Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Grekland tar inte med sig världsekonomin, grekland har samma BNP som många afrikanska länderr.
Med tanke på vad afrikanska länder tjänar, så skulle de göra deras skulder enormt små.
120% BNP är inte mycket för ett afrikanskt land när staten enbart drar in en Oerhört liten summa pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det du talar om gäller möjligen om USA skulle göra samma sak som Grekland, dvs skita i att sköta sin ekonomi och bara låna till max. DÅ skulle världs ekonomin få sig en rejäl smäll vid en konkurs. Men lilla lilleplutt landet Grekland??
Om Grekland defaultar tror jag att det gör världekonomin en tjänst. Helt plötligt blir turismen 4 ggr billigare och både turister och greker blir glada igen då jobben återvänder till grekland.
Dock tror jag fortfarande på aktiervinster och aktieförluster vid själva just de där veckorna då Grekland verkligen går i konkurs. Det är hur man tacklar dessa veckor som intresserar mig mycket just nu
Grekland har lånat en enorm summa pengar. Om jag inte minns fel så är dom nånstans på 120% BNP. Dessa pengar är lånade från andra länder främst i Europa. Nästan alla europeiska länder lånar i valutan Euro. Om Grekland inte kan betala, och går i konkurs, då får de andra länderna, som lånat ut pengar, som också är skyldig andra länder pengar, svårt att betala, vilket sätter dessa i en ekonomisk kris. Asien, som till stor del handlat med Euro, går en enorm förlust då Euron tappar värde.
När Grekland går i konkurs, försvinner flera miljarder Euro, som är puts väck. Om Grekland gick i konkurs, då hade Euron blivit mindre värd, än vad svenska kronan är idag. Då Sverige gjort nästan alla sina lån i Euro, hade även svenska kronans värde sjunkit enormt.
Priserna går upp om pengarnas värde går ner. Ett mjölkpaket för 2 Euro kommer kosta 4 Euro om Eruon tappar värdet med 50%. Samtidigt kommer en person med 100 Euro, nu ha pengar enbart värt värt hälften. Hans summa dubbleras inte för att valutan tappar värde med 50%. Men priserna skulle fördubblas.