• 1
  • 2
2012-01-27, 10:36
Medlem
I-länderna, ca 1/4 av jordens befolkning förbrukar 3/4 av energin på grund av vår livsstil. nu när kina, 1,3 miljarder invånare och indien 1 miljard invånare också vill leva som I-länderna skymtar en global energikris fram. ett sätt att möta detta är att minska i-ländernas stora energikonsumtion.

beskriv problemet med den "amerikanska livsstilen" som ju även vi i Europa har samt kom med konkreta förslag på lösningar. både samhället i stort och på individnivå.

Detta är en skoluppgift som jag har haft hängande över mig länge, men det är ju ett bra diskussissonsunderlag också tycker jag.
Citera
2012-01-27, 10:46
Medlem
BadCops avatar
Vad tycker du själv? Det är ju trots allt DIN läxa...
Citera
2012-01-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCop
Vad tycker du själv? Det är ju trots allt DIN läxa...

jag vet inte riktigt... jag antar att vi i västvärlden måste minska våra utsläpp till förmån för till exempel china. vi kan ju inte förneka asien rätteb att bygga upp sin ekonomi med hjälp av fossila brännslen bara för att vi nu kommit på att det är farligt. de e svårt, jag vet faktiskt itne vad jag tycker. va tycker du?
Citera
2012-01-27, 12:00
Medlem
USA kan dra något gammalt över sig. Äckligare land (på alla plan) får man leta efter.

Inför skatt på de som brukar för mycket energi. Undantags och villkorslöst
(dvs. även stora företag måste betala för sig)

Låt de arbetsuppgifters om man kan utföra med kroppsarbete utföras med kroppsarbete.
Har man inte längre än 2 km till jobbet så får man tamejjfan ta cykeln, precis som i Kina.
Bötfäll notoriskt bilåkande på korta sträckor, om det inte handlar om krisfall - typ åka till akuten och transport av äldre.

Visst måste handikappade och rullstolsbundna få tag sig fram. Men att göra alltingt elektroniskt överallt för dem är ju löjligt. Nej. du KAN inte ta dig till taket på alla sveriges skolor. Ja- du måste ta en omväg för att gå nerför en trappa.
Klart att vi får energibrist i långa koppet med rulltrappor och hissar
Ö V E R A L L T - speciellt när vi fötts med en kropps om behvöer att röra på sig - Rör vi på oss undviker vi världens onöidgaste symptom / tillstånd - Fetma. Och ja. fetma är oattraktivt.
För det handlar så mycket om enbart din svaga karaktär, oförmåga att inte vara lat 24 om dygnet, och ren och skär dumhet.

Vad GÖR världens makthavare ?? Jösses.
Senast redigerad av leading 2012-01-27 kl. 12:03.
Citera
2012-01-27, 12:59
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
USA kan dra något gammalt över sig. Äckligare land (på alla plan) får man leta efter.

Låt de arbetsuppgifters om man kan utföra med kroppsarbete utföras med kroppsarbete.
Har man inte längre än 2 km till jobbet så får man tamejjfan ta cykeln, precis som i Kina.
Bötfäll notoriskt bilåkande på korta sträckor, om det inte handlar om krisfall - typ åka till akuten och transport av äldre.

Visst måste handikappade och rullstolsbundna få tag sig fram. Men att göra alltingt elektroniskt överallt för dem är ju löjligt. Nej. du KAN inte ta dig till taket på alla sveriges skolor. Ja- du måste ta en omväg för att gå nerför en trappa.
Ö V E R A L L T - speciellt när vi fötts med en kropps om behvöer att röra på sig - Rör vi på oss undviker vi världens onöidgaste symptom / tillstånd - Fetma. Och ja. fetma är oattraktivt.
För det handlar så mycket om enbart din svaga karaktär, oförmåga att inte vara lat 24 om dygnet, och ren och skär dumhet.

wow, ja hoppas innerligt inte att du far nagon makt over - nagonting...

du tycker alltsa att folk inte har ratt till sina egna beslut, de ska alltsa inte ens fa bestama om de vill kora till sitt jobb?

blir du arg om jag sager att jag kor mindre an 100m till affaren? Anser det dock min rattighet om ja vill gora de gor jag de...
Citera
2012-01-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3an

du tycker alltsa att folk inte har ratt till sina egna beslut, de ska alltsa inte ens fa bestama om de vill kora till sitt jobb?

blir du arg om jag sager att jag kor mindre an 100m till affaren? Anser det dock min rattighet om ja vill gora de gor jag de...
Det är skönt att veta att det är vidriga egoister som du som kommer vara den största bidragande faktorn till mänsklighetens undergång, så att jag slipper ha det på mitt egna samvete.
Senast redigerad av Netzach 2012-01-27 kl. 13:40. Anledning: Sket i argumenten, gick direkt till personangrepp.
Citera
2012-01-27, 17:41
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Det är skönt att veta att det är vidriga egoister som du som kommer vara den största bidragande faktorn till mänsklighetens undergång, så att jag slipper ha det på mitt egna samvete.
Micro managment loser inget i denna fragan, de ar dock intressant hur vissa tror de...
Citera
2012-01-27, 18:24
Medlem
Citat:

Typiskt kommunister, bara klaga o spy galla på andra. men själv har han inget konkret att komma med...
Citera
2012-01-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3an

Varför ska du få förpesta miljön med dina avgaser, när du kan gå?

Om människan hade haft förnuft så hade de ju inte tagit bilen, utan promenerat denna lilla lilla lilla bit.
Men Ä N D Å så gör inte människor så. Det går tyvärr alltså inte att hoppas på människans förnuft.
Det är därför vi ser frågor om vi ska ha fetmaskatt, socker skatt osv.

Tyvärr
Senast redigerad av leading 2012-01-28 kl. 13:00.
Citera
2012-01-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokratez
Typiskt kommunister, bara klaga o spy galla på andra. men själv har han inget konkret att komma med...

Jag går varje dag till skolan, jag pluggar, jag kör inte bil, jag håller mig frisk och tränar för att inte belasta vården, jag hjälper till om någon behöver hjälp. Any other questions?
Citera
2012-01-28, 15:57
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Varför ska du få förpesta miljön med dina avgaser, när du kan gå?

Om människan hade haft förnuft så hade de ju inte tagit bilen, utan promenerat denna lilla lilla lilla bit.
Men Ä N D Å så gör inte människor så. Det går tyvärr alltså inte att hoppas på människans förnuft.
Det är därför vi ser frågor om vi ska ha fetmaskatt, socker skatt osv.

Tyvärr
For att de gar inte att micro manage ett Sadant problem de gor liksom Ingen skillnad och ja jag vet ditt svar pa de...

Citat:
Jag går varje dag till skolan, jag pluggar, jag kör inte bil, jag håller mig frisk och tränar för inte belasta vården, jag hjälper till om någon behöver hjälp. Any other questions?
Sa du tranar primart for att inte belasta varden?
Citera
2012-01-28, 16:28
Medlem
Moments avatar
Att åka till affären förstår jag då man kan ha många påsar.
Men att införa skatter och liknande, samt införa strängare regler gällande utsläpp, att införa mer kärnkraft eller i alla fall avverka kolkraften, ser jag som en sund och normal tanke, som inte kräver politisk läggning.
Det är ju trots allt så att jorden redan är 75% vatten, tänk om isen smälter då lär det skita sig ordentligt. Eran personliga frihet till att röka och använda knark är jag för, men när ni riskerar att fucka upp andras liv pga personlig frihet, så skiter jag fullständigt i om ni kallar andra kommunister utan belägg det är ni som har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in