Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-23, 23:48
Medlem
Toltekernas visdom

Toltekerna var vetenskapsmän, filosofer och konstnärer som bildade ett samhälle för att utforska och bevara förfädernas andliga kunskaper och seder. De levde för tusentals år sedan i Mexiko och deras visdom har tills alldeles nyligen varit okänd för omvärlden. Anledningen tros vara att toltekerna såg kunskapen som ett vapen om den hamnade i fel händer.
Deras lära visar hur man genom att ändra sitt levnadssätt och tankemönster kan uppnå ett konstant stadium av lycka.
Kortfattat innebär deras livsåskådning att:
Alla drömmer, hela tiden, vare sig vi sover eller är vakna. Det vakna drömmandet uppgår i en gemensam jorddröm eller den yttre drömmen, det vill säga alla människors medvetanden sammantagen till en gemensam global dröm. Det är denna dröm eller trossystem vi blir uppfostrade efter, under hela vår uppväxt ”lär” andra människor, föräldrar, lärare och alla andra vi möter oss om vad som är accepterat och uppfyller jorddrömmens dogmer och normer.

Problemet med detta system (domesticeringen eller tämjningen) är att det skapar en mental domare som, precis som våra föräldrar, bestraffar och belönar oss beroende på om vi motsvarar förväntningarna eller inte. Så småningom tar vi över föräldrarnas roll som domare och dömer oss själva, ju strängare vi blivit uppfostrade, desto hårdare dömer vi oss själva. Så vad är problemet? Jo, vår inre domare dömer oss nästan uteslutande till bestraffning. Varför? För att vi inte är lika perfekta som vår inre uppfattning om perfektionism. Vi kan sällan motsvara våra egna förväntningar eftersom de är baserade på ett orättvist inre värderingssystem. Det skapar onödigt lidande och hindrar oss från att vara lyckliga. Den fördömande domaren måste alltså bort. Alla har en bild av perfektion men eftersom vi aldrig kan uppnå den förkastar vi oss själva, vi dömer oss själva utifrån hur vi tror att vi borde vara, inte utifrån vilka vi egentligen är. Domesticeringen kanske har goda avsikter men resultatet blir för de flesta ett livslångt lidande. Om ni funderar över när ni är som mest lyckliga kommer ni fram till att det är när ni är barnsliga och hämningslösa, vilda, när ni bryter med era trossystem. Barn är oftast de lyckligaste människorna eftersom de ännu inte är fullt domesticerade, de är fortfarande inte styrda av ett inre trossystem som dömer dem. Istället för att tycka illa om sig själva tycker de illa om föräldrarna som vill förändra dem. Vi får alltså betala ett fruktansvärt högt pris för den så kallade samhällsanpassningen.

Enligt toltekernas synsätt är jorddrömmen (det sätt vi lever på) identisk med beskrivningen av helvetet, en plats där fruktan, smärta och lidande härskar, vi sveds av inre lågor. Med andra ord, vi lever i helvetet eftersom jorddömmen bygger till största delen på lögner. Om jorddrömmen vore sanning skulle vi leva i himmelriket på jorden. De som varnar för att man kommer till helvetet om man gör si och så har fel, vi befinner oss redan i helvetet. Så länge fruktan styr våra liv kan vi omöjligt ta oss ifrån helvetesdrömmen.

Sanningen finns överallt, det är bara vår dröm (eller dimman som toltekerna uttrycker det) som hindra oss ifrån att se den.

Som tur är har toltekerna funderat ut HUR man blir av med detta negativa inre värderingssystem och ersätter det med ett nytt där kärlek och ödmjukhet tar rädslans och fruktans plats. Eller: hur man skapar sitt himmelrike på jorden.
Grunden utgörs av fyra överenkommelser du gör med dig själv

Var sann i ditt tal – låt ditt tal utmärkas av integritet. Undvik att använda orden för att förringa dig själv eller skvallra om andra. Var tydlig och låt ditt tal motsvara dina inre värderingar.

Ta ingenting personligt – ingenting som andra gör eller säger beror på dig. Det är endast en projicering av deras egen verklighet som speglas i dig och inte nödvändigtvis sanningen. Till exempel, säger person A till person B att hon är intelligent beror det kanske inte på att B faktiskt ÄR intelligent, det motsvarar bara person A’s verklighetsuppfattning, (som förmodligen är lika dimhöljd som alla andras och därför inte pålitlig)
När du är oemottaglig för andras åsikter och handlingar drabbas du inte av onödigt lidande.

Ta ingenting för givet - våga ställa frågor och säga vad du egentligen vill. Kommunicera med andra så tydligt du kan för att undvika missförstånd och upprördhet. Ta inte för givet att andra kan läsa dina tankar eller dina antydningar. Ta inte för givet att andra är precis som du uppfattar dem. Om du inte tar något för givet utan istället söker klarhet och sanning slipper du en massa onödigt lidande som ovissheten innebär.

Gör alltid ditt bästa – den här överenskommelsen är enligt toltekerna förutsättningen för att de tre övriga ska fungera. Gör ditt bästa, varken mer eller mindre, i alla situationer och du slipper självkritik, ånger och självförakt. Ditt bästa skiftar från gång till gång, du kan inte prestera lika bra när du är trött som när du är pigg till exempel.

Egen reflektion:
informationen till det här arbetet om är hämtad ur ”fyra grundstenar till ett bättre liv” av Don Miguel Ruiz som har verkar ha kristalliserat ut det väsentliga i den toltekiska läran, jag rekommenderar faktiskt alla att läsa den. Människan är trots miljöförändringar i grunden den samma nu som för tre tusen år sedan. Det är alltid bra att få nya synvinklar på saker och ting och den här boken får en att fundera i helt andra banor. Västvärlden är så vetenskapligt inriktad och den här boken ger en mer andlig, metafysisk syn på tillvaron och begreppet lycka. Trots att jag inte håller med alla (ibland cyniska) resonemangen finns det mycket lärdom och visdom att ta till sig.

Man ska givetvis vara källkritisk, och ta det med en nypa salt. vissa delar i boken känns som rapparkalja, medan andra delar känns helt rätt.

Den här boken betydde mycket för mig när jag tog mig ur min sociala fobi kan tilläggas, så mycket makt kan faktiskt en text inneha.
Det var faktiskt det närmasate en uppenbarelse jag någonsin haft efter att ha läst den här boken. det var som om en stor vikt lyfts från mina axlar och jag förstod vad min oro, rädsla handlade om, och genom den insikten tog jag mig vidare.

någon annan som har erfarenhet av detta? eller avfärdar ni det som "new-age-flum"?
Citera
2005-01-25, 13:38
Medlem
Ezzelinos avatar
Jag tror personligen inte att denna praktiska visdom direkt kan härledas från det märkliga och i så många avseenden för oss outgrundliga folk som kallades tolteker: men den är ändå värd att reflektera över, och jag ska undersöka Ruiz bok vid tillfälle.

"Domesticeringen kanske har goda avsikter men resultatet blir för de flesta ett livslångt lidande. Om ni funderar över när ni är som mest lyckliga kommer ni fram till att det är när ni är barnsliga och hämningslösa, vilda, när ni bryter med era trossystem.---
Enligt toltekernas synsätt är jorddrömmen (det sätt vi lever på) identisk med beskrivningen av helvetet, en plats där fruktan, smärta och lidande härskar, vi sveds av inre lågor. Med andra ord, vi lever i helvetet eftersom jorddömmen bygger till största delen på lögner. Om jorddrömmen vore sanning skulle vi leva i himmelriket på jorden. De som varnar för att man kommer till helvetet om man gör si och så har fel, vi befinner oss redan i helvetet. Så länge fruktan styr våra liv kan vi omöjligt ta oss ifrån helvetesdrömmen."

Sant och klokt, på ett psykologiskt plan (jag är däremot rätt allergisk mot metafysiska New Ageföreställningar!)

Det åskådliggörs så vackert, genialt och innebördsdigert, denna kluvenhet inför jordevärlden som tänkande och kännande människor ständigt upplever, i Hieronymuc Boschs triptyk De jordiska fröjdernas trädgård, som finns på Pradomuséet i Madrid:

http://www.wga.hu/frames-e.html?/htm...sch/index.html

Don Miguel Ruiz måste nästan ha någon sorts förbindelse med Carlos Castaneda, tycker man, som också kom att syssla mycket med "det toltekiska drömmandet". Vi hade en tråd på Litteraturforat om Castaneda för inte så länge sedan.
Citera
2005-01-27, 21:57
Medlem
tack för din länk, jag ska ta en titt på den vid tillfälle.
Det intressanta är tycker jag, att den visdom de alstrade för tusentals år sedan, verkar vara skriven för nutidsmänniskan. Och det är väl det som är sann visdom, det övergripande och ständigt aktuella.

visserligen försöker de hävda att allt som människan är och känner, är det hon blivit lärd genom livet. det utelämnar lite de psykologiska aspekterna att vi faktiskt inte föds som oskrivna blad, och att vi har naturliga barriärer som är otroligt svåra att penetrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in