2012-01-18, 20:00
Medlem
Om euroasiska och den afrikanska plattan hade kolliderat, vad hade då hänt med medelhavet? och hur hade det påverkat , geografin, ekologin, ekonomin och sociala aspekterna? Vill diskutera detta lite!
Citera
2012-01-18, 21:05
Medlem
Elmuffinss avatar
Hmm.. Väldigt bra fråga. Jag tror det fortfarande hade varit "oss emot dem." Hade inte medelhavet varit där så tror jag att Sahara öknen skulle bli större. Finns så väldigt många tänk om scenarion så det är jobbigt att tänka på rent miljömässigt och geologiskt.
Citera
2012-01-18, 21:18
Medlem
Skulle bli rätt törrt (torrt) i mitten men ett herrans liv på kusten.

EDIT: Tänker på hur Australien ser ut, inte så mycket vatten på en väldigt stor yta, mitt i kontinenten.
Senast redigerad av budwhite 2012-01-18 kl. 21:19. Anledning: EDIT
Citera
2012-01-19, 09:37
Medlem
Eugnostoss avatar
Dessa två plattor kolliderar idag och livet fortgår väl egentligen som vanligt. För att en skiftning skall få Medelhavet att försvinna får vi vänta några år och fram tills dess har nog utvecklingen kommit en bra bit på vägen.

Idag finns fler spridningsryggar i Medelhavet vilket torde förhindra en stängning inom de närmsta tiden. Plattgränsen är subduktiv och rör sig med ca 9 mm/år så det skeendet lär inte komma till daga. Trots det så var det inte så pass längesedan den alpina orogenesen skedde (sen mesozoikum).

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rranean_EN.svg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in