• 1
  • 2
2012-02-07, 22:36
Medlem
Grekland kommer att konkursa det är jag idag övertygad om. men frågan är då hur förbereder man sitt aktiesparande och sin i övrigt privata ekonomi på en sådan smäll om man bor i Sverige?

http://www.e24.se/analys/dags-att-hoppa-av_3310707.e24

Vad bör man sälja och vad bör man köpa? Blir Guldet hett igen?
Citera
2012-02-07, 22:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Grekland kommer att konkursa det är jag idag övertygad om. men frågan är då hur förbereder man sitt aktiesparande och sin i övrigt privata ekonomi på en sådan smäll om man bor i Sverige?

http://www.e24.se/analys/dags-att-hoppa-av_3310707.e24

Vad bör man sälja och vad bör man köpa? Blir Guldet hett igen?
Bra fråga. Aktiemarknaden kommer att stsörtdyka, och jag antar att långa räntefonder följer dem i djupet, men hur är det med korta räntefonder, typ likviditet? Hur kommer guldpriset att utvecklas undrar jag med TS
Citera
2012-02-07, 22:45
Medlem
sven33s avatar
Om du nu är övertygad om detta så är det väldigt enkelt.

1. Sälj dina aktier

2. Köp Bear X4 eller andra lägg pengarna i andra korta positioner med hävstång.

/ sven33
Citera
2012-02-07, 22:50
Medlem
Om Grekland går i konkurs. Lär dom ta med sig hela världsekonomin och dra den i botten. Kina lär vara det land som ligger säkrast till tror jag.
Citera
2012-02-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Om Grekland går i konkurs. Lär dom ta med sig hela världsekonomin och dra den i botten. Kina lär vara det land som ligger säkrast till tror jag.

Varför skulle ett litet plutt land som Grekland som inte levererar nått förutom turist industri kunna dra ner världsekonomin i botten?
Visst temporärt reagerar ju alla aktiehandel men knappast långsiktigt. Det är det här jag är ute efter. Hur ser man till att ligga steget före när detta väl sker?
Citera
2012-02-07, 23:35
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Grekland tar inte med sig världsekonomin, grekland har samma BNP som många afrikanska länderr.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Bra fråga. Aktiemarknaden kommer att stsörtdyka, och jag antar att långa räntefonder följer dem i djupet, men hur är det med korta räntefonder, typ likviditet? Hur kommer guldpriset att utvecklas undrar jag med TS

Alla räknar med detta redan, så det blir nog inte så stora svängningar.
Citera
2012-02-08, 00:08
Medlem
Citat:
Varför skulle ett litet plutt land som Grekland som inte levererar nått förutom turist industri kunna dra ner världsekonomin i botten?
Visst temporärt reagerar ju alla aktiehandel men knappast långsiktigt. Det är det här jag är ute efter. Hur ser man till att ligga steget före när detta väl sker?
Om Grekland avskriver sin skuld, skapas en kedjereaktion.
De pengar Grekland är skyldiga andra länder, dyker inte upp, dessa länder kan då inte betala sin skuld till andra länder osv.

Har du haft samhällskunskap i skolan?
Om det bara påverkat aktiehandeln hade dom avskrivit skulden direkt.
Euron hade gått i botten om detta skett, och en stor del av världen handlar med just Euro. Vad händer när Eurons värde sjunker i botten och alla skulder ska betalas som är skrivna i andra valutor? Vartenda Euroland står med en massa pengar, som inte är värda nånting.
Citera
2012-02-08, 00:29
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
De pengar Grekland är skyldiga andra länder, dyker inte upp, dessa länder kan då inte betala sin skuld till andra länder osv.

Euron hade gått i botten om detta skett, och en stor del av världen handlar med just Euro. Vad händer när Eurons värde sjunker i botten och alla skulder ska betalas som är skrivna i andra valutor? Vartenda Euroland står med en massa pengar, som inte är värda nånting.

Om du nu har sådana vansinnigt goda insikter skulle jag rekommendera dig att satsa allt du har, gärna belåna dig till max, herregud du kommer ju bli miljadär o du delar med dig av din kunskap... Eller så kommer det naturligtvis inte inte hända särskilt mycket, om ens Grekland ställt in betalningarna, jämför med Argentinas megadefault för 10 år sedan.
Citera
2012-02-08, 01:20
Medlem
Citat:

Det du talar om gäller möjligen om USA skulle göra samma sak som Grekland, dvs skita i att sköta sin ekonomi och bara låna till max. DÅ skulle världs ekonomin få sig en rejäl smäll vid en konkurs. Men lilla lilleplutt landet Grekland??
Om Grekland defaultar tror jag att det gör världekonomin en tjänst. Helt plötligt blir turismen 4 ggr billigare och både turister och greker blir glada igen då jobben återvänder till grekland.

Dock tror jag fortfarande på aktiervinster och aktieförluster vid själva just de där veckorna då Grekland verkligen går i konkurs. Det är hur man tacklar dessa veckor som intresserar mig mycket just nu
Citera
2012-02-08, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Grekland tar inte med sig världsekonomin, grekland har samma BNP som många afrikanska länderr.
Med tanke på vad afrikanska länder tjänar, så skulle de göra deras skulder enormt små.

120% BNP är inte mycket för ett afrikanskt land när staten enbart drar in en Oerhört liten summa pengar.

Citat:
Det du talar om gäller möjligen om USA skulle göra samma sak som Grekland, dvs skita i att sköta sin ekonomi och bara låna till max. DÅ skulle världs ekonomin få sig en rejäl smäll vid en konkurs. Men lilla lilleplutt landet Grekland??
Om Grekland defaultar tror jag att det gör världekonomin en tjänst. Helt plötligt blir turismen 4 ggr billigare och både turister och greker blir glada igen då jobben återvänder till grekland.

Dock tror jag fortfarande på aktiervinster och aktieförluster vid själva just de där veckorna då Grekland verkligen går i konkurs. Det är hur man tacklar dessa veckor som intresserar mig mycket just nu
Grekland har lånat en enorm summa pengar. Om jag inte minns fel så är dom nånstans på 120% BNP. Dessa pengar är lånade från andra länder främst i Europa. Nästan alla europeiska länder lånar i valutan Euro. Om Grekland inte kan betala, och går i konkurs, då får de andra länderna, som lånat ut pengar, som också är skyldig andra länder pengar, svårt att betala, vilket sätter dessa i en ekonomisk kris. Asien, som till stor del handlat med Euro, går en enorm förlust då Euron tappar värde.

När Grekland går i konkurs, försvinner flera miljarder Euro, som är puts väck. Om Grekland gick i konkurs, då hade Euron blivit mindre värd, än vad svenska kronan är idag. Då Sverige gjort nästan alla sina lån i Euro, hade även svenska kronans värde sjunkit enormt.

Priserna går upp om pengarnas värde går ner. Ett mjölkpaket för 2 Euro kommer kosta 4 Euro om Eruon tappar värdet med 50%. Samtidigt kommer en person med 100 Euro, nu ha pengar enbart värt värt hälften. Hans summa dubbleras inte för att valutan tappar värde med 50%. Men priserna skulle fördubblas.
Citera
2012-02-08, 06:44
Medlem
Citat:

Priserna går upp om pengarnas värde går ner. Ett mjölkpaket för 2 Euro kommer kosta 4 Euro om Eruon tappar värdet med 50%. Samtidigt kommer en person med 100 Euro, nu ha pengar enbart värt värt hälften. Hans summa dubbleras inte för att valutan tappar värde med 50%. Men priserna skulle fördubblas.

Men det är ju detta som är vitsen och det som behövs för Grekland just nu. Dags att leva på egen producerad mjölk sålda i valutan Drachmer. Då blir den inte dyrare än normalt. Egna grejer tillverkade i Grekland blir inte alls dyrare vid en devalvering/konkurs ..... vad väntar vi på? Kan nån ringa grekerna och tala om för dem att det dags att börja jobba nu?? OCH BETALA SKATT!!!
Citera
2012-02-08, 07:26
Medlem
Citat:
Men det är ju detta som är vitsen och det som behövs för Grekland just nu. Dags att leva på egen producerad mjölk sålda i valutan Drachmer. Då blir den inte dyrare än normalt. Egna grejer tillverkade i Grekland blir inte alls dyrare vid en devalvering/konkurs ..... vad väntar vi på? Kan nån ringa grekerna och tala om för dem att det dags att börja jobba nu?? OCH BETALA SKATT!!!
Nu har de Euro, de har deras skulder skrivna i Euro, går dom i botten följer Euron med.

De kvittar om de haft sin gamla valuta. De har lånat pengar i Euro.
Euron sjunker, pengarna förlorar värde, men inte varorna. Ingen får mer pengar men priserna höjs då varornas värde inte sjunkit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in