Citat:
Ursprungligen postat av
Eribe
Om man tittar på vilka propositioner (så gott som aldrig motioner) vilka till slut röstas igenom i riksdagen, så brukar det vara långa haranger av kompromisser och finjusteringar. Man skulle nästan kunna säga att själva omröstningen är en ren formalitet och de verkliga besluten fattas vid förhandlingar i utskott mm. Att då vanliga väljare skulle komma in och lägga sin röst utan att kunna delta i några förhandlingar och utan att veta vilket alternativa beslut som skulle kunna fattas i stället. Detta verkar oerhört meningslöst och orealistiskt.
Fast just det där är inte särskilt sant. Det sker i stort sett inga justeringar eller kompromisser i utskotten. All diskussion och alla justeringar kring propositionerna sker i regeringskansliet och indirekt i regeringspartiernas kanslier, vanligtvis av (parti-)tjänsteman snarare än politiker. Så att säga att de som röstar om en fråga är desamma som förhandlat om en fråga är helt enkelt inte sant.
Däremot har du en poäng i att det med partipiskans hjälp är betydligt lättare att kontrollera ett par hundra riksdagsledamöter än ett par miljoner medborgare (som dessutom har rösthemlighet). Det
kan försvåra förhandlingarna. Men troligtvis spelar det ingen större roll i praktiken. En partiledare kan aldrig vara helt säker på sina riksdagsledamöters stöd. Rent teoretiskt sett skulle de kunna göra uppror och vägra rösta som beordrats. Ändå kan partiledaren förhandla i deras namn. En delegat i ett flytande demokratiskt system är ännu mindre säker på att kunna leverera rösterna i en kommande omröstning. Likväl borde det inte vara något problem att förhandla under antagandet att varje delegat står för ett visst antal röster.
Det som du ser som en nackdel för direktdemokratin, att förhandlarna är mindre säkra på hur mycket röster de faktiskt kontrollerar, ser jag snarare som en fördel. Jag låter gärna någon annan förhandla och rösta i mitt namn. Men jag uppskattar mycket den möjlighet att förkasta slutresultatet som Aktiv Demokratis system ger mig. I dagens system kan politiker göra mer eller mindre hur de vill. Med Aktiv Demokrati kommer det att finnas en folklig spärr som gör att förslag som bryter alltför mycket mot folkviljan helt enkelt inte kan gå igenom. Jag har svårt att se vad som kan vara negativt med det.