Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-20, 16:52
Medlem
Foxracers avatar
Länk till norrans artikel om när en bil kört in i en renhjord och samerna hävdar att det är förarens fel.
" Vi har satt upp varningsskyltar för ren men de verkar inte respekteras"

http://norran.se/2012/01/akommuner/b...in-i-renhjord/

Lite statistik över renolyckor.
I sverige 2011 skedde 2038 olyckor med ren
I sverige 2012, alltså drygt halva januari har 249 olyckor skett

Källa: http://www.viltolycka.se/statistik/v...-viltslag.aspx

Själv skulle jag vilja kalla en sån här olycka för "vållande till annans skada" eller nått i den formen.
Citat från länken ovan "Ren är tamdjur och klassas inte som vilda djur enligt jaktlagen."

Bör man inte ha någon som helst kontroll på sina tamdjur?
Detta är ju livsfarligt, som sagt enormt mycket olyckor och vad ska man göra när det sitter en varningsskylt? Köra 30 resten av resan, dessa vägar kan vara 10 mil 90-väg och det kan finnas en ren någonstans men ingen vet var.
Så dom sätter upp varningar överallt och tar aldrig bort dessa, speciellt sopsäckarna som dom sätter på plogpinnarna. Sitter ibland kvar hur länge som helst.

Sen att dom "glömmer" renar på vissa områden så det alltid kommer att vara en fara.

Vad dom ska göra åt problemet de vet jag faktiskt inte, kanske ha dom i ett inhägnat område jämt och helt enkelt köpa hö så dom kan äta.

Eller driva dom långt ifrån stora vägar.

Någon som förstår detta bättre än jag får gärna förklara.
Citera
2012-01-20, 16:57
Medlem
Lommis avatar
Skippa raslagarna som omgärdar samerna så kommer problemet försvinna av sig självt.
Citera
2012-01-20, 17:00
Medlem
Foxracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Skippa raslagarna som omgärdar samerna så kommer problemet försvinna av sig självt.

Hur menar du nu?
Citera
2012-01-20, 17:05
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxracer
Hur menar du nu?

Tror du att en icke-sam kan bli renägare och bete sig på samma sätt som de samiska renägarna?

Så är det såklart inte, rennäringslagen är en ren raslag som diskriminerar alla icke-samer.
Citera
2012-01-20, 17:19
Medlem
Hur fan kör man in i en renhjord? Lite uppsikt över vägen får man väl ändå ha? Jag kan förstå om man kör på en enstaka ren som springer över vägen, men en hel hjord borde väl ändå vara hyfsat synlig?
Citera
2012-01-20, 17:28
Medlem
Utbuads avatar
Kan vara en mörk krokig väg,lätt hänt.
Men,har "hört" att i Finland är renägarna ersättningsskyldiga gentemot bilägarna vid ev kollision. Som sagt bara en hörsägen,kanske nån duktig kan rota fram vad som gäller där? Ju mer jag tänker på det dom gånger jag kört i Finland har jag inte sett en enda ren efter vägarna..

Diskuterat det med en lappsudd på jobbet men han vart galen
Citera
2012-01-20, 17:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av npascal
Hur fan kör man in i en renhjord? Lite uppsikt över vägen får man väl ändå ha? Jag kan förstå om man kör på en enstaka ren som springer över vägen, men en hel hjord borde väl ändå vara hyfsat synlig?

Om lappjäveln släpper av dom från en lastbil bak en kurva så kan vem som helst åka in i en renhjord..
Och "skyltningen" är oftast en svart sopsäcke på en ruska..
Citera
2012-01-20, 17:34
Medlem
latjoisses avatar
Dags att sluta särbehandla lappen och dennes renar.
Citera
2012-01-20, 17:35
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utbuad
Kan vara en mörk krokig väg,lätt hänt.
Men,har "hört" att i Finland är renägarna ersättningsskyldiga gentemot bilägarna vid ev kollision. Som sagt bara en hörsägen,kanske nån duktig kan rota fram vad som gäller där? Ju mer jag tänker på det dom gånger jag kört i Finland har jag inte sett en enda ren efter vägarna..

Diskuterat det med en lappsudd på jobbet men han vart galen

Det skulle nog till och med räcka med att bara lägga ner alla former av statlig ersättning till samerna för trafikskadade och trafikdödade renar så blir det olönsamt för dem att hålla på med verksamheten nära vägar.
Citera
2012-01-20, 23:36
Medlem
CampzEhs avatar
Renskötande samer har en jävla massa renar, således sker en jävla massa olyckor. Shit happens, kom över det. De får väl i vilket fall som helst en rimlig ersättning om jag inte minns fel?

Måste bara få provocera lite när jag ändå är i en same-tråd: Då var det slutvisslat sa lappen då han skar av sig läppen
Citera
2012-01-21, 11:44
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Det skulle nog till och med räcka med att bara lägga ner alla former av statlig ersättning till samerna för trafikskadade och trafikdödade renar så blir det olönsamt för dem att hålla på med verksamheten nära vägar.
Jepp!! när man avsiktligt släpper av renarna vid flygplatser o dyl i glesbygden är huvudintresset att få några ihjälkörda helt klart.
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Renskötande samer har en jävla massa renar, således sker en jävla massa olyckor. Shit happens, kom över det. De får väl i vilket fall som helst en rimlig ersättning om jag inte minns fel?
Jo det är en jävla massa ersättning.
När det var fulltrafik på inlandsbanan var det alltid renhjordar i området vintertid,när inlandsbanan lades ner försvann renhjordarna av någon anldening!!!
Måste bara få provocera lite när jag ändå är i en same-tråd: Då var det slutvisslat sa lappen då han skar av sig läppen [/quote]
Jaha..
Senast redigerad av Erk Swede 2012-01-21 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in