• 1
  • 2
2012-01-18, 15:54
Medlem
När uppstod själva uppgörelsen om vem som skulle ha långt hår och vem som skulle ha kort hår? Förstår ju att det är logiskt att vi ser olika ut, män och kvinnor, och att det är lättare att identifiera och bestämma vem som är det ena eller det andra utifrån utseende. Men varför var det inte män som skulle ha långt hår och kvinnor kort hår? Vem kom på dom här reglerna?

Jag tänkte lite på detta idag, och kunde inte komma fram till något biologiskt naturligt svar till varför kvinnor skulle behöva längre hår och män kortare? Då tänkte jag liksom bara utifrån överlevnad och sådär, men kvinnor kanske får längre hår pga hormoner eller så? Män får ju iofs också långt hår om dom inte klipper sig.
Citera
2012-01-18, 15:58
Medlem
kqrs avatar
* Långt hår är vackert. Kvinnor är till för att vara vackra.
* Kort hår är praktiskt. Män är till för att vara praktiska.

Jag kan tänka mig att det kommer ur någon sån mentalitet.
Citera
2012-01-18, 15:58
Medlem
UAAs avatar
I strid och närkamp så är det till nackdel att ha långt hår. Det är även lättare att hålla sin hygien i svåra tider utan ett hår som samlar skit. Män genom tiderna har av den anledningen hållit håret kort.
Med tiden så har det vuxit fram som sexuell preferens och norm.
Citera
2012-01-18, 15:59
Medlem
Männen tyckte det väl var besvärligt att jaga med långt hår.
Citera
2012-01-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
* Långt hår är vackert. Kvinnor är till för att vara vackra.
* Kort hår är praktiskt. Män är till för att vara praktiska.

Jag kan tänka mig att det kommer ur någon sån mentalitet.

Ja, men man tänkte ju inte så förr. Dvs, den första punkten du nämnde. Dessutom, vem är det som anser att det är vackert? Alla? Han som bestämde? Etc.

Citat:
Ursprungligen postat av UAA
I strid och närkamp så är det till nackdel att ha långt hår. Det är även lättare att hålla sin hygien i svåra tider utan ett hår som samlar skit. Män genom tiderna har av den anledningen hållit håret kort.
Med tiden så har det vuxit fram som sexuell preferens och norm.

Så hygien för män var viktigare än för kvinnor? Inte för att ifrågasätta dig, men du verkar vara väldigt säker, har du någon källa där du tagit detta ifrån så att du vet hur det ligger till eller anar du?
Citera
2012-01-18, 16:12
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Så hygien för män var viktigare än för kvinnor? Inte för att ifrågasätta dig, men du verkar vara väldigt säker, har du någon källa där du tagit detta ifrån så att du vet hur det ligger till eller anar du?
Vill minnas att jag hört resonemanget sedan innan.
Givetvis så är hygien lika viktigt för bägge könen, men iom att män ofta sysslat med tyngre kroppsarbete så faller det sig som så att de även skitar ned sig/svettas i större utsträckning än kvinnor.
Citera
2012-01-18, 16:14
Medlem
Det var egentligen först under 1900-talet som det i det västerländska samhället cementerades att män måste ha kort hår för att vara manliga och allt det där. Innan dess så var långt hår på män betydligt vanligare än det var under en stor del av 1900-talet.

Så ni kan ju skippa allt "Tuffa krigarhövdingar hade kort hår för herp derp"-snack…
Citera
2012-01-18, 16:17
Bannlyst
Kvinnor blir fysiskt attraktivare med långt hår. Ett långt hälsosamt hår indikerar god genetik.

På män spelar det ingen större roll, det är mer kulturellt där om vad som är "manligt" och snyggt.
Citera
2012-01-18, 16:37
Medlem
En sak är säker iaf kvinnor har långt hår för att man ska kunna släpa runt dom i huset
Citera
2012-01-18, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tst123
En sak är säker iaf kvinnor har långt hår för att man ska kunna släpa runt dom i huset

Japp det måste vara det! =)
Citera
2012-01-18, 16:45
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
När uppstod själva uppgörelsen om vem som skulle ha långt hår och vem som skulle ha kort hår? Förstår ju att det är logiskt att vi ser olika ut, män och kvinnor, och att det är lättare att identifiera och bestämma vem som är det ena eller det andra utifrån utseende. Men varför var det inte män som skulle ha långt hår och kvinnor kort hår? Vem kom på dom här reglerna?

Jag tänkte lite på detta idag, och kunde inte komma fram till något biologiskt naturligt svar till varför kvinnor skulle behöva längre hår och män kortare? Då tänkte jag liksom bara utifrån överlevnad och sådär, men kvinnor kanske får längre hår pga hormoner eller så? Män får ju iofs också långt hår om dom inte klipper sig.

Män hade långt vackert hår i västvärlden tills bara ett par hundra år sedan. Det är väldigt tråkigt att korthårsregimen har tagit över.
Citera
2012-01-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Vill minnas att jag hört resonemanget sedan innan.
Givetvis så är hygien lika viktigt för bägge könen, men iom att män ofta sysslat med tyngre kroppsarbete så faller det sig som så att de även skitar ned sig/svettas i större utsträckning än kvinnor.

Hmm... jag ställer mig tveksam till du backar upp din tes. Tills dess så akta dig för att uttrycka dig i stil med "Män genom tiderna har av den anledningen hållit håret kort.". Om du inte är 100 % dvs.

Citat:
Ursprungligen postat av MontanaT
Kvinnor blir fysiskt attraktivare med långt hår. Ett långt hälsosamt hår indikerar god genetik.

På män spelar det ingen större roll, det är mer kulturellt där om vad som är "manligt" och snyggt.

Ja, men vem är det som anser att dom blir mer fysiskt attraktiva? Och hur kom man på detta från början? Kvinnor kan ha långt hår som är stripigt och fult, det indikerar ju knappast på god genetik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in