2012-02-15, 16:37
Medlem
Efter idogt sökande på Google.se och här på Flashback har jag ännu inte fått någon klarhet i vad det kostar per månad att inneha en F-skattsedel.

När jag ansöker om F-skatt så skriver jag i hur mycket jag tror att jag kommer att tjäna? Måste man betala en avgift varje månad även om man inte tjänar någonting? Och hur mycket ligger preliminärskatten på?

Vi säger att jag får in 10 000 en månad, betalar jag skatten månadsvis då? och om jag köper in städutrustning där momsen ligger på lika mycket som momsen på pengarna jag tjänar blir det+/- noll då?
Citera
2012-02-15, 17:26
Medlem
Deathpatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moorgan
När jag ansöker om F-skatt så skriver jag i hur mycket jag tror att jag kommer att tjäna? Måste man betala en avgift varje månad även om man inte tjänar någonting? Och hur mycket ligger preliminärskatten på?

Kostar inget att ha F-skatt, men Skatteverket vill veta hur mycket du kan tänkas tjäna under året och efter deras beräkning/dina uppgifter ska du sen betala in skatt varje månad.

Citat:
Vi säger att jag får in 10 000 en månad, betalar jag skatten månadsvis då? och om jag köper in städutrustning där momsen ligger på lika mycket som momsen på pengarna jag tjänar blir det+/- noll då?

Ja, då städutrustningen rimligtvis borde kosta lika mycket som du fått in.
Skatten ska betalas oavsett du går plus eller minus en månad.
Citera
2012-02-15, 17:26
Medlem
Det kostar inget och det spelar nästan ingen roll vad du skriver för omsättning när du ansöker.

Du dekalrar bara vinsten som överskott av näringsverksamhet när du gör din vanliga privata deklaration och sen drar skatteverket skatt på det.
Citera
2012-02-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deathpatch
Nja, det är ju vinsten som skattas. Går man inte med vist blir det ingen skatt.
Citera
2012-02-15, 17:30
Medlem
Citat:
Kostar inget att ha F-skatt, men Skatteverket vill veta hur mycket du kan tänkas tjäna under året och efter deras beräkning/dina uppgifter ska du sen betala in skatt varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det kostar inget och det spelar nästan ingen roll vad du skriver för omsättning när du ansöker.

Du dekalrar bara vinsten som överskott av näringsverksamhet när du gör din vanliga privata deklaration och sen drar skatteverket skatt på det.

Citat:

Men vad är minimibeloppet man får betala varje månad då? och kan man inte välja att betala den varje kvartal istället?
Citera
2012-02-15, 17:40
Medlem
Deathpatchs avatar
Citat:

Ska man betala preliminär F-skatt så ska den in varje månad oavsett månadens resultat, men sen kan det finnas andra alternativ på skatte-inbetalning som jag inte känner till...

Vid inkomstdeklarationen justeras sen alltihop, vinst kontra inbetald skatt.
Citera
2012-02-15, 17:46
Medlem
Deathpatchs avatar
Citat:
Men vad är minimibeloppet man får betala varje månad då? och kan man inte välja att betala den varje kvartal istället?

Som jag förstått så ska preliminär F-skatt in varje månad, men som sagt, det kan finnas andra varianter som jag inte känner till. Kolla med Skatteverket för säkerhets skull.

Finns väl inget "minimibelopp" utan F-skatten baseras på vad du uppger att du tänker tjäna under året. Att det kan vara svårt att veta i förhand är ingen överraskning.
Man kan chansa att uppge låga siffror för att sen, om det visar sig vara för lågt, lämna in en ny preliminär deklaration för att minska risken för restskatt.
Citera
2012-02-15, 18:31
Medlem
Citat:
Som jag förstått så ska preliminär F-skatt in varje månad, men som sagt, det kan finnas andra varianter som jag inte känner till. Kolla med Skatteverket för säkerhets skull.

Finns väl inget "minimibelopp" utan F-skatten baseras på vad du uppger att du tänker tjäna under året. Att det kan vara svårt att veta i förhand är ingen överraskning.
Man kan chansa att uppge låga siffror för att sen, om det visar sig vara för lågt, lämna in en ny preliminär deklaration för att minska risken för restskatt.

Hur redovisar man hur mycket man fått in? Tex jag fakturerar dig 10000 kr en månad. Gör man det online? eller betalar man bara in det beloppet man räknat ut att man skall betala?

Betalas momsen till samma ställe?
Citera
2012-02-15, 18:47
Medlem
joceks avatar
F-skatt: Du gör en preliminär självdeklaration där du i förväg gissar hur mycket vinst du kommer att göra på ett år. Sedan betalar du in en tolftedel av denna uppskattade vinst/månad. Du kan närsomhellst skicka in en ändring om dina förutsättningar ändras. Nästa år deklarerar företaget som vanligt och får då tillbaka överskjutande skatt alternativt får restskatt.

Moms: Om du har månadsvis momsredovisning redovisar du och betalar in skillnaden mellan ingående och utgående moms varje månad. Under en viss omsättning (1 mille?) kan man använda årsmoms istället.

Båda redovisas på samma ställe: http://www.skatteverket.se/etjanster...7e8000497.html och du betalar till skatteverkets bankgiro med ditt orgnummer som meddelande/OCR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in