2012-02-13, 10:41
Medlem
Hallå ja.

Jag har en liten fundering angående RUT-avdraget.

Då jag har sett företag som har bjudit på kundens del så har jag själv haft lite funderingar på att göra något liknande vid speciella tillfällen.

Men fungerar det så?
Kan jag göra ett jobb som ex. skulle kosta 1500kr. Jag bjuder på kundens del och kräver resterande från skatteverket?

Eller kan jag ge kund x antal % rabatt på hennes 750kr och sedan fortfarande kräva resterande 750kr från skatteverket? Eller blir skatteverkets del också mindre om kunds del blir det?
Jag hoppas ni förstår mina invecklade exempel

Är detta okej för våra skattepoliser?

Tack på förhand vettja!
Citera
2012-02-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northbeach
Hallå ja.

Jag har en liten fundering angående RUT-avdraget.

Då jag har sett företag som har bjudit på kundens del så har jag själv haft lite funderingar på att göra något liknande vid speciella tillfällen.

Men fungerar det så?
Kan jag göra ett jobb som ex. skulle kosta 1500kr. Jag bjuder på kundens del och kräver resterande från skatteverket?

Eller kan jag ge kund x antal % rabatt på hennes 750kr och sedan fortfarande kräva resterande 750kr från skatteverket? Eller blir skatteverkets del också mindre om kunds del blir det?
Jag hoppas ni förstår mina invecklade exempel

Är detta okej för våra skattepoliser?

Tack på förhand vettja!

Nej, detta är inte lagligt.

Det är ju den som köper tjänsten som gör själva avdraget även om det ibland är företaget som får ersättningen direkt från skatteverket.

Då kunden får en faktura på 0 kr så går det inte heller göra några rutavdrag.
Citera
2012-02-13, 15:26
Medlem
Många företag som säljer t.ex. fönster fakturerar för halva arbetskostnaden och lämnar resten i rutavdrag. MEN, sedan lämnar de rabatt på fönstren motsvarande kundens halva av arbetskostnaden. Detta är lagligt men kanske moraliskt tvivelaktigt.
Citera
2012-02-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej, detta är inte lagligt.

Det är ju den som köper tjänsten som gör själva avdraget även om det ibland är företaget som får ersättningen direkt från skatteverket.

Då kunden får en faktura på 0 kr så går det inte heller göra några rutavdrag.

Det är ju jag som gör avdraget, skickar en faktura på halva arbetskostnaden till kund och begär resterande från skatteverket!?

Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Många företag som säljer t.ex. fönster fakturerar för halva arbetskostnaden och lämnar resten i rutavdrag. MEN, sedan lämnar de rabatt på fönstren motsvarande kundens halva av arbetskostnaden. Detta är lagligt men kanske moraliskt tvivelaktigt.

Ja precis..

Så om jag hänger med så skulle man alltså kunna bjuda på kundens del, men det är värre om man vill ge rabatt på bara kundens del? Det går inte då?
Citera
2012-02-13, 18:48
Medlem
Du kan ju alltså inte t.ex. städa och sedan bjuda på kundens halva av fakturan så att du bara får pengar från skatteverket. Då skulle ju alla företag bara dubbla sina priser och sedan säga att de bjuder på kundens halva av fakturan (då betalar kunden inget men företaget får ändå fullt betalt och staten betalar).

Du måste istället sälja både en produkt och en tjänst. Då kan du ge rabatt på produkten, inte på tjänsten, rabatt på tjänsten = mindre "bidrag" från skatteverket (Produkten måste såklart kosta mer än kundens halva av priset på tjänsten också).
Citera
2012-02-14, 07:53
Medlem
Du kan ju inte få avdrag på ett belopp du inte fakturerat. Om kunden gör avdrag eller inte spelar väl ingen roll för företaget heller då kunden deklarerar detta och får sedan tillbaka på skatten? Är det inte så det fungerar?
Citera
2012-02-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northbeach
Det är ju jag som gör avdraget, skickar en faktura på halva arbetskostnaden till kund och begär resterande från skatteverket!?

Ja precis..

Så om jag hänger med så skulle man alltså kunna bjuda på kundens del, men det är värre om man vill ge rabatt på bara kundens del? Det går inte då?

Det du pratar om är fakturamodellen och är framtagen för att förenkla för privatpersonen.

Enkelt förklarat kan man säga att du fakturerar kunden halva beloppet och begär sedan att få resten av skatteverket som tar dessa pengar från privatpersonens skattekonto. Det är alltså privatpersonens pengar du får från skatteverket istället för att fakturera hela beloppet och sedan får personen tillbaka halva beloppet nästa år vid deklarationen. Pengarna betalas ut direkt till företaget i detta fall.

Det går alltså inte (lagligt) att fakturera 500kr till kund och begära 500kr från skattemyndigheten för att sedan bjuda på kundens del. Då har du ju inte fakturerat kunden något och kan inte heller få något från Skatteverket.

Det går heller inte att ge kraftiga rabatter på material för att istället lägga det på arbetskostnaden.

Skattebrott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in