Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-11, 23:32
  #1
Medlem
E det nån mer på flashback som åker folkrace ?
Denna sveriges national motorsport

/Kortis
Citera
2012-02-14, 14:44
  #2
Medlem
johnsson87s avatar
Hahaha...
Sverige nationalmotorsport??

Rally är och förbli nr1!!!!
Citera
2012-02-16, 23:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnsson87
Hahaha...
Sverige nationalmotorsport??

Rally är och förbli nr1!!!!
Jag räknar till antalet förare XD
Citera
2012-02-17, 06:16
  #4
Avstängd
För oss oinvigda.

Vad är folkrace? Låter som ett gäng amatörer som hittat en raksträcka mellan två rondeller.

Vad är rally (ospecificerat)? Kan man ha vilken sorts fordon som helst?
Citera
2012-02-17, 11:15
  #5
Medlem
INTPs avatar
Folkrace:
http://www.sbf.se/sportgrenar/folkrace/

http://www.youtube.com/watch?v=3L9d_6blb3M
http://www.youtube.com/watch?v=O6XHqBNOQUw

Rally:
http://www.sbf.se/sportgrenar/rally/
Citera
2012-02-22, 15:36
  #6
Medlem
Är sjukt intresserad av att börja köra men det finns på tok för lite möjligheter till "prova på". Hade bara klubbarna satsat lite mer på detta så tror jag också det hade funnits mycket fler utövare..
Citera
2012-02-25, 16:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjelle84
Är sjukt intresserad av att börja köra men det finns på tok för lite möjligheter till "prova på". Hade bara klubbarna satsat lite mer på detta så tror jag också det hade funnits mycket fler utövare..

Finns ställen där du kan köra med kompisar ifall du bokar, dock ganska dyrt ofta=(
Citera
2012-04-24, 21:26
  #8
Medlem
Vad jag vet så är det förhållandevis riktigt billigt att ta licens, tog en kväll då jag gjorde det. Sen att köra ett race är inte dyrt heller. Är det inte din grej, sälj bilen och få tillbaka pengarna.
Stol, overall och hjälm behöver du också.
Men vill du va med och slåss i toppen, då tror jag det är dyrare än att köra rally.
Har vänner som har plöjt ner bra många månadslöner per sommar.
Citera
2012-04-29, 01:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjelle84
Är sjukt intresserad av att börja köra men det finns på tok för lite möjligheter till "prova på". Hade bara klubbarna satsat lite mer på detta så tror jag också det hade funnits mycket fler utövare..

Dessa så kallade eventrace man kan köpa sig via dessa upplevelsesidor är ingenting jämfört med "the real deal". Ta licensen bara, den kostar inte många hundringar, köp dig en bil och utrustning, är det inget för dig, sälj skiten bara.
Citera
2012-05-01, 13:33
  #10
Medlem
robomans avatar
Jag älskar sporter som inte genererar några större pengar, utan där folks passion är den drivande faktorn. Bandy och speedway är exempel, men folkrace kan nämnas i samma klass med vissa (stora) skillnader. Skillnaden är att bandy och speedway är "etablerade" sporter med ligor, löner och landslag. Folkrace skiljer sig per definition från dessa, eftersom det handlar om att vem som helst kan köpa en bil för typ 4500 kr, ge sig ut och tävla.
Själv kör jag inte, men flera släktingar och gamla klasskamrater gör det. Det är något av årets höjdpunkt i min gamla hemstad Motala när folkracefestivalen sätter igång. Tycker vissa i alla fall.

Är det bara i folkracefestivalen som man alla bilar säljs för samma pris efter tävlingens slut, och alla måste sälja sin bil, eller är det alltid så?
Citera
2012-05-01, 22:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman

Är det bara i folkracefestivalen som man alla bilar säljs för samma pris efter tävlingens slut, och alla måste sälja sin bil, eller är det alltid så?

Alla bilar står alltid för försäljning på anbud efter avslutad tävling för 6500kr, förutom debutant bilar som inte delas med förare i annan klass. Man får lägga hur många bud man vill, men varje bud kostar 200kr, som går till arangerande klubb. Man måste även lägga 6500kr i ett kuvert som man får av arrangören efter att man visat upp pengarna. Man får lägga obegränsat antal bud men bara på en bil. Och man behöver endast en uppsättning pengar (6500). Innan fick man bara lägga ett anbud Owe person. Men man bad ofta kompisar att lägga på samma eller olika bilar åt en. Men då behövdes 6500kr för varje bil. Även bud på sin egen bil vilket inte behövs idag. Då man får lägga bud på sin egen bil med en startbekräftelse man får av arrangören innan tävling. Även dom buden kostar 200kr styck och man får lägga obegränsat antal bud på sin egen bil.
Citera
2013-05-22, 21:36
  #12
Medlem
funktioners avatar
Hade tänkt ge en folkracedag till farsan i present då han snart fyller år.
Inser nu att de flesta folkracearrangörerna anordnar race för minst tio pers, typ företag och möhippor.

Jag tror vi blir max fem pers eventuellt bara två. Någon som vet om det finns någon arrangör som fixar det i Göteborgsområdet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback