Storstadstjejen som flyttade till Grundtjärn
När 21-årige Jonna Jinton var tillbaka i Göteborg efter sommarens semester i Grundtjärn utanför Myckelgensjö fick det vara nog. Hon kände sig kvävd i stadsmiljön och ville bort.
Nu har hon gått ur systemet och lever ett liv på landet som få andra i hennes ålder gör.
– Det är mer äkta här, man lever mer som förr och det är det jag vill.
I den lilla byn Grundtjärn som ligger nio mil nordväst om Örnsköldsvik bor 13 invånare, en av dem är Jonna Jinton som fattat sånt tycke för byn att hon nu valt att bosätta sig där permanent. Det var efter den traditionsenliga sommarvistelsen i byn, Jonna efter flytten tillbaka till Göteborg kände att hon inte orkade med en storstad längre.
– Jag kände mig kvävd i lägenheten med hyreshus som ligger tätt intill varandra. Allt kändes så fejkat och det är väldigt svårt att hitta naturområden i staden som är folktomma, det var det jag saknade, något äkta. I stan blir man påmind av hur man ska vara och jag tror att det blir så fortare än man tror, säger Jonna i en djup suck.
När Grundtjärn kommer på tal ändras hennes tonläge i en blinkning.
– Åhh, det är så vackert här, här kan man gå ut i pyjamasen och hämta posten utan att någon bryr sig, man kan springa på ängarna och bara vara i naturen. Ända sedan jag var liten har jag älskat att vara här, det till och med luktar gott, säger Jonna och ler brett.
Att vara fri och ett med naturen är ord som återkommer under intervjun med Jonna.
– Tänk att bara gå ut en kväll och så är det norrsken, här i Grundtjärn får man verkligen uppleva årstiderna till fullo och det är jättehärligt.
Jonna Jinton bor sedan i augusti i den skola där hennes 80-åriga mormor en gång skolade sig. Den enda värmekällan i huset är en vedkamin, så hunden Nanook och flera täcken får hjälpa henne att hålla sig varm om nätterna.
– Det har varit en riktigt hård vinter. Jag kommer ihåg att en tjej berättade att det var tolv grader i hennes hus om vintern, aldrig tänkte jag, men nu tycker jag det är rätt skönt när det är tolv grader. Förut var jag ganska frusen av mig, men det är jag inte längre.
Under julaftonen var det minus 38 grader i byn, och köldknäppen har hållit i sig, än om det inte varit riktigt lika kallt.
– Det har varit kaos emellanåt, vattnet har frusit och det har varit grejer att göra hela tiden, men nu är det lugnare. I början hade vi en vattenskada i golvet och det var riktigt jobbigt att bo här, men nu är det rena drömmen och jag har till och med varmvatten.
Vid ett tillfälle rök det in överallt när Jonna eldade i kaminen. För att avhjälpa problemet fick Jonna springa upp till grannen och gammel-morbrorn Tage, ett par hundra meter bort.
– Tage fick komma hit med en hink och greja, vi öppnade kaminen, tog ut all kol och det var sot överallt. Jag har Tage att tacka för mycket och hade inte klarat mig utan honom. I början, när jag bodde här själv sprang jag till Tage var och varannan dag med olika frågor.
Många väljer att gå den andra vägen, flytta från Norrland till en storstad som Stockholm eller Göteborg. Jonna har gjort precis tvärtom.
– Jag tänkte på Grundtjärn varje dag under gymnasietiden. Jag trivdes inte i Göteborg, hade ingenstans att gå och kände mig trängd i lägenhetsområdet. Jag längtade efter öppna ytor, frisk luft och mådde helt enkelt inte bra av stan.
Samtidigt var det inte bara att släppa allt och flytta, utan det krävdes en del innan allt gick i lås.
– Det är svårt att bara gå ur systemet, man måste ordna med jobb och fixa med allt som hör till, men till slut såg jag en möjlighet och tog den direkt.
Möjligheten blev det företag som är i startgroparna. Tillsammans med sin mamma, Anita som nu också flyttat till Grundtjärn, har de båda satt igång tillverkningen av smycken som består av silver och olika kristaller.
– Tanken är att vi ska ha en webbutik på internet, Nordkristall.se, och den kommer vi starta upp när som helst. Smyckena kommer att vara inspirerade av Norden.
Jonna bor ensam i skolan som byggdes i slutet av 1800-talet, hon hugger sin egen ved och värmer boendet som man gjorde förr. Den största skillnaden mot den tiden är att Jonna bloggar om sitt liv.
– Jag är en singel tjej i Grundtjärn, och det är inte lätt, säger Jonna och skrattar.
– Nä skämt å sido, jag tror att det löser sig, och visst har jag tänkt på det en del. Jag har äldre kusiner som jag kan hänga med och träffa folk i Örnsköldsvik eller Sollefteå, så det löser sig nog.
I Grundtjärn bor förutom Jonna och hennes mamma Anita, nästan bara pensionärer. Det betyder att snittåldern sänktes rejält när de båda flyttade dit. Och snart kan Jonnas pappa flytta upp också då han söker jobb i området.
Något nöjesliv i byn är heller inte att prata om.
– Under en fredagskväll händer inte särskilt mycket i Grundtjärn, och det kan vara lite trist. Jag tar en tur med sparken men det är ganska långt till allt så det skulle vara kul om det bor fler unga i byn.
Nu fortsätter livet för Jonna Jinton i Grundtjärn med hjälpsamme gammel-morbrorn Tage, mamman Anita och hunden Nanook.
Följ Jonna Jinton på hennes blogg:
https://jonnajinton.se/