Citat:
Ursprungligen postat av
qutm
Vore mer intressant om någon som vet hur det fungerar inom vården orkade lyssna på Isabella i P1, där hon berättar vad som hände.
Isabella verkar trovärdig i P1s Gökboet intervju, den som tycker annorlunda kan ju prova att ljuga för en reporter i 45 minuter och se om lögnerna leder till någon artikel
eller inte. Alternativet är att Isabella är en av Sveriges topp 5 lögnare i modern tid.
Söndagsintervjun i P1 var ju en sorts lättsam feelgoodintervju - ett personporträtt- där det Bellsan berättade togs för gott utan besvärliga följdfrågor. Man hade ju t ex medvetet valt bort att konfrontera henne med hennes felaktiga statistikuppgifter (enligt programmets producent på IG).
Det finns ett värde i att låta Bellsan berätta sin historia med sina egna ord. Jag tror inte att jag är ensam om att inse att en del av det hon berättade var orimligt, efterhandskonstruktioner eller lögn.
Hur menar du att det framgick att reportern trodde att allt Bellsan berättade vad sant?
Så vitt jag kunde förstå tog han faktiskt inte ställning till hennes uppgifters sanningshalt. Jag tror inte att det handlar om naivitet utan om en medveten metod, en hållning från hans och producentens sida. Man ska ju komma ihåg att Bellsan förmodligen inte ställt upp på intervjun om det hade varit fråga om en kritisk granskning.
Söndagsintervjun är ju inte direkt UG.
Varför skulle det inte gå att ljuga för en journalist, menar du? Har journalister egenskaper som inga andra människor har? Så vitt jag vet går det inte att på något säkert sätt avgöra om en människa ljuger eller inte.
Sk lögndetektorer är inte säkra.
Det är ju helt uppenbart att flera med insyn i vården redan lyssnar på intervjun och skrivit om den här i tråden.
Väldigt konstigt att du missat det. Eftersom vi är anonyma på FB är vi tvungna att lita på den folk skriver och påstår sig veta. Det går inte att kontrollera källor och sanningshalt.