2012-01-29, 15:16
Medlem
Hej, ja som rubriken lyder! Jag har försökt leta överallt på google om hur mycket energi som återvinns när en kartong återvinns (en kartong kan återvinnas upp till 5 ggr), har hört att det är ca 40%, men jag vill haen gedigen sida!!!!
Ledsen för alla utrops tecken men blir så jävla frustrerad.
Citera
2012-01-29, 16:00
Medlem
Engelholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kneegarn
(en kartong kan återvinnas upp till 5 ggr),

Hur vet man när en kartong är återvunnen 5 gånger dom blandas med varandra hela tiden?
Citera
2012-01-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelholm
Hur vet man när en kartong är återvunnen 5 gånger dom blandas med varandra hela tiden?

Man brukar säga att cellulosafibrerna har en genomsnittlig livslängd på 5-7 återvinningar. Tänk dig att fibrern kommer nu för åttonde gången till återvinnningsanläggningen och nu uppfyller den inte kriterierna som returfibrer och istället skiljs den ut som rejekt (skräp).
Senast redigerad av Smorkex 2012-01-29 kl. 20:43.
Citera
2012-01-29, 20:47
Medlem
Citat:
Hej, ja som rubriken lyder! Jag har försökt leta överallt på google om hur mycket energi som återvinns när en kartong återvinns (en kartong kan återvinnas upp till 5 ggr), har hört att det är ca 40%, men jag vill haen gedigen sida!!!!

Kontakta ett kartongbruk som återvinner kartong och var trevlig, de hjälper dig antagligen om du är trevlig. Du kan börja med att ringa företagets växel.
Senast redigerad av Smorkex 2012-01-29 kl. 20:51.
Citera
2012-01-29, 23:49
Medlem
virablatiras avatar
Citat:

Jag antar att du menar hur mycket energi man sparar vid återvinning. Finns ju en massa olika svar om du söker på nätet eftersom undersökningarna har olika syften och därmed tar med olika parametrar.
Vissa tar t.ex. med att om man sorterar ut papper måste man öka importen av olja eller andra energikällor för att hålla igång fjärrvärmeverken.

En någorlunda trovärdig källa kan väl vara detta som jag tror har summerat ihop siffrorna från naturvårdsverket.
http://www.recycling.se/Templates/Ar...d-6a1eb1601a2e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in