2012-01-18, 13:06
Medlem
Danro80s avatar
Denna frågan är riktad till er, och givetvis öppet för alla andra att komma med teorier och åsikter.

Jag förstår mycket väl er som går på socialbidrag, eller har hamnat i kronofogdens klor pga tidigare misstag och därför lever på existensminimum.
frågan gäller er som har hyfsat med pengar kvar när räkningarna är betalda.

Två frågor:
1. Varför är ALLTID era pengar slut INNAN lönen kommer?
2. Varför har ni inte en liten buffert på ett annat konto så detta slipper inträffa?
Citera
2012-01-18, 13:26
Medlem
Conceptions avatar
Jag är helt enkelt så burdus att mitt svar på både fråga 1 och 2 är att man har lite lägre intelligens än genomsnittet...

Men samtidigt förstår jag att det är svårt att erkänna att man är dum.
Citera
2012-01-18, 13:30
Medlem
redphoenixs avatar
Tja.

Fyller 20år om några månader och bor hemma.

Bor gratis hemma, vilket inte är självklart för många. Betalar själv tele-abonnemang, gymkort, kläder, hygienartiklar osv. Gick ut gymnasiet förra våren och ska börja plugga igen till hösten.

Just nu jobbar jag och eftersom jag inte har så himla många utgifter så kan jag spara väldigt mycket. Betalar allt som ska betalas i början av månaden, sparar ca 3-4.5k och då har jag ungefär 5k kvar att spendera.

Detta gör att jag vid 24e varje månad nästan alltid är pank. Men är rätt slösaktig
Citera
2012-01-18, 13:36
Medlem
milkens avatar
Ja men då är du ju "planerat" pank vilket på något sätt är en annan sak.

Jag håller med trådskaparen i förundringen kring folks förmåga att inte ha pengar i allmänhet. Att ha slut på pengar innan lönen kan mycket väl ha något med intelligensnivå att göra.

Praktexemplet på detta är SAAB-anställda som bör haft på känn att jobbet sitter lite löst, men ändå är tvungna att kvittera ut nödlån från banken två dagar efter att lönen inte kom in på kontot. Den framförhållningen är snudd på efterbliven

Hela 25'e syndromet och 25'e snacket är så skämmigt...usch...får kallsvettning av att höra något som har med 25'e att göra. Då jävlar ska det handlas som det inte finns någon morgondag.
Senast redigerad av milken 2012-01-18 kl. 13:39.
Citera
2012-01-18, 13:42
Medlem
är ju väldigt individuellt det här med pengar, vissa tjänar bra, vissa tjänar mindre. vissa har dragit på sig krediter här och där som kostar multum vilket är ren dumhet.

jag och sambon har gemensamt konto, har kvar runt 16-17k efter räkningar, och kan väl erkänna att det har hänt att man är pank sista veckan innan lön. men va gör de pengar är till för att brukas
Citera
2012-01-18, 13:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milken

Jag håller med trådskaparen i förundringen kring folks förmåga att inte ha pengar i allmänhet. Att ha slut på pengar innan lönen kan mycket väl ha något med intelligensnivå att göra.

Praktexemplet på detta är SAAB-anställda som bör haft på känn att jobbet sitter lite löst, men ändå är tvungna att kvittera ut nödlån från banken två dagar efter att lönen inte kom in på kontot. Den framförhållningen är snudd på efterbliven

Hela 25'e syndromet och 25'e snacket är så skämmigt...usch...får kallsvettning av att höra något som har med 25'e att göra. Då jävlar ska det handlas som det inte finns någon morgondag.

Ca 20% av befolkningen, kvittar ålder, är vad man brukar kalla ekonomiska idioter och jag gissar utifrån det man sett av arbetskamrater och liknande att det är samma människor som är kunder på lokala atg-ombudet eller lägger några hundra på stryktipset utan att blinka samtidigt som de handlar på sig en sjuttis och några flak öl inför helgen.. Givetvis ingår någon form av nikotinbruk för att komplettera hela paletten.

Olika former av missbruk brukar gå hand i hand med ekonomiskt "missbruk".
Citera
2012-01-18, 13:51
Medlem
vi matas hela tiden med en massa reklam och många av luras/lockas att köpa alla möjliga saker vi inte behöver. om grannen har en 46-tums platt tv så vill vi inte vara sämre. vi måste ha en iPhone av senaste modell och en iPad. vi jämför oss med med andra och vill inte vara sämre. räcker inte pengarna så är det bara att låna mer, räntan är ju så låg och huset stiger ju hela tiden i värde. några hundra till i månaden klarar man ju alltid.

varannan svensk lever ur hand i mun och gör konsekvent av med minst lika mycket pengar som kommer in varje månad....
Citera
2012-01-18, 13:58
Medlem
Svensken är en sinnessvag torsk nu helt enkelt.

Vi borde sätta in en bild på en platt-tv på svenska flaggan.
Det är symbolen för det nya sverige.

Vad fan har hänt med vårt fina land ?
Citera
2012-01-18, 13:59
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milken

Jag funderade oxå mycket på detta med nödlånen till Saabanställda.. och förstår att folk har belånat sig upp över öronen , byggt nya vräkiga hus och dyra bilar på avbetalning.. men jag tycker inte man kan sova gott i den belånade hästens-sängen på nätterna sen!?
Citera
2012-01-18, 14:03
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreat
är ju väldigt individuellt det här med pengar, vissa tjänar bra, vissa tjänar mindre. vissa har dragit på sig krediter här och där som kostar multum vilket är ren dumhet.

jag och sambon har gemensamt konto, har kvar runt 16-17k efter räkningar, och kan väl erkänna att det har hänt att man är pank sista veckan innan lön. men va gör de pengar är till för att brukas

Hur mycket pengar man tjänar spelar egentligen inte så stor roll, man får skaffa sig utgifter efter sina inkomster, och alla borde kunna ha ett par tusenlappar i buffert iaf, så man inte är helt ren.
Som sagt så finns det undantag.. jag känner själv en ensamstående mamma som absolut inte är slösaktig av sig, men hon får ofta vrida och vända på varenda krona för att få det att gå runt och det är slut i kassan när barnbidraget kommer..
Citera
2012-01-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Hur mycket pengar man tjänar spelar egentligen inte så stor roll, man får skaffa sig utgifter efter sina inkomster, och alla borde kunna ha ett par tusenlappar i buffert iaf, så man inte är helt ren.
Som sagt så finns det undantag.. jag känner själv en ensamstående mamma som absolut inte är slösaktig av sig, men hon får ofta vrida och vända på varenda krona för att få det att gå runt och det är slut i kassan när barnbidraget kommer..

Du har nog köpt hennes blåsning med krok och sänke.
Hennes konto är förmodligen välfyllt men självklart väntas pappa statens kronor in istället.
Dessa kan slösas på skit, de egna pengarna ligger stilla på kontot.
Citera
2012-01-18, 14:11
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanista
Du har nog köpt hennes blåsning med krok och sänke.
Hennes konto är förmodligen välfyllt men självklart väntas pappa statens kronor in istället.
Dessa kan slösas på skit, de egna pengarna ligger stilla på kontot.

pappa statens?? hon går inte på socialen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in