2012-02-07, 07:40
Medlem
Brölbrutuss avatar
Det är med största förakt jag läser om detta.Den här mannen är riktigt farlig och han verkar totalt maktgalen och tror sig veta så mycket om den vanlige Svensson och vad vi sysslar med. Han är totalt verklighetsfrämmande och vet tydligen INTE hur många människor som arbetat sin kropp slut långt långt innan de uppnår dagens pensionsålder.
Vad tycker ni om förslaget?

http://www.dn.se/nyheter/politik/fle...r-mitt-i-livet

Brööööölbrutus
Citera
2012-02-07, 07:47
Medlem
Nomis2000s avatar
De har en poäng i att vi inte kan förvänta oss samma levnadsstandard med kortare arbetsliv och längre livslängd.

I takt med att livslängden ökar så är det enbart logiskt att vi behöver arbeta längre för att pensionen ska räcka.

Tanken är ju inte att du ska vara kvar inom den tunga industrin tills du är 75. Det han diskuterar är yrkesväxling för de med tunga eller stressiga yrken.

Ponera att medellivslängden skulle nå upp till 150år. Tycker du då att det är rimligt att man pensioneras vid 65?
Citera
2012-02-07, 07:58
Medlem
m.johndoes avatar
Reinfeldt: Höj pensionsåldern till 75?!

Pensionär, javisst - men först när du fyller 75 år.
I en intervju med Dagens Nyheter öppnar statsminister Fredrik Reinfeldt, M, för ett långt arbetsliv

Vad i helvete är det som håller på hända i Sverige? Allt blir bara sämre och svårare känns det som. Vem fan pallar jobba när man är 75?

Sverige kommer blir som England/USA till slut, allt det som sossarna och våra äldre har byggt upp i detta land kommer avregleras och monteras ner av högern och sverige kommer bli tuffare och tuffare med åren när det gäller ALLT. Och det är fan skrämmande...
Citera
2012-02-07, 08:03
Medlem
Knotknets avatar
Jag tror inte att det här har nånting att göra med sossar eller moderater. Vi kommer oavsett tvingas arbeta längre i framtiden om vi kan då folk kommer leva läångre efter pensionsåldern och det ska bekostas.
Citera
2012-02-07, 08:04
Medlem
Brölbrutuss avatar
Men vad ska vi som jobbat tungt inom industrin göra istället när det är dags att byta? Jo han är ju inte helt tappad bakom en vagn utan öppnar upp för studier!!! Jag slänger av mig arbetshandskarna för att sätta mig på skolbänken igen och studera till VADÅ?!?! Ska vi alla bli pappersvändare? Det hela är bara maskerat för att de vill att alla ska jobba(jobba kvar) tills vi blir 75 år och antagligen ordnar ett par % av befolkningen detta, än större procenttal kommer att avlida innan staten ska betala tillbaka för allt de fått under den avlidnes arbetsliv. Det hela är makabert och det visar bara än en gång hur vi hunsas av staten.
Citera
2012-02-07, 08:05
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag tror inte att det här har nånting att göra med sossar eller moderater. Vi kommer oavsett tvingas arbeta längre i framtiden om vi kan då folk kommer leva läångre efter pensionsåldern och det ska bekostas.
De som inte arbetar alls då eller kommer hit som åldringar, skall inte de tvingas försörja sig själva?
Citera
2012-02-07, 08:06
Medlem
macknus avatar
Är väl ganska självklart att pensionsåldern måste ökas när medellivslängden bara blir längre och längre.
Citera
2012-02-07, 08:08
Medlem
airell8s avatar
Min morfar jobbade som hovslagare till 70 års ålder. Han klev upp 4 på morgonen, matade hästen, käkade en stor tallrik gröt. Sen satte han sig i bilen och åkte runt i Orsa och skodde hästar fram till 20tiden på kvällarna, 5 dagar i veckan ungefär. Han gick tyvärr bort i somras vid 86 års ålder, stark som en jävla oxe var han fram tills dess. Han tyckte alltid att det var för mycket daltande.

Tycker att det om något borde ha slitit på honom men icke. Sitta och vända papper på bank verkar betydligt jobbigare idag. Man går in i väggen så fort man får lite krav på sig.
Citera
2012-02-07, 08:12
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
De som inte arbetar alls då eller kommer hit som åldringar, skall inte de tvingas försörja sig själva?
Det låter i mitt tycke inhumant.
Citera
2012-02-07, 08:16
Medlem
Helt underbart bra förslag. Alla svenskar måste älska FR. Eftersom de nu får möjlighet att jobba längre. Jag föreslår att vi i samma veva förlänger arbetsveckan till 60 timmar också, allt för att vi ska ha råd att försörja våra nya älsklingar Araber och somalier. Det är ju mot deras kultur att jobba och alla vet att en Arab är ju ingen sheik utan minst 10 Porschar och ett palats, självklar allt betaat av den svenska staten.

Ytterligare kommentarer knapast nödvändiga....

Mvh
Citera
2012-02-07, 08:19
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Men vad ska vi som jobbat tungt inom industrin göra istället när det är dags att byta? Jo han är ju inte helt tappad bakom en vagn utan öppnar upp för studier!!! Jag slänger av mig arbetshandskarna för att sätta mig på skolbänken igen och studera till VADÅ?!?! Ska vi alla bli pappersvändare? Det hela är bara maskerat för att de vill att alla ska jobba(jobba kvar) tills vi blir 75 år och antagligen ordnar ett par % av befolkningen detta, än större procenttal kommer att avlida innan staten ska betala tillbaka för allt de fått under den avlidnes arbetsliv. Det hela är makabert och det visar bara än en gång hur vi hunsas av staten.

Varför grinar du på Reinfeldt om saken? Han konstaterar ju bara fakta. Det är som att bli förbannad på SMHI för att vädret är uselt.
Du kanske själv har någon smart lösning på hur man ska lösa problemet med en befolkning som kryper sig upp mot 100 år i genomsnittlig livslängd och därmed spenderar i snitt 35 år som pensionärer?
Citera
2012-02-07, 08:26
Medlem
Brölbrutuss avatar
Hur är det med säkerhetsaspekten med tanke på åldern? Ska folk behöva riskeras skadas på jobbet för att kollegan tvingas vara kvar till han fyller 75 år? Ska folktandvården tvingas ha en 74årig tandläkare?
Det skrivs ju så mycket i media om alla olämpliga äldre bilförare och att lappen måste ryckas för dem och snart har vi parkinsondrabbade busschaufförer med grå starr som plöjer runt i innerstan med fordonen...
Tragiskt!!

Bröööölbrutus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in