2012-02-09, 16:00
Medlem
svindyrs avatar
Hur tror ni skatteverket ser på det.

Jag är allergisk. Vid allergiska reaktioner kan jag inte jobba. Mitt AB, som jag jobbar för, vill så klart att jag ska jobba så mycket som möjligt, och inte vara sjuk. Kan AB då köpa allergiskydd till "sina anställda", för att de inte ska vara sjuka. Det är bara jag anställd i företaget, och eftersom det är mitt företag har jag inte skrivit något kontrakt på det.
Citera
2012-02-09, 16:20
Medlem
Jag är tveksam, men ring Skatteverket och kolla.
Citera
2012-02-09, 16:40
Medlem
Smakarsprits avatar
Ett företag kan ge förmåner mer än bara en bra lön. exempelvis så finns det ju de som får egna bostäder av sitt företag, bilar, telefoner. Om företaget vill ha dig anställd och de ser att du kommer vara mer intresserad av tjänsten om de kan ge dig förmånen att få gratis allergiskydd så är inte det något fel. Det är som att ge en bil till en anställd.
Citera
2012-02-09, 20:10
Medlem
EnSvenssons avatar
Det kanske går. Det är en sorts investering i en anställd / gåva och det får man i viss mån ge. Ring och fråga är nog det lättaste.
Citera
2012-02-09, 21:04
Medlem
svindyrs avatar
Hehe... ni har rätt, det är nog lättast att ringa skatteverket och fråga, de är oftast ganska lätta att ha att göra med. Tack för svaren!
Citera
2012-02-10, 09:28
Medlem
Svaret är ett solklart NEJ. Det är liksom som att säga att alla anställda även behöver mat och att företaget ska stå för detta för annars orkar de inte jobba, funkar liksom inte så.
Citera
2012-02-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Svaret är ett solklart NEJ. Det är liksom som att säga att alla anställda även behöver mat och att företaget ska stå för detta för annars orkar de inte jobba, funkar liksom inte så.

Inte så solklart.

Jag har jobbat på jobb som har gratis kaffe, frukskålar, godis, huvudvärkstabletter, plåster och liknande.

Jag ser inga problem med att företaget köper in lite vanliga läkemedel för akuta händelser och förvarar dessa i en "sjuklåda" på jobbet.

En ask clarityn i sjuklådan för akuta fall kan omöjligen jämställas med att servera mat till anställda varje dag.

Nu är det ju lite speciellt då det verkar vara ett enmansföretag men det borde inte vara några problem då det rör sig om kanske 30-40kr.

Edit:

Jag kanske missförstod vad det handlade om. Är det allergiskydd som speciella sängkläder och liknande det gäller?
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-02-10 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in