Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-29, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vi vet nu - tio år senare - att vindkraft ÖKAT priset till rent astronomiska nivåer.
Rapporter visar att vi haft ett BETYDLIGT lägre pris om vi behållit kärnkraften.
Så alla kärnkraftskramare kan äntligen utbrista i ett "vad var det vi sa" - samtidigt som de gråter blod över politikernas enorma enfald.
Elpriset från Flamanville är estimerat till ca 200 öre/kWh. Vindkraft till 32 öre/kWh.

Jag köper hellre för 32 öre/kWh.
Men jag har i sig inget emot om andra vill betala 200 öre/kWh så länge jag inte drabbas av det.
Citera
2022-07-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Vindkraften vi har idag står för en väldigt liten del av den totala elproduktionen.

Givetvis är jag positiv till förnyelsebar energi, men tror själv mer på solenergi.
Nej så kan man inte säga.
Citera
2022-07-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tvärtom. Då hade deras kärnkraftverk också varit avstängda för reparationer och underhåll.
Och då hade dom inte kunna exportera till Frankrike som dom nu gjort.

Det är tack vare att dom adderat elproduktion i form av sol el och vindkraft som dom kunna hålla ned elpriserna och exportera till Frankrike.
nej nej nej... det är för att de nu återstartar vart enda jävla kolkraftverk de har. Och öppnar upp nya kolgruvor. Och öser på med rysk gas. Vind och sol ger inte ett skit.
Tyskland har en total energikris - och allt för att de lade ner fungerande kärnkraft.
SÅ JÄVLA KORKAT - och sverige gör nu samma misstag.
Citera
2022-07-29, 19:39
Medlem
Citat:
Elpriset från Flamanville är estimerat till ca 200 öre/kWh. Vindkraft till 32 öre/kWh.

Men jag har i sig inget emot om andra vill betala 200 öre/kWh så länge jag inte drabbas av det.
och det beror ju som sagt på att kärnkraft är straffbeskattat och subventionerar vindkraften... samt att vindkraften inte behöver bära sina egna kostnader. Och du betalar inga 32 ören för vindkraften - notan kommer form av skyhöga nätavgifter istället.. För någonstans måste man ta betlat även från vindkraften.
Citera
2022-07-29, 20:39
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ingen av dessa var citerade från #1.
Är det så att läsa 3 meningar och förstå dessa var för komplicerat för dig?

Jag är för rutinerad för att nappa på simpla trollbeten.

Läs en bok istället.
Citera
2022-07-29, 20:45
Medlem
Cancerogens avatar
Här är en utmärkt video som på ett enkelt sätt förklarar varför "förnybar energi" är skit:

https://youtu.be/N-yALPEpV4w

Ett utmärkt exempel i videon är t.ex. Tysklands satsning på förnybar energi.
Hade tyskarna investerat motsvarande pengar i kärnkraftverk istället så hade dom redan haft nollutsläpp. Som läget är nu så släpper dom ut dubbelt så mycket koldioxid som fransmännen OCH betalar dubbelt så mycket för energin.

Ironiskt att klimatfanatikerna är dom värsta miljöförstörarna.

Citera
2022-07-29, 20:48
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ingen av dessa var citerade från #1.
Är det så att läsa 3 meningar och förstå dessa var för komplicerat för dig?

OK nu kör vi:

Citat: "Vindkraft bidrar till lägre elpris"
Tyskland: "Nej, vi har satsat som galningar på vindkraft och nu betalar vi dubbelt så mycket som fransmännen för vår energi och i vinter kommer vi få kallbrand i kuken om man inte får plats i värmestugorna".
Citera
2022-07-29, 21:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Det låter som en rättvis deal, under förutsättning att du är villig att kopplas bort från elnätet så fort vinden avtar.

Jag vill hellre bygga ett antal Flamanville i Sverige, och jag är villig att acceptera ett högre elpris för det. Jag ser det som en viktig miljösatsning.
Citera
2022-07-30, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
och det beror ju som sagt på att kärnkraft är straffbeskattat och subventionerar vindkraften... samt att vindkraften inte behöver bära sina egna kostnader. Och du betalar inga 32 ören för vindkraften - notan kommer form av skyhöga nätavgifter istället.. För någonstans måste man ta betlat även från vindkraften.
1. På vilket sätt straffbeskattas kärnkraften i Frankrike? Det är vad du påstår så upp till bevis.
2. På vilket sätt subventioneras vindkraften i Frankrike? Det är vad du påstår så upp till bevis.
3. På vilket sätt bär inte vindkraften sina kostnader? Det är vad du påstår så upp till bevis.
4. På vad sätt skulle nätavgifterna öka. Och i vilket nät? Accessnätet bär bara effekt. Den ägaren tar ut avgift för distribuerad effekt och skiter fullständigt i hur den genererats. Statliga SvK tar ut avgift för distribuerad effekt i stamnätet och skiter fullständigt i hur den genererats. Så vem och var kan någon påföra nätavgift??

Och när man tittar på vad du påstått och vad du skall redogöra för så är det väl ca 100% sannolikt att du misslyckas fullständigt. Troligen vet du inget och någon har bara lurat i dig gojan du skrev.
Citera
2022-07-30, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag är för rutinerad för att nappa på simpla trollbeten.

Läs en bok istället.
Och att redogöra för dina påstående är "trollbeten" i din svårt förvirrade värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Citat: "Vindkraft bidrar till lägre elpris"
Där lyckades du nog få till ett citat från trådstarten.
Men var är din falsifiering.

Jag måste kanske förklara. Men falsifiering menas att du meddles fakta och logik bevisat att påståendet är falskt.
Så sätt igång nu. Notera att endas fakta är tillåtet att luta sig mot.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-07-30 kl. 10:30.
Citera
2022-07-30, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter som en rättvis deal, under förutsättning att du är villig att kopplas bort från elnätet så fort vinden avtar.
Varför skulle jag inte kunna köpa annan el. Så som vattenkraft eller solel eller från biobränsle?
Jag ser ingen som helst logik i det du skriver.

Det avgörande borde vara att jag INTE köper el från kärnkraftverk.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vill hellre bygga ett antal Flamanville i Sverige, och jag är villig att acceptera ett högre elpris för det. Jag ser det som en viktig miljösatsning.
Det är ok men finns det något skäl till att du inte gjort det?
Det har varit fritt fram sedan 2009 när Reinfeldt tog bort förbudet mot kärnkraft.

Vad skulle du säga är skälet att alla ni som gillar kärnkraft INTE har öppnat era plånböcker och byggt kärnkraftverk. Ni har ju varit extremt passiva. I 13 år har ni bara suttit apatiskt och stirrat. Måste finnas något skäl till det.
Citera
2022-07-30, 10:38
Medlem
Citat:
1. På vilket sätt straffbeskattas kärnkraften i Frankrike? Det är vad du påstår så upp till bevis.
2. På vilket sätt subventioneras vindkraften i Frankrike? Det är vad du påstår så upp till bevis.
3. På vilket sätt bär inte vindkraften sina kostnader? Det är vad du påstår så upp till bevis.
4. På vad sätt skulle nätavgifterna öka. Och i vilket nät? Accessnätet bär bara effekt. Den ägaren tar ut avgift för distribuerad effekt och skiter fullständigt i hur den genererats. Statliga SvK tar ut avgift för distribuerad effekt i stamnätet och skiter fullständigt i hur den genererats. Så vem och var kan någon påföra nätavgift??

Och när man tittar på vad du påstått och vad du skall redogöra för så är det väl ca 100% sannolikt att du misslyckas fullständigt. Troligen vet du inget och någon har bara lurat i dig gojan du skrev.
Du begriper verkligen INGENTING av det här med energisisytem.
Vindkraften är den enskilt största faktorn till skenande priser.
Det finns inget mer att säga om det.
Du verkar inte förstå att det krävs en balans i systemet som inte går att uppnå med vind - och därför driver vinden upp priset. Det måste hela tiden produceras exakt lika mycket som det förbrukas - och det går inte med en intermittent kraftkälla. Då skenar priserna.
Senast redigerad av martinator 2022-07-30 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in