Citat:
Ursprungligen postat av
Notmyguru
Tröttsamt med det gamla tjatet om avundsjuka.
Hur kommer det sig att de - på riktigt - rika och mäktiga kvinnorna - saknar trådar dit folk strömmar för att öppet visar sin avsky? Var är trådarna fulla med "hat" om Cristina Stenbeck, Sophie Stenbeck, Liselott Tham, Katarina Martinson och Louise Lind? Alla relativt unga miljardärer. Det finns också en rad kvinnor kring Sveriges rikaste män (fruar, flickvänner och döttrar) som lever oerhört behagliga liv. Varför vältrar vi oss inte i avundsjuka över dem? De har en livsstil långt över Bellas.
Kanske för att de har allt det Bella saknar? Dvs stil, klass och integritet. De väljer att hålla låg profil istället för att skryta och visa upp precis allting överallt på Internet. De varken vill eller behöver bevisa något för okända människor och är inte heller i behov av deras uppmärksamhet för bekräftelse.
Och de springer inte runt och babblar om att bli världens mäktigaste kvinna. Eller försöker bygga kändisskap på att ljuga, manipulera och fuska med siffror i desperata försök att bättra på sitt personliga varumärke.
Jamen, precis så är det ju.
Men jag tror att många som ibland får för sig att vi som kritiserar och granskar Blondinbella är "avundsjuka" eller "bittra" eller att vi "hatar" och så vidare faktiskt på fullt allvar tror att det är så. Och det i sin tur bottnar nog i, tänker jag, att man kommer från en annan miljö. Man kanske själv har en bakgrund liknande Blondinbellas och så hamnar man i den här slutsatsen därför att man helt enkelt inte förstår vad som för många av oss är fel med henne. Det är ju alltid så med social tillhörighet, vi förstår de som kommer från vår egen grupp. Det är väl därför jag ser Blondinbella som billig och vulgär, i min värld är kvinnorna självständiga, diskret sminkade eller inte alls, högutbildade utan bröstförbättringar och om vi lägger på oss några extra kilon, det kan hända den bästa, så köper vi en ny klänning i rätt storlek innan vi går ut på stan. Ej heller brukar vi visa tuttarna i sociala kanaler.
Men jag tror alltså inte bara att man vräker ur sig det här om "avundsjuka", "bitterhet", "hat" och så vidare. Man tror förmodligen på det.