2012-02-04, 14:04
Citat:
Var går gränsen mellan tanke och upfinning? För du om anser att det immateriella kan ägas borde alla tankar gå att äga enligt den principen, eller finns det några ologiska undantag baserat på vad du känner är rimligt för stunden?
Ursprungligen postat av möbelklister
Nej, det är inte vad det handlar om. Det är bara uppfinningar med verkshöjd det handlar om (i patentfallet), och det förekommer inget tankeförbud.
Citat:
Jag använder dock inte din egendom eftersom den jag har är skapad av mig, det är min egendom jag använder. Att det sedan är ett sammanträffande att de är likadana gör innebär inte att den är din.
Brottet är att du använder min egendom för dina egna syften (oftast att tjäna pengar på mitt arbete) mot min vilja. Det går bra att fråga först så kan vi komma överens om något, eller så kommer du fram med egna tekniska lösningar eller helt enkelt bara köper produkter som producerats med mitt godkännande.
Citat:
Fast du använder aldrig min bil, du använder en precis kopia av min bil som inte påverkar min bil då jag fortfarande kan göra vad jag vill med min bil. För du kan trots allt tänka på någonting även om någon annan tänker på samma sak, inte sant?
Jämför med att jag kör svarttaxi med din bil mot din vilja. Bilen finns kvar och du kan köra med den senare, men du kan inte köra taxi med den när jag gör det.