlöjliga sådana "grundvärderingar", men jag är inte så säker).I båda fallen så är poängen, som jag förstått det, med att säga detta att det är okej att rösta efter vad man tycker, även om man inte kan förklara djupare varför man borde tycka så.
2. Man kan tycka vad man vill om hur samhället fungerar, och vad för effekt en viss politik har. Ett exempel skulle vara att ifall någon säger "Jag tror att en ökad kapitalskatt leder till lägre tillväxt" och någon frågar "Hur vet du det?" och den första personen svarar "Det är min bedömning, man får tycka som man vill". Alltså, här säger man inte att man får tycka vad man vill om vad som är rätt och fel, utan man får tycka efter ens tro på hur saker fungerar.
När ni är ute och debatterar händer det att ni stöter på eller själva använder er av den här - eller liknande - uttryck för att försvara varför det är okej att rösta (eller ha en viss ideologi)? Är det vanligt eller ovanligt att folk tycker detta är okej att man argumenterar så här?
Med vanligt menar jag att det är lätt hänt att 30% av de du stöter på skulle kunna säga något sådant, i något av fallen. Alltså, om du har 10 diskussioner så skulle minst tre av dessa kunna tänka sig att använda det här resonemanget. Om du tror att färre än 30% skulle använda sig av det här sättet att resonera, då är det ovanligt.
Jag har stött på det här i båda fallen, men har ingen aning om hur vanligt det är, därav frågan.