Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-15, 06:22
  #1
Medlem
Vill fixa en resa till Bogota nu i sommar och vill vara där i ca 2 månader.. boende har jag redan hos en jag känner, men vet inte om jag har koll på allt som behövs fixas inför resan dvs visa, vaccin osv?

Vad är det som krävs för att komma in i landet och stanna där 2 månader och priser på sånt?

Kan man också lita på alla flygbolag som säljer billiga biljetter? t.ex de man kan beställa via flygresor.se
Citera
2012-02-15, 08:20
  #2
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonic
Vill fixa en resa till Bogota nu i sommar och vill vara där i ca 2 månader.. boende har jag redan hos en jag känner, men vet inte om jag har koll på allt som behövs fixas inför resan dvs visa, vaccin osv?

Vad är det som krävs för att komma in i landet och stanna där 2 månader och priser på sånt?

Kan man också lita på alla flygbolag som säljer billiga biljetter? t.ex de man kan beställa via flygresor.se

Flygresor.se fungerar klockrent men du bokar inte genom dom utan det är bara en sökmotor. Du blir skickad till respektive bolag när du väljer att boka biljetten. Så frågan om du kan lite på flygresor.se när du bokar blir lite fel, men som sökmotor fungerar den väldigt bra!
Citera
2012-02-15, 08:21
  #3
Medlem
luckylucazs avatar
Visum behövs inte för vistelse under 3 månader. Dock kan du komma att betala en avgift på några hundra när du lämnar landet (om det inte är inkluderat i priset på biljetten redan numera, jag har i vart fall varit tvungen att betala tidigare).

Malaria behöver du inte oroa dig för om du bara stannar i Bogota med omnejd. Skall du till varmare trakter bör du skaffa profylax.

Twinrix är alltid en bra ide (hep A/B). Gula febern behöver du inte i Bogota. Tyfoid kan du antagligen strunta i.

Viktigast av allt är att skaffa reseförsäkring! Har du hemförsäkring idag täcker den bara 45 dagars resa. Jag kör alltid på bara sjukförsäkring, inte stöldförsäkring.

Ja du kan lita på flygbolag från flygresor.se.
Citera
2012-02-29, 23:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Visum behövs inte för vistelse under 3 månader. Dock kan du komma att betala en avgift på några hundra när du lämnar landet (om det inte är inkluderat i priset på biljetten redan numera, jag har i vart fall varit tvungen att betala tidigare).

Malaria behöver du inte oroa dig för om du bara stannar i Bogota med omnejd. Skall du till varmare trakter bör du skaffa profylax.

Twinrix är alltid en bra ide (hep A/B). Gula febern behöver du inte i Bogota. Tyfoid kan du antagligen strunta i.

Viktigast av allt är att skaffa reseförsäkring! Har du hemförsäkring idag täcker den bara 45 dagars resa. Jag kör alltid på bara sjukförsäkring, inte stöldförsäkring.

Ja du kan lita på flygbolag från flygresor.se.


Colombia har 60 dagar som turist utan visum.
Citera
2012-03-01, 05:07
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacheton
Colombia har 60 dagar som turist utan visum.

Hmm, säker? Hade för mig det var 90. Kanske du får 60 om du inte anger att du tänkt stanna längre?

http://colombia.visahq.com/requirements/Sweden
Citera
2012-03-01, 16:42
  #6
Medlem
HeyBombays avatar
90 dagar när jag var där senast, snart ett och ett halvt år sedan dock. Colombia är rätt smidigt att resa i, större turistindustri än man väntar sig. Det finns en skatt på typ 60US när man lämnar landet med flyg, så glöm för guds skull inte kontanter när ni ska åka hem. Vet flera som missat sina flyg pga av att de inte kunnat betala. Underbart land för övrigt, ni lär få det grymt! Vart ska ni någonstans?
Citera
2012-03-02, 01:49
  #7
Medlem
dests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBombay
90 dagar när jag var där senast, snart ett och ett halvt år sedan dock. Colombia är rätt smidigt att resa i, större turistindustri än man väntar sig. Det finns en skatt på typ 60US när man lämnar landet med flyg, så glöm för guds skull inte kontanter när ni ska åka hem. Vet flera som missat sina flyg pga av att de inte kunnat betala. Underbart land för övrigt, ni lär få det grymt! Vart ska ni någonstans?

Denna underbara skatt för att få använda flygplatserna och bussterminalerna. Dock verkar det de lite mer ociviliserade länderna som använder sig utav det enligt min erfarenhet.
Citera
2012-03-02, 16:04
  #8
Medlem
HeyBombays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dest
Denna underbara skatt för att få använda flygplatserna och bussterminalerna. Dock verkar det de lite mer ociviliserade länderna som använder sig utav det enligt min erfarenhet.

Nja, vi betalar ju också skatt för sådant, men det inkluderas ju med den övriga, dvs inkomstskatt etc.
Citera
2012-03-03, 14:25
  #9
Medlem
dests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBombay
Nja, vi betalar ju också skatt för sådant, men det inkluderas ju med den övriga, dvs inkomstskatt etc.

Jojo det är ju klart och det var det jag menade. De lite mer civiliserade länderna verkar ha det inkluderat för skattebetalarna i landet och låter inte turisterna betala. (tror jag)
Citera
2012-04-05, 17:39
  #10
Medlem
Hur fixar man kontanter där? är det bara att gå o ta ut via bankomat (visa electron/nordea) eller är det speciella banker för det?

(sent) tack till tidigare svaren :P
Citera
2012-04-05, 18:31
  #11
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonic
Hur fixar man kontanter där? är det bara att gå o ta ut via bankomat (visa electron/nordea) eller är det speciella banker för det?

(sent) tack till tidigare svaren :P

Jepp, det finns gott om bankomater. Visa eller master card borde fungera bra. Tror det är ditt bästa alternativ.

När jag var i Venezuela däremot var det svarta marknaden som gällde. Vet inte om det är så fortfarande, men genom att växla US dollar på gatan kunde du få typ 50% bättre valuta för pengarna än i bankomat!!
Citera
2012-04-05, 18:35
  #12
Medlem
luckylucazs avatar
Stannar du bara i Bogota förresten, eller reser du runt lite? Skulle rekommendera åtminstone en sväng till Medellin och karibiska kusten (runt Cartagena). Har spenderat mycket tid i Bogota, och det blir kallt, regnigt, trångt och deppigt i längden...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1796720

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback