2012-02-09, 18:24
Medlem
SportTacs avatar
Hej. Jag har en fundering angående ett AB - där VD och son spelar "fult"

Följande-parametrar finns:
Aktiebolag, som fungerar som dotterbolag till ett mycket större företag
VD kom dit för många år sen genom att spela sina kort rätt, han är knappast "kvalificerad" utbildningsmässigt sett för det han gör.
Bolaget har 10 anställda, varav en av dom är hans son.
Vi kan låtsats att bolaget håller på med VVS installationer, men son är utbildad till frisör och endast gått några enstaka kurser med inriktning inom det bolaget sysslar med. Bolaget har givetvis stått för alla kostnader. VD har övertalat styrelsen att detta är bra.
En tendens i bolaget är uppkommit och det är att sonen ska bli ny "VD" trots att flera andra är mer eller bättre kvalificerade till uppgiften än sonen. På arbetstid "lallar" sonen runt och utför i princip inga arbetsuppgifter, som VD mörkar och han får trots allt ut en bra lön varje månad!

OBS. att jag inte funderar på detta av ren avundsjuka.

Jag jobbar åt ett företag som har kontakt/affärer med det här bolaget och jag funderar på om det verkligen går "rätt" till det här. Är det ens lagligt att göra sådan tydlig "svågerpolitik" som i det här fallet? Måste ju finnas någon lag som sätter stopp? Kan erkänna att jag har dåligt koll på detta. Styrelse tillsätter väl ny VD? Men vad ska man göra när nuvarande VD sitter i styrelsen och de andra i styrelsen tillhör gott sällskap för VD (Alltså påverkbara till max).

Är intresserad eftersom jag kommer att ha och göra med det här företaget troligtvis en längre tid framöver och sonen är absolut inte kvalificerad för det som han tänks bli.

Tror att jag har fått med all information som behövs för att få svar på frågan, och nej jag tänker inte namnge företaget. Tänker inte hänga ut dom. Hoppas inte texten vart allt för rörig.

Fråga om ni undrar något mera. Men jag vill ha svar på följande: Är det lagligt? Finns det inget som reglerar sådant uppenbart "mygel"? Känns som ett helt ofattbart scenario och det är så himla uppenbart om man har lite insyn i företaget.
Citera
2012-02-09, 18:38
Medlem
SportTacs avatar
Vid närmare eftertanke tror jag att den här tråden hör hemma under "Arbetsliv och arbetsmarknad". Mod får gärna flytta tråden.
Citera
2012-02-09, 18:46
Medlem
Fullt lagligt, de kan anställa till och med en hund om ägarna tycker det är ok förstås.

Svågerpolitiken är väl utbredd, så det där är inget ovanligt.
Citera
2012-02-09, 19:39
Medlem
SportTacs avatar
Ja, det var väl det jag trodde.

Hur ska man förhindra detta egentligen? Tipsa ägarna om hur det egentligen ligger till? Kom gärna med förslag eller exempel om ni har varit i någon liknande situation.
Citera
2012-02-09, 20:06
Medlem
EnSvenssons avatar
Det finns egentligen inget som är fel här. Vet ägarna om att VDs son är anställd är det inga konstigheter. De får göra precis vad de vill med sitt företag.

Mitt råd är att inte göra något. Kommer sonen att ta över VD rollen kommer styrelsen märka att han är oduglig och vidta rätt återgärder. Skulle de inte göra det så hade det inte hjälpt att du sagt något. Det hade varit till din och ditt företag nackdel.
Citera
2012-02-09, 20:28
Medlem
iSlashs avatar
Så sonen lallar runt och utför inga arbetsuppgifter? Låter ju som en naturbegåvning till en vd-post.

Skämt åsido, ska du göra affärer med det här företaget när sonen blir vd är det väl bara att gratulera. Detta faktum ska du naturligtvis utnyttja i förhandlingssituationer. Den som har mest information vinner i en förhandling och är han så pass inkompetent som du säger så lär det bli lätt att förhandla fram bra deals.
Citera
2012-02-14, 12:20
Medlem
SportTacs avatar
Tack för era svar. Hade jag haft vinning utav den inkompetenta idioten så hade jag givetvis inte gjort något. Tyvärr är våra företag mer mot "samarbetspartner" hållet. Saker som går åt helvete hos dom kan påverka oss.

Får hoppas att det löser sig ändå.
Citera
2012-02-14, 13:17
Medlem
Hur ser ert samarbete ut och hur viktigt är det för dig? På vilket sätt kan det påverka ditt företag? Hur viktigt är samarbetet med dig för för dem?

Det är svårt att ge bra svar med så lite information, men du har väl egentligen två bara alternativ:
1. Avvakta och se vad som händer. Visar det sig att han är helt oduglig så kommer väl förhoppningsvis styrelsen reagera och agera.
2. Kontakta styrelsen och framför att du tror ert samarbete kommer skadas med honom som VD. Det här är väl bara ett bra alternativ om ni har ett nära samarbete som båda parter är beroende av. Du riskerar dock mycket genom att göra detta då det leda till sura miner som gör att ni kommer få svårt att samarbeta i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in