2012-02-07, 13:38
Medlem
Hej!
Är leg sjukssköterska och har jobbat via ett bemanningsföretag på sjukhuset,. Jag gick via bemanningsföretaget för att jag tjänade bra samt att arbetsgivaren slapp LAS reglerna. Nu tyckte min arbetsgivare att jag var för dyr, så att han anställde mig som timanställd via landstinget. Men nu säger arbetsgivaren att jag närmar mig LAS o kommer därför inte våga ringa in mig något mera. Hur kan jag som SSK öppna ett eget bemanningsföretag som hyr ut mig själv genom att jag fakturerar dom för de timmar jag arbetar? Behöver jag egna försäkringar? F-skatt? Snälla hjälp mig!!
Citera
2012-02-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Hej!
Är leg sjukssköterska och har jobbat via ett bemanningsföretag på sjukhuset,. Jag gick via bemanningsföretaget för att jag tjänade bra samt att arbetsgivaren slapp LAS reglerna. Nu tyckte min arbetsgivare att jag var för dyr, så att han anställde mig som timanställd via landstinget. Men nu säger arbetsgivaren att jag närmar mig LAS o kommer därför inte våga ringa in mig något mera. Hur kan jag som SSK öppna ett eget bemanningsföretag som hyr ut mig själv genom att jag fakturerar dom för de timmar jag arbetar? Behöver jag egna försäkringar? F-skatt? Snälla hjälp mig!!

Om du kör med F-skatt och enbart har en uppdragsgivare så kommer du troligtvis ändå ses som anställd och skall där med ha samma rättigheter som alla andra anställda.
Citera
2012-02-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Hej!

Tror inte du behöver öppna ett "bemanningsföretag" utan det räcker troligen om du startar enskild firma som din arbetsgivare hyr dig genom, du fakturerar dom timmar du jobbar, och ja du behöver f skattsedel, men det är bara att söka det när firman är registrerad.
Citera
2012-02-07, 15:06
Medlem
Tack för svaren. Läste på skatteverkets hemsida. Är enskild firma samma sak som enskild näringsverksamhet?
Citera
2012-02-07, 16:15
Medlem
Det enda du behöver göra är att ansökan om F-skattsedel på verksamt.se. Det kostar inget och tar kanske två-tre veckor innan du får det.
Du behöver inte registrera något innan heller, ska du ha ett namn kan du fixa det hos bolagsverket efteråt.

Om jag inte missminner mig så är arbete inom vården momsfritt. Det kan även finnas speciella regler så det bäst om du ringer till SKV och frågar om det, det finns även mycket information på deras hemsida. Fyll i checklistan på verksamt så får du ett hum om vad som behövs göras.

Enskild firma är samma sak som enskild näringsverksamhet, det senare är det korrekta men det är lite smidigare att säga firma eller företag.
Citera
2012-02-07, 17:46
Medlem
Får en chef i ett landsting anlita bemanningsföretag bara sådär? Tror du inte han har haft detta beordrat ifrån sjukhusledningen innan pga svårt att rekrytera folk?

Det måste ju vara billigare för organisationen att hitta en ny timanställd, tyvärr. LAS är skit för personal inom vården.

Har flera duktiga timanställda på mitt jobb som snart måste sluta..
Citera
2012-02-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Får en chef i ett landsting anlita bemanningsföretag bara sådär? Tror du inte han har haft detta beordrat ifrån sjukhusledningen innan pga svårt att rekrytera folk?

Det måste ju vara billigare för organisationen att hitta en ny timanställd, tyvärr. LAS är skit för personal inom vården.

Har flera duktiga timanställda på mitt jobb som snart måste sluta..

LAS är skit för alla, tom för dom anställda. Jag skulle haft 12st anställda till idag om jag visste att jag kunde följa orderboken, nu ligger jag och många med mig och väntar, o väntar, o väntar för att se vad som händer, under tiden kör befintlig personal sönder sig med övertid osv. Denna effekt drabbar hur många företag som helst....Faller produktionen så blir man inte av med folk tillräckligt snabbt utan att riskera bolaget vilket innebär att ALLA blir av med jobbet, sjukt system.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in