2012-02-16, 23:18
Moderator
Semesters avatar
Här ställer ni frågor om skoluppgifter i alla företagsekonomiska discipliner förutom redovisning vilka istället avhandlas i tråden "Redovisningsakuten". Har ni frågor om marknadsföring eller management ska de ställas här, har ni frågor om debet eller kredit ska de ställas i Redovisningsakuten.

/Mod
Citera
2012-02-19, 17:07
Medlem
Läser Organisation och Ledarskap, 7.5 hp (Företagsekonomi 1) och pluggar tentor inför prov och har fastnat på några uppgifter. Undrar om någon annan också läser den här kursen och möjligtvis vet svaret på frågorna eller kan undvara några tips.

Vad bör vi ställa för operativa mål för att de skall vara mätbara och kontrollerbara?

Ge exempel på två samordningsmekanismer eller tvärkontakter som syftar till att underlätta kommunikation på horisontell nivå i en organisation.

Tack på förhand!
Citera
2012-02-21, 13:23
Medlem
Fyller på med två frågor.

Lindblom tar upp tre villkor som skall uppfyllas i ett marknadssystem. Vilka är dessa villkor?

Redogör kortfattat för innehållet i artikeln ”The Paradox of the West” av Douglass C. North.
Citera
2012-02-21, 23:50
Medlem
LimitIesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyffla_Bajs
Fyller på med två frågor.

Lindblom tar upp tre villkor som skall uppfyllas i ett marknadssystem. Vilka är dessa villkor?

Redogör kortfattat för innehållet i artikeln ”The Paradox of the West” av Douglass C. North.

Ett riktigt hett tips är ju att läsa artikeln?
Citera
2012-02-28, 22:05
Medlem
remybonjaskys avatar
Hej! Skulle någon vilja hjälpa mig med min ekonomi läxa?

Molins sport har köpt in 30 st minikajaker för 3500 kr/st (exkl.moms). Dessutom har företaget betalat frakt med 12 000 kr (exkl.moms). Företaget använder ett pålägg på 60 %

A. Vilket pris inkl moms kommer en kund att få betala?

B.) Efteråt kan Molins konstatera att 25 kajaker såldes till ordinare pris och resten för 5000 kr inkl.moms. Hur stor marginal i procent (med decimal) fick företaget på hela partiet med kajaker?
Citera
2012-02-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remybonjasky
Hej! Skulle någon vilja hjälpa mig med min ekonomi läxa?

Molins sport har köpt in 30 st minikajaker för 3500 kr/st (exkl.moms). Dessutom har företaget betalat frakt med 12 000 kr (exkl.moms). Företaget använder ett pålägg på 60 %

A. Vilket pris inkl moms kommer en kund att få betala?

B.) Efteråt kan Molins konstatera att 25 kajaker såldes till ordinare pris och resten för 5000 kr inkl.moms. Hur stor marginal i procent (med decimal) fick företaget på hela partiet med kajaker?

A) (3 500+400)*1,6*1,25 = 7 800 kr/st (inköpspris+frakt per st.*pålägg*moms)

B) 25*6 240 + 5*4 000 = 176 000 kr sålde de kajakerna för(exkl. moms).
30*3 500 + 12 000 = 117 000 kr köpte de in kajakerna för(exkl. moms).
176 000 - 117 000 = 59 000 kr i vinst.
59 000 / 176 000 = 33,52% uppgår vinstmarginalen till.

Kan ha missuppfattat frågan, men detta hoppas jag är rätt.
Citera
2012-03-10, 19:11
Medlem
Hej jag behöver hjälp med en uppgift!

den lyder:

Resonera om EUs och "de fyra friheternas" roll för handeln.
Citera
2012-03-12, 17:35
Medlem
Financial Management

Sitter o pluggar financial, tentamen frågor.

Funderar på följande:

Trans Trust Corp. has changed how it accounts for inventory. Taxes are unaffected, although the resulting earnings report released this quarter is 20 percent higher than what it would have been under the old accounting system. There is no other surprise in the earnings report and the change in the accounting treatment was publicly announced. Assume market efficiency. Will the stock price be higher when the market learns that the reported earnings are higher?

Kan någon förklara detta för mig?
Citera
2012-03-12, 23:41
Medlem
Priset bör inte ändras, om man förutsätter perfekt marknad (market efficiency); på en perfekt marknad spelar inte redovisningsmetoden någon roll, eftersom man förutsätter att det ändå inte finns någon informationsasymmetri.
Citera
2012-03-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gud39
Priset bör inte ändras, om man förutsätter perfekt marknad (market efficiency); på en perfekt marknad spelar inte redovisningsmetoden någon roll, eftersom man förutsätter att det ändå inte finns någon informationsasymmetri.

Tack! En till fråga:

The girl from Ipanema is interested in purchasing a European call option on MoonRiver, a non-dividend-paying common stock, with an exercise price of $50 and 1 year until expiration. MoonRiver’s stock is currently trading at $55 per share, and the annual variance of its continuously compounded returns is 0.0625. Treasury bills that mature in one year yield a continuously compounded interest rate of 10 percent per annum. Use the Black-Scholes model to calculate the price of the call option that the girl from Ipanema is interested in buying.

Hur får jag fram att σ = 0,25 som de räknar med i facit?
Citera
2012-03-13, 14:44
Medlem
Exemplefiera hur det står till med entreprenörskapet och företagsandnan i Sverige. (inte en skoluppgift söker bara ett svar).
Varför blev just h&m så framgångsrikt och inte kappahl till exempel?
Citera
2012-03-13, 17:42
Medlem
Resultatuppställning, hur gör jag?

Jag har en uppgift jag funderar lite på. Eller snarare, jag förstår inte alls.

Bergsjöns Mekaniska hade under året följande intäkter och kostnader: personalkostnader 3*400*000 kr, materialinköp 1*600*000 kr, lokalkostnader 700*000 kr, räntekostnader 300*000 kr, diverse kostnader 400*000 kr och intäkter för utförda arbeten 7*200*000 kr. Dessutom fanns vid årets slut material i lager för 300*000 kr. Vid årets början var lagrets värde 400*000 kr. Företaget har maskiner och inventarier för sammanlagt 1*200*000 kr. Man räknar med att dessa har en ekonomisk livslängd på åtta år. Gör en resultatuppställning för företaget.

Jag vill inte ha allt uppställt och serverat på silverfat, utan mer en förklaring hur jag ska göra.

Jag förstår inte hur jag gör med varulagret och räknar ut det, och under vilken kategori jag ska sätta det i. Även maskiner och inventarier, hur jag ska få med det i resultaträkningen. Hur räknar jag ut det?

Känner mig fruktansvärd dum, men jag är helt fast. Har inga problem att skriva resultatrapporter eller balansrapporter osv för övrigt, jag förstår bara inte hur jag ska göra med de sista punkterna.

Hjälp mig? =/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in