Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-21, 23:51
Medlem
Deleteriouss avatar
Många påstår att det är som att köra på en stor sten, när man kör på en grävling. Stämmer verkligen det? De väger ju under 20 kg! 20 kg kött och blod mot mer än 1000 kg metall.

Finns det något klipp/bild som kan visualisera hur det blir när man kör på en grävling?
Senast redigerad av Deleterious 2012-01-21 kl. 23:54.
Citera
2012-01-21, 23:52
Medlem
En Grävlings skalle är stenhård....
Körde på en i somras som slog sönder mina bromsrör.....
Ringde polisen och dom sa att jag måste se till att den är död innan jag far därifrån...
Slog den väll en 20-30 ggr i skallen innan den dog och ja kunde släpa ut den i skogen...

Så ja...Det påståendet är nog sant...
Citera
2012-01-21, 23:56
Medlem
Deleteriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priest666
En Grävlings skalle är stenhård....
Körde på en i somras som slog sönder mina bromsrör.....
Ringde polisen och dom sa att jag måste se till att den är död innan jag far därifrån...
Slog den väll en 20-30 ggr i skallen innan den dog och ja kunde släpa ut den i skogen...

Så ja...Det påståendet är nog sant...

Hur mycket kändes det för dig som förare då? Om du jämför mot något. Var det som att köra över en någorlunda stor grop?
Citera
2012-01-21, 23:58
Medlem
Kändes typ som att köra över en vägbula i ganska hög hastighet....
Citera
2012-01-22, 00:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Här är en annan tråd där några berättar om krock med grävling

https://www.flashback.org/t936797

Och här uttalar sig polisen:

Citat:
- Att krocka med en grävling är som att köra på en sten, säger Mikael Lundberg, vakthavandebefäl vid Östersundspolisen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=850088
Citera
2012-01-22, 01:27
Medlem
F.B.Dases avatar
Körde en grävling för några år sedan, två gånger (andra gången av barmhärtighet). Det är ju ett kompakt djur men det är ju inte som att köra på en sten som är lika stor som en grävling.
Citera
2012-01-22, 02:12
Medlem
körde på en i somras och jävlar vilken smäll! träffade höger hjulpar i runt 100 km/h en natt och det var verkligen som att köra på en större sten. växeln hoppade ur men det var tur att inget mer hände. ifall det skulle inträffa och det inte finns chans att väja så ska man hålla hårt i ratten!
Citera
2012-01-22, 02:19
Medlem
Daineas avatar
Har kört på ett grävlinglik med lastbil plus släp totalvikt runt 40 ton, det smällde fortfarande jävligt gott och jag tänkte faktiskt där och då att jag var väldigt glad över att det inte var med personbilen... Så jag vill mena att liknelsen med en sten inte är så extremt långt från sanningen även om det inte är lika illa som någon redan påpekat.
Citera
2012-01-22, 22:32
Medlem
Din-mammas avatar
Men shit, kom på nu att när jag tog körkort (1½ år sen) så övningskörde jag på en 2+1 väg 90kmh. Då låg det en död grävling på vägbanan, varpå min körskolelärare muttrade "kör över den du, det händer inget. De e bara kött så de säger bara splatt!"

Dock la ja bilen så grävlingen passerade under oss. Undrar om den gubben lever nu?
Eller om han sitter fast i ett träd med en 18åring som tycker det är häftigt med saker som säger splatt!
Citera
2012-01-23, 00:46
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Har just lärt mig att det säger "bonk" och inte "splatt". Tack FB!
Tänk på att vildsvinen kommer starkt nu....
Citera
2012-01-26, 19:14
Medlem
Min erfarenhet är ett solklart ja. Jag körde på en grävling för några år sen med en gammal 740. Den tog så illa att hela högers hjulupphängning blev krokig.
Citera
2012-01-27, 13:47
Medlem
ICanHass avatar
Som en stor sten?
Njae. Men bra nära.
Jag klippte en grävling med höger framhjul med en A6a för något år sedan, det smällde och hoppade till bra. Var ett helvete att hålla bilen på körbanan, gick ~100km/h efter landsväg. Klarade på något sätt bilen utan några skador alls, trots att den hade sådant där S-line-paket så att den var sänkt och hade lägre front.

Grävlingsjäveln verkade dock ha överlevt, stannade och sprang tillbaka till platsen där det smällt, men trots att jag letade bra långt in i skogen på båda sidorna av vägen så hittade jag inget kadaver. Hoppas den inte led och gömde sig för att dö en smärtsam död...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in