2020-02-19, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det tror inte jag heller, men att vara "ansiktet utåt" innebär väl att hon måste utföra någon sorts arbete för bolaget?
Nej, inget operativt arbete. Det innebär ju bara att hennes namn ska stå kvar på burkarna, så därför måste hon ju vara med och visa upp sig ibland och stå och smila på Stockmann. Det betyder inte mer än så.
Citera
2020-02-19, 07:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Nej, inget operativt arbete. Det innebär ju bara att hennes namn ska stå kvar på burkarna, så därför måste hon ju vara med och visa upp sig ibland och stå och smila på Stockmann. Det betyder inte mer än så.
Ungefär så tänker jag också.
Tror att det vi ser är början på avvecklingen av kladdbolaget. Det innehåller ju i i stort sett inget mer än ett lager av kladd någon annat blandat ihop åt dem och ett varumärke som är kört i botten.
Citera
2020-02-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ungefär så tänker jag också.
Tror att det vi ser är början på avvecklingen av kladdbolaget. Det innehåller ju i i stort sett inget mer än ett lager av kladd någon annat blandat ihop åt dem och ett varumärke som är kört i botten.
Jag vet inte om varumärket är så illa däran. Många som gillar Bella gör ju inte det enbart pga lyxlivet, det är väl också relativt nytt. Alla de som gillar henne på det personliga planet kommer ju fortsätta med det, och för övrigt får de ju sina nyheter om Bella från henne själv, så det har långt ifrån samma dystra bild av henne och hennes entreprenörskap som vi.
Citera
2020-02-19, 07:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag vet inte om varumärket är så illa däran. Många som gillar Bella gör ju inte det enbart pga lyxlivet, det är väl också relativt nytt. Alla de som gillar henne på det personliga planet kommer ju fortsätta med det, och för övrigt får de ju sina nyheter om Bella från henne själv, så det har långt ifrån samma dystra bild av henne och hennes entreprenörskap som vi.
Omsättningen på kladd ska ju ha halverats förra året jämfört med året innan. Dermaromas köp kan nog inte ha stått för halva omsättningen.
Det tyder på att det är problem med varumärket.
Citera
2020-02-19, 08:26
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Omsättningen på kladd ska ju ha halverats förra året jämfört med året innan. Dermaromas köp kan nog inte ha stått för halva omsättningen.
Det tyder på att det är problem med varumärket.

Enligt köparen dubblades omsättningen förra året (enligt artikel i SvD Näringsliv) ,fan trot.

LL
Citera
2020-02-19, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad skulle dom gå ut på då? Att hon har insett att hon är misslyckad som "superentreprenör"?

Börjar inte IL:s misslyckanden staplas lite väl mycket på hög nu? Jag förutspådde tidningen Egoboost konkurs i tråden för 8 år sen och den tidningen är idag ett minne blott, jag gissar att Löwengrip Beauty går samma väg inom låt oss säga 2-3 år eller så byter företaget namn och inriktning helt och hållet. Skulle jag ha fel så ska jag ostgratinera min gamla hatt och äta upp den

"Köpesumman är ännu så länge okänd, men Isabella Löwengrip säger i ett pressmeddelande: "Att en ledande aktör som Dermanordic förvärvar Löwengrip är ett kvitto på att vi har utvecklat ett varumärke med produkter som står sig starka på marknaden"

https://www.hbl.fi/artikel/isabella-...-forsok-i-usa/

Frågan är bara, har Dermanordic överhuvudtaget ett hum om vilka dammsamlare IL:s skönhetsprodukter är på många varuhus och apotek?
Hon är bara 20+ och har jobbat ihop bra kapital. Hon är ändå god för många miljoner. Glöm inte tex NC som värderas till 1 miljard. Hon har tid på sig att starta nya projekt. Hon vet nu vad hon ska fokusera på etc. Förstår inte hysterin med att tala ner henne så grovt.

Dermanordic Norge kanske inte följt medierna i Sverige och därför tror jag även att de mer gått på siffror hon presenterat. De har ju sagt att nedgången 2019 beror på USA-lanseringen då de inte satsat i Sverige. Så de har nog fått någonstans i mellan 2018-2019 års omsättning.
Citera
2020-02-19, 08:30
Medlem
TeEsErs avatar
Att läsa åsikterna kring försäljningen är som att läsa rapporter från en analysavdelning där alla har kromosomfel. Minsta lilla försök att använda normala analysmetoder skjuts ner av en känslostyrd tangentbordsriddare .
Citera
2020-02-19, 08:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Enligt köparen dubblades omsättningen förra året (enligt artikel i SvD Näringsliv) ,fan trot.

LL
Man kan undra vad dom egentligen är sant om omsättningen.
Så här stod det i gårdagens artikel i SvD.
Citat:
2018 omsatte Löwengrip Beauty cirka 85 miljoner kronor, och enligt Dermanordic ökade försäljningen till 100 miljoner kronor under 2019. Hur stor köpeskillingen är framgår dock inte.
https://www.svd.se/isabella-lowengri...konhetsbolaget
I oktober 2019 skrev Bellsan på sin blogg att omsättningen halverats jämfört med året innan.
Citat:
Förra året hade Löwengrip Beauty en omsättning på 84 miljoner och detta år kommer vi att backa till runt 40-50 miljoner.

Hela den här affären är bullshit. Ska bli intressant att se vad som döljer sig bakom alla dimridåer.
Citera
2020-02-19, 08:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Hon är bara 20+ och har jobbat ihop bra kapital. Hon är ändå god för många miljoner. Glöm inte tex NC som värderas till 1 miljard. Hon har tid på sig att starta nya projekt. Hon vet nu vad hon ska fokusera på etc. Förstår inte hysterin med att tala ner henne så grovt.

Dermanordic Norge kanske inte följt medierna i Sverige och därför tror jag även att de mer gått på siffror hon presenterat. De har ju sagt att nedgången 2019 beror på USA-lanseringen då de inte satsat i Sverige. Så de har nog fått någonstans i mellan 2018-2019 års omsättning.

Dermanordic distribuerar sedan 2018 Bellsans kladd via sitt svenska bolag Dermarome.
Varför skulle de gå på Bellssans försäljningssiffror i stället för sina egna, menar du?
Citera
2020-02-19, 09:10
Medlem
Det hon skriver om att hon är glad för att sälja bolaget stämmer inte. Hon hade högtflygande planer om att det skulle bli ett skönhetsimperium och att dottern skulle ta över. Hon är jätteledsen nu och mår dåligt över att det blev såhär.

Sen det hon skriver om att hennes liv kommer förändras inom några månader stämmer eftersom hon ska få ett till barn.
Citera
2020-02-19, 09:13
Medlem
Citat:
Anledning till att ingen anställning ingår är ju mycket enkel, det skulle ju inte gagna köparen. Vad tror ni Bella skulle tillföra, utöver varumärket? Vad tror ni hon är så bra på att de skulle vilja anställa henne?

Jag trodde det eftersom artiklarna angett att hon och Pingis följer med i köpet. Isabella Löwengrip fortsätter vara "ansiktet utåt" och Pingis jobbar vidare med varumärket. Det lär ingen av dem göra gratis.

https://www.di.se/nyheter/isabella-l...tt-sminkbolag/
Citera
2020-02-19, 09:25
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Jag trodde det eftersom artiklarna angett att hon och Pingis följer med i köpet. Isabella Löwengrip fortsätter vara "ansiktet utåt" och Pingis jobbar vidare med varumärket. Det lär ingen av dem göra gratis.

https://www.di.se/nyheter/isabella-l...tt-sminkbolag/
Ofta är grundaren kontrakterad att stanna kvar en viss period som en del av köpöverenskommelsen. Ibland behåller de en andel av aktierna som kompensation och/eller får någon annan arvodering, som tex lön. Efter ett tag sluter i regel grundaren och säljer då sin sista andel aktier (om så är fallet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in