Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-23, 14:04
Medlem
VitNegers avatar
Efter att några diskuterade direkt demokrati och partiet Aktiv Demokrati här på Politik - Inrikes så kontaktade jag ordföranden Jonas Liljegren och frågade om de vill ställa upp att svara på frågor om deras parti och deras politik här på Flashback. De ställer gärna upp och flera aktiva kommer att hjälpa till att svara på frågor.

Jag tackar å Flashbacks vägnar Aktiv Demokrati för detta.

Aktiv Demokratis hemsida finns här : http://aktivdemokrati.se/
Citera
2012-01-23, 14:16
Moderator
Allaballawallas avatar
När kommer detta att ske?
Citera
2012-01-23, 14:21
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
När kommer detta att ske?

Det är bara att börja ställa frågor. De kommer att svara allt eftersom.
Citera
2012-01-23, 14:43
Medlem
Robin Woods avatar
Den politiska processen:
Hur skall den förmedlas till folket?
Hur skall politiska grupper förhålla sig i en sådan process som Aktiv demokrati?
Vad handlar Sveriges självständighet om?
Ska en demokrati få rätt att vara självständig, och få bestämma själv om hur ett land skall stå i förhållande till EU?
Citera
2012-01-23, 14:48
Medlem
Libberos avatar
Vad är det ni gillar och tycker är så himla bra med att majoriteten ska bestämma över mitt liv?

Skulle också gärna vilja höra en förklaring till varför Aktiv Demokrati skulle vara en bättre lösning än Liberala partiet?
Senast redigerad av Libbero 2012-01-23 kl. 14:51.
Citera
2012-01-23, 15:01
Medlem
aigans avatar
Hej. Jag heter Jonas Liljegren. Jag gick med i Aktiv Demokrati 2009 för att jag ser att de har ett så bra koncept.

Jag har inte varit aktiv på detta forum, men har en inloggning sen 2003 som jag dammar av nu. Någon som vet om det går att visa sitt namn jämte eller istället för inloggningsnamnet?
Citera
2012-01-23, 15:06
Moderator
Allaballawallas avatar
Varför "behövs" demokrati över huvud taget?

Med tanke på att folk inte orkar engagera sig i det som de ska rösta om vart fjärde år (Och vid andra val till exempel EU, EMU och liknande.), ser ni då inte risker med att folk kommer att vara ännu mer oengagerade och inte sätta sig in i saker de ska rösta om när de "helt plötsligt" ska rösta oftare än så?
Citera
2012-01-23, 15:59
Medlem
aigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Den politiska processen:
Hur skall den förmedlas till folket?

Diskussioner, debatt och utredningar sker redan utanför riksdagen. Den kan ske på flera arenor och bör kunna fortsätta göra så.

När alla har möjlighet att vara delaktiga i och rösta i alla beslut kommer intresset för politiska forum att öka, både via internet och i fysiska mötesplatser. Arrangemanget av detta behöver inte styras av Aktiv Demokrati.

De mandat Aktiv Demokrati har i kommun, landsting, riksdag och EU kommer att fungera som språkrör mellan folket och övriga invalda partier. Deras uppgift är att maximera transparensen i alla processer och publicera det som inte redan publicerats. De kommer även att läsa upp representativt urval av topprankade debattinlägg från forum. Och de kommer att öppna upp arbetet i utskott, utredningar, osv, så att alla som vill kan deltaga i arbetet och påverka dess utfall direktdemokratiskt.

Citat:
Hur skall politiska grupper förhålla sig i en sådan process som Aktiv demokrati?

Aktiv Demokrati kan öka inflytandet och intresset för alla politiska grupper och partier som idag inte har mandat i de folkvalda församlingarna. Vi fungerar på så vis som ett slags valtekniskt samarbete där alla grupper kan medverka och få verklig makt oavsett storlek. Det betyder att varje enskild individ kan verka inom och stödja de grupper de vill utan att behöva tänka på dess storlek eftersom varje röst är värd lika mycket.

Detta är en grundprincip i den flytande demokratin. När medborgare kan stödja flera kampanjer och grupper samtidigt kommer alla små grupper att få ett ökat stöd. Och storleken på stödet har en direkt effekt när rösterna räknas samman i omröstningarna i kommun, riksdag, etc.

Citat:
Vad handlar Sveriges självständighet om?
Ska en demokrati få rätt att vara självständig, och få bestämma själv om hur ett land skall stå i förhållande till EU?

Aktiv Demokrati tillhandahåller ett system för omröstningar. Politiken bestäms av folket. Öppnandet av alla omröstningar kommer att leda till ett större politiskt intresse.

Det kanske är så att människor med makt har en tendens att ge sig själv mer makt. Jag tycker man kan se en tendens att makt har flyttats från individ till kommun, från kommun till riksdag, från riksdag till EU och från EU till internationella avtal.

När makten flyttas över från politiker till folket som helhet så tror jag att en stor del av den medvetna eller omedvetna tendensen till maktcentralisering kan vändas. Jag tror att det kommer att uppstå majoritetsstöd för att avveckla centralstyren och återge frihet till individer.

Detta kommer även vara en gradvis process där den ökade makten också kommer att leda till att man upplever ett större ansvar och blir mer påläst och medveten om samhället.
Citera
2012-01-23, 16:08
Medlem
aigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Vad är det ni gillar och tycker är så himla bra med att majoriteten ska bestämma över mitt liv?

Se svar ovan om decentralisering av makten.

Aktiv Demokrati är ett sätt att förändra samhället genom att introducera mer demokrati inuti det existerande systemet. På så vis kan du se Aktiv Demokrati som en slags trojansk häst för att släppa in hela svenska folket i Riksdagen. Det kommer att öppna för förändringar som sittande gammelpartier inte vill eller kan genomföra.

Citat:
Skulle också gärna vilja höra en förklaring till varför Aktiv Demokrati skulle vara en bättre lösning än Liberala partiet?

Aktiv Demokrati är inte ett politiskt parti. Aktiv Demokrati kommer att fungera som en folkets riksdag i riksdagen. Riksdagshuset är en plats där folk debatterar och röstar. Riksdagshuset har inte i sig själv någora politiska åsikter. På samma vis kommer Aktiv Demokrati inte att ha någora egna politiska åsikter.

Aktiv Demokrati har en modell som möjliggör för ett valtekniskt samarbete som gör att alla småpartier kan få verklig makt genom att alla kan välja att delegera sin röst till dem. Det betyder att alla småpartier och grupper har möjlighet att få gehör för sina egna perspektiv.

Då kan Liberala partiet, Piratpartiet, Feministiskt initiativ, kommunistiska partiet, och hundra andra småpartier tillsammans få röster nog att komma in och det kommer inte längre att vara ett problem att vara ett en-frågeparti. För med Aktiv Demokrati så kan du delegera din röst till ett parti i en fråga och ett annat parti i en annan fråga. Du skulle exempelvis kunna stödja både Piratpartiet och Liberala partiet samtidigt.
Citera
2012-01-23, 16:16
Medlem
aigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför "behövs" demokrati över huvud taget?

Med tanke på att folk inte orkar engagera sig i det som de ska rösta om vart fjärde år (Och vid andra val till exempel EU, EMU och liknande.), ser ni då inte risker med att folk kommer att vara ännu mer oengagerade och inte sätta sig in i saker de ska rösta om när de "helt plötsligt" ska rösta oftare än så?

Det minskade intresset för dagens politiska system visar på att fler och fler ser hur meningslösa valen är.

Med Aktiv Demokrati kan varje fråga separeras från varandra. Var och en är fri att engagera sig i det de verkligen bryr sig om.

Om du är nöjd med allt som det är kanske du bara delegerar din röst till Moderaterna och nöjer dig med det. Men med Aktiv Demokrati kan du när som helst själv rösta när det dyker upp en fråga som du är särskilt engagerad i. Och du kan när som helst ta tillbaka eller byta till något annat parti. Och du kan även delegera till bloggare, experter, kompisar eller föreningar som du tycker gör något som du vill stödja. Exempelvis "Nej till GMO", "Stoppa vargjakten", "Stoppa SOPA", etc, etc.

Med kombinationen av maximal transparens och möjlighet att deltaga i alla beslut och i hela processen från förslag, till utredning, så kommer den aktiva demokratin att fungera som ett självreglerande system som motverkar korrumption. För när allt funkar som det ska så kan du låta det vara som det är, men när det blir problem så har alla en VERKLIG möjlighet att göra något åt det.
Citera
2012-01-23, 16:36
Medlem
Libberos avatar
Tack för svar.

Ja, trevligt att ni talar om en ökad makt för individen, men jag tycker mig fortfarande se en motsägelse i det hela då ni fortfarande verkar vara av åsikten att en majoritet ska besluta i alla frågor och köra över sina viljor på minoriteter.
Ponera att vi införde det demokratisystem ni förespråkar, så skulle jag ju de facto fortfarande vara tvungen att lyda majoritetens order. Enda skillnaden blir ju att det är ännu fler som kan bestämma över mig och inte enbart statens byråkrater.
Om man nu är för en ökad makt för individen, varför bör jag då gå runt och förespråka direktdemokrati istället för - låt säga - en nattväktarstat eller anarkokapitalism?
Citera
2012-01-23, 17:12
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Tack för svar.

Ja, trevligt att ni talar om en ökad makt för individen, men jag tycker mig fortfarande se en motsägelse i det hela då ni fortfarande verkar vara av åsikten att en majoritet ska besluta i alla frågor och köra över sina viljor på minoriteter.
Ponera att vi införde det demokratisystem ni förespråkar, så skulle jag ju de facto fortfarande vara tvungen att lyda majoritetens order. Enda skillnaden blir ju att det är ännu fler som kan bestämma över mig och inte enbart statens byråkrater.
Om man nu är för en ökad makt för individen, varför bör jag då gå runt och förespråka direktdemokrati istället för - låt säga - en nattväktarstat eller anarkokapitalism?

Ponera att Aktiv demokrati inser hur bra det är med folk som vill bo skogen och ha ett par grisar, en ko osv, och som kan leda till att människor inser att frihet är bra för folket. Man slipper krånglig byråkrati som stoppar folks drömmar om möjligheter bla.
Ungefär som direktdemokrati skulle förvrängas idag av den sittande eliten, så skulle det kanske finnas en förhoppning(möjlighet) att de som idag styr över sin upphöjda status försvinner från scenen och ger nytt liv åt den sargade välfärdsstaten Sverige!
Och du inser att processen tar tid och att ROM inte byggdes på en dag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in