Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
+10
Jag kommer också ihåg IT-boomen och den nya ekonomin, och kan instämma i din analys. De som drev bolag typ Spray, Framfab, Icon Medialab osv var helt okunniga om företagande, de saknade dessutom ofta verkliga kunskaper om datateknik, om hur internet kunde komma att fungera och förändras osv. De deltog i ett spel, eller som du säger: de lajvade affärsmän och medievisionärer, med miljarder av andras pengar som insats. Och de medverkande har i stort sett gått fria från ansvar för den här kapitalförstöringen. De flesta ekonomijournalister satt också på sina händer, hängde på i hajpandet och gjorde inga som helst invändningar. Cynismen var enorm och vi lever fortfarande med den sortens klimat.
Jag minns ett rundabordssamtal i SR:s Ekonomiska klubben flera år senare, där den här frågan om ekonomijournalisternas ansvar kom upp. Någon av de inbjudna erfarna journalisterna skakade av sig frågan med följande replik, som säger allt:
"De som stod och varnade att finanståget skulle köra in i klippväggen tog själva nästa tåg en timme senare och så brakade de också in i klippväggen."
Det finns förstås flera faktorer bakom det här, men en som gäller själva mediet är: med internet har det blivit väldigt mycket lättare för vanligt folk (i vid mening) att spela teater, att kliva in och ut ur olika rolljag och lansera dem mot omvärlden, och utan att behöva markera tydligt att det är det man gör. Man kan numera t o m göra karriär och bli förmögen på lajvandet. Tidigare var de möjligheterna oerhört mycket mer begränsade, eftersom man inte kunde skilja på sitt fysiska jag och sitt virtuella jag på samma sätt, och dessutom inte kunde kliva in i sin egen pjäs utan vidare och få den accepterad av beundrare ute på nätet. Och det är i princip det influencers (och många av medias krönikörer) sysslar med.
+100
Man kan till och med bli USA:s president genom att lajva
Det är lite skrämmande hur den fysiska verkligheten blandas samman med den virtuella dito tills ingen egentligen vet vad som är sant eller falskt och människor tappar fotfästet. Bellsan har talande nog varit mycket intresserad av Bitcoin. Nu har den fysiska verkligheten kommit i fatt henne.
Jag tror att vi bara har sett början på granskningen av influencers och deras verksamhet. Det kan se helt annorlunda ut om bara något eller några år.
Själva idén att omskapa sig själv och ikläda sig en annan persona är iof inte dålig. Tvärtom.
Men den kräver att det finns någon sorts substans. Talang. Kunskap.
Jag tror att det är här Bellsan fallerar. Hon iklädde sig rollen som medelålders affärskvinna. Först i Sverige och sedan internationellt. Problemet är bara att Bellsan inte tycks kunna något om affärer. Hon kan fortfarande inte driva företag fast hon ska ha gjort det under femton år. Det går alltid åt pipsvängen.
Om hon ska kunna komma igen måste hon skapa en ny persona, någon som hon på något sätt bottnar i.
Kanske kan det bli en skildring av sökandet efter den egna identiteten nästa varv? Terapi inför öppen ridå.
Jag vet inte. Jag hoppas att hon helt lämnar rampljuset.
OT:
Ziggy Stardust är ett exempel på en persona vars skapare David Bowie blev superstjärna tidigt 1970-tal genom att fejka. Ziggy lanserades som redan varandes en superstjärna och omgav sig med alla exklusiva attribut som hörde till. Bowie spenderade pengar han inte hade. Men satsningen gick hem. Ziggy försvann och ersattes av ett nytt alter ego.
Till sist kraschade dock Bowie och tog sin tillflykt till Berlin. Men Bowie kom igen och spelade in Berlintrilogin.
Så, ja. Det kan gå riktigt bra att "
fake it till you make it" och men det kräver en exceptionell begåvning.