2005-01-22, 12:13
Medlem
Flash_Fans avatar
Detta kanske är helt fel forum för denna frågan, men jag gör ändå ett försök.

Jag är en kille på 24 vårar som lider av att jag får skuldkänslor efter att ha onanerat och fått utlösning. Jag har inte tänkt på det själv tidigare. Men efter att ha läst på ollika forum och försöka ta reda på varför jag känner mig konstig efteråt, så tittade jag just på olika forum efter ledtrådar.

Nu har jag hittat den och känslan kallas i mitt fall för skuldkänslor.
Jag vet inte varför jag får detta eftersom att onanera för mig är ju helt normalt och jag själv tycker detta är något som vem som helst ska kunna få göra.

I mitt fall så har jag kommit på ett sätt att komma igenom det här och det är en slags ritual i mitt fall.
För att komma tillbaks till mig själv (där jag var innan jag runkade och fick utlösning) så måste jag onanera till utlösning tre gånger, antingen under samma dag eller flera dagar. Någonstans hos mig sitter det en mekanism att skulden bara släpper efter att ha gjort det tre gånger.

Om jag inte har någon lust att ornanera mer så måste jag göra någonting av fysisk karaktär som t ex att åka till gymmet och köra ett hårt pass, då kan det också lugna ner sig ett tag.

Det värsta scenariot är om jag hade haft en flickvän nu. Har fan ska jag kunna leva tillsammans i ett förhållande om jag känner att jag måste få utlösning två gånger till för att kunna komma i balans igen. Jag vet att det är helt sjukt och jag verkar lida av att ha tvångstankar. Möjligt att detta också kan påverka mitt sätt att tänka också.

Är det någon annan som lider av detta fenomen och i så fall. Hur lyckades du komma igenom det här med skuldkänslor och kunna vara dig själv som du var innan du runkade och fick utlösning?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2005-01-22, 12:27
Medlem
Shalashaskas avatar
Rent spontant tycker jag att det låter som att du har tvångstankar.
Jag har haft samma, fast då var det att tvätta händerna och att kolla att
dörren var låst som jag var tvungen att göra.
Jag känner även igen mig när det gäller att du måste göra det 3ggr,
även jag var tvungen att göra saker 3ggr, för alla goda ting är 3, det måste ju betyda att 3, 3ggr, 3ggr är det bästa altså 333 333 333. I sånna banor tänkte jag.

Att det hanlar just om onani tror jag är en ren tillfällighet, det kunde lika gärna vara något annat du var tvungen att göra.

Jag känner dock inte igen detdär med "skuldkänsor", det jag hade kan man beskriva som att om att känndes som att försöka att inte blinka, ju längre du försöker destumer känner man att man måste. Så var det för mig när jag inte gjorde vad mina tvångstankar sa till mig att göra.

När det gäller flickvänner så är det bästa att prata, och berätta hur du känner och fungerar, det funkar i 9 fall av 10.

Att du känner att du måste t ex gå till gymmet när du inte vill onanera tycker jag låter som att du måste få ut aggresioner, kanske på grund av att du inte kan utföra dina tvångstankar.

Det råd jag kan ge dig är att gå och prata med någon t ex psykolog etc, eller så kan det gå som i mitt fall, det gick över av sig själv efter en tid.

Lycka till

mvh Shalashaska
Citera
2005-01-22, 14:54
Medlem
Flash_Fans avatar
Tack för ditt svar Shalashaska!

Du har nog rätt i det att just onanerandet är en ren tillfällighet av mina tvångstankar. Får också göra som du säger, att kolla om dörren är stängd 3 gånger innan jag är nöjd och kan gå därifrån.

Jag går just nu på KBT som jag är väldigt glad för. Men i just detta fall att kunna komma över dessa tvångstankar, är någonting som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna lösa där.

Jag tar idag Fluanxol som motverkar just tvångstankar och tvångshandlingar. Iförsej så tar jag och äter frukost i samband med medicinen och brukar göra en handtrallare innan jag ska äta frukost. Har ju ingenting som skyddar mig då från att tvinga mig till att onanera till utlösning.

Antar att det är mina rutiner vad gäller att ta min medicin innan jag sitter framför datorn som kan vara en del av lösningen.

Skönt för dig att det har gått över. Hoppas det blir så i mitt fall också någon dag...
Citera
2005-01-22, 15:22
Medlem
hagge3s avatar
Säker på att det är en tvångstanke då?

Enligt Freud så skulle man ju kunna känna sånt här om man haft föräldrar som fördömt sexualitet starkt, att dom talat om för dig vad som är rätt eller fel.
Man ska tydligen kunna få störningar av sådant, och det är påtryckningar från ditt omedvetna som gör att du får ångest.

Nu säger inte jag att det är så, men det skulle kunna vara ett alternativ?
Citera
2005-01-22, 16:38
Medlem
Gabrielswes avatar
Detta har en biokemisk förklaring, punkt slut!

Det händer saker och ting i hjärnan under/efter orgasm. Detta flöde av signalsubstanser har inget riktigt värde i skuld och skam. Dessvärre är det dessa som ställer till med detta fenomen.

Såvida du inte är katolik av den högre rangordningen...

Sluta känn skamm!
Citera
2005-01-23, 13:57
Medlem
Flash_Fans avatar
Tack för era svar!

Hoppas att detta ska kunna lugna ner åtminstone mig i framtiden och inte behöva tänka mer på skuld eller något motsvarande...

Citera
2005-01-23, 14:03
Medlem
M2ks avatar
Dra nytta av 3-syndromet. Du måste givetvis ha sällskap med tre tjejer, att tillfredsställa. Garanterat mager en extra bonus, du slipper kostnaden för gymkort.
Citera
2005-01-23, 18:11
Medlem
Har du funderat på att kontakta en psykolog? =)
Du borde kunna göra det anonymt, via e-post.
Citera
2005-01-23, 20:15
Medlem
Flash_Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Har du funderat på att kontakta en psykolog? =)
Du borde kunna göra det anonymt, via e-post.

Jag går idag på Kognitiv Beteende Terapi så jag antar att jag kan lösa problemet där. Det svåra är helt enkelt att styra om sitt tänkande så pass mycket att det inte längre blir något problem.

Men jag tar gärna emot en e-post adress till en psykolog just för att ha mer än en person att kunna rådgöra med...

Citera
2005-01-24, 16:56
Medlem
J.Ns avatar
Det kan vara någon som direkt eller indirekt bannat dig i tidig ålder i samband med onani som skapar sånt.

Visserligen klassisk Freud men jag vet några verkliga exempel på att det tyvärr kan bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in