• 1
  • 2
2012-02-17, 14:36
Medlem
RevisionistChannels avatar
Den franske före detta politikern Jean-Marie Le Pen och grundaren av det franskvänlinga Front National dömdes nyligen för åsiktsbrott. Åsiktsbrottet gäller då han i en tidskrift 2005 uttryckte en åsikt som inte kunde accepteras av förespråkarna för den franskkritiska och kulturmarxistiska samhällsnormen.

Den statligt finansierade hattidskriften Expo skriver att Jean-Marie Le Pen dömdes för att ifrågasatt vad man kallar för "nazisternas brott mot de mänskliga rättigheterna". Le Pen uttryckte sin åsikt i yttrande- och pressfrihetens namn, men döms nu alltså för detta.
Citat:
Till en tidskrift 2005 sa Le Pen att "Den tyska ockupationen, åtminstone i Frankrike inte var speciellt inhuman. Att det inträffade en del övergrepp var ofrånkomligt i ett så stort land". Le Pen sa även att om uppgifterna att tyskarna begått massavrättningar i landet stämde så skulle det inte ha varit nödvändigt för tyskarna att dessutom deportera människor.

http://expo.se/2012/le-pen-doms-for-...lsen_4774.html
Citera
2012-02-17, 16:52
Medlem
tintin-s avatar
Otroligt oroväckande. Yttrande- och pressfriheten är i dagsläget mycket begränsad runt om i Europa.
Citera
2012-02-17, 17:12
Medlem
Fullständigt galen dom. Jag ska poängtera att jag inte håller med Le Pen, tvärtom, mannen har fullständigt fel. Men att ha en avvikande åsikt ska inte vara straffbart. Det blir galet när staten och domstolar bestämmer historien.
Citera
2012-02-17, 18:14
Medlem
Att kalla sig patriot och sedan förklara en ockupation av ens eget land i ursäktande termer känns motsägelsefullt. Än mer så eftersom att den tyska ockupationen knappast var särskilt human.

Edit: Le Pen sa även att om uppgifterna att tyskarna begått massavrättningar i landet stämde så skulle det inte ha varit nödvändigt för tyskarna att dessutom deportera människor.

Är Le Pen en idiot, eller vad? Anledningen till att fransmännen deporterades var för att de tyska fabrikerna behövde slavar för tillverka fler mausers och haubitsar.
Senast redigerad av Selmer 2012-02-17 kl. 18:20.
Citera
2012-02-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Att kalla sig patriot och sedan förklara en ockupation av ens eget land i ursäktande termer känns motsägelsefullt. Än mer så eftersom att den tyska ockupationen knappast var särskilt human.

Edit: Le Pen sa även att om uppgifterna att tyskarna begått massavrättningar i landet stämde så skulle det inte ha varit nödvändigt för tyskarna att dessutom deportera människor.

Är Le Pen en idiot, eller vad? Anledningen till att fransmännen deporterades var för att de tyska fabrikerna behövde slavar för tillverka fler mausers och haubitsar.

Jo, Le Pen är en idiot. Precis som du påpekar så är det minst sagt motsägelsefullt att kalla sig patriot och försvara ockupationen av ens eget land. Det är också orsaken till att ganska många nationalistiska fransmän anser Le Pen vara närmast en landsförrädare. Än en gång, jag anser att domen mot honom är fel, men mannen är verkligen en idiot. Det är till stor del hans skuld att det inte finns någon invandrarkritik i det franska parlamentet. Eftersom han förpestat invandringskritikens rykte så sitter vi där vi sitter. Ingen nu levande politiker har gjort så mycket för att garantera fortsatt massinvandring till Frankrike som just Le Pen.
Citera
2012-02-18, 13:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jo, Le Pen är en idiot. Precis som du påpekar så är det minst sagt motsägelsefullt att kalla sig patriot och försvara ockupationen av ens eget land. Det är också orsaken till att ganska många nationalistiska fransmän anser Le Pen vara närmast en landsförrädare. Än en gång, jag anser att domen mot honom är fel, men mannen är verkligen en idiot. Det är till stor del hans skuld att det inte finns någon invandrarkritik i det franska parlamentet. Eftersom han förpestat invandringskritikens rykte så sitter vi där vi sitter. Ingen nu levande politiker har gjort så mycket för att garantera fortsatt massinvandring till Frankrike som just Le Pen.

Bravo. Du är fransman men har glömt Frankrikes koloniala historia och missa Sarkoszy. Pas mal.
Citera
2012-02-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Bravo. Du är fransman men har glömt Frankrikes koloniala historia och missa Sarkoszy. Pas mal.

Jag ser tyvärr ingen relevans i ditt inlägg, men jag hoppas du kan utveckla den. Naturligtvis har jag inte "glömt" Frankrikes koloniala historia, och det är ingenting jag är stolt över. Däremot ser jag inte vad den har för koppling till frågan.
Citera
2012-02-18, 15:46
Medlem
Han får väl säga vad han vill. Även om han har fel.

Men det ironiska här är att eftersom han blir dömd för sina åsikter, då kommer flera personer undra varför blir han dömd? Kan han ha rätt? Vad finns att dölja?

Istället för att om han bara sagt det och sen inget mer och folk kunnat skratta lite åt hans dumhet ger dom nu hans uttalande legitimitet. Bra jobbat.
Citera
2012-02-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jag ser tyvärr ingen relevans i ditt inlägg, men jag hoppas du kan utveckla den. Naturligtvis har jag inte "glömt" Frankrikes koloniala historia, och det är ingenting jag är stolt över. Däremot ser jag inte vad den har för koppling till frågan.

Hade jag varit fransman hade jag varit stolt. Det var så saker och ting gick till på den tiden. Andra folk försökte men lyckades inte. Fransmännen, spanjorerna och britterna lyckades. Världen gick ut på erövring, ingen var bättre än den andre, hade ni inte gjort det hade någon gjort det mot er, ni gjorde det bäst.
Och framförallt, hade ni inte gjort det hade vi inte sett demokrati och mänskliga rättigheter i världen idag.
Senast redigerad av orbis 2012-02-18 kl. 15:51.
Citera
2012-02-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer

Det behöver inte alls vara motsägelsefullt. En svensk som idag bryr sig om sitt eget folk hade ju välkomnat en invasion och ockupation av Sverige av en nation som NS-Tyskland. De hade räddat oss från den svenskfientliga regimen som aktivt och medvetet arbetar för att förstöra Sverige och göra svenskar till en maktlös och förtryckt minoritet i sitt eget land. Principen var densamma på den tiden. Det var därför som mångdubbelt fler frivilligt anslöt sig till Waffen SS och ofta offrade sina liv i kampen mot kommunismen än som anslöt sig till någon motståndsrörelse mot den tyska ockupationen. Motståndsrörelser bestod ofta av kanske några hundra personer och ibland inte ens det medan många tusentals från samma land helt frivilligt valde att kriga med Tyskland mot kommunismen.

Om man inser att ens land styrs av folkfientliga intressen så är det ju självklart att man som patriot och nationalist välkomnar en främmande makt som räddar en från eländet. Det är folket som räknas och inte blind lojalitet mot någon byråkrati och administration.
Citera
2012-02-18, 17:28
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Otroligt oroväckande. Yttrande- och pressfriheten är i dagsläget mycket begränsad runt om i Europa.

Och du har säkert ett jättebra exempel på var man har så mycket bättre yttrande- och pressfrihet
Citera
2012-02-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Det behöver inte alls vara motsägelsefullt. En svensk som idag bryr sig om sitt eget folk hade ju välkomnat en invasion och ockupation av Sverige av en nation som NS-Tyskland. De hade räddat oss från den svenskfientliga regimen som aktivt och medvetet arbetar för att förstöra Sverige och göra svenskar till en maktlös och förtryckt minoritet i sitt eget land. Principen var densamma på den tiden. Det var därför som mångdubbelt fler frivilligt anslöt sig till Waffen SS och ofta offrade sina liv i kampen mot kommunismen än som anslöt sig till någon motståndsrörelse mot den tyska ockupationen. Motståndsrörelser bestod ofta av kanske några hundra personer och ibland inte ens det medan många tusentals från samma land helt frivilligt valde att kriga med Tyskland mot kommunismen.

Om man inser att ens land styrs av folkfientliga intressen så är det ju självklart att man som patriot och nationalist välkomnar en främmande makt som räddar en från eländet. Det är folket som räknas och inte blind lojalitet mot någon byråkrati och administration.

På den tiden var vi fortfarande etniskt homogena och både politiker och folk besatt ett måttligt och sunt tankesätt angående ras. Om inte Hitler hade besudlat begreppet nationalism hade vi förmodligen varit där fortfarande. Att sedan säga att de mordiska tyskarnas invasioner i själva verket var befrielser är idiotiskt. De mördade många unga män som kämpade för sitt fosterland och sedan berövade dem ursprungsbefolkning deras rätt att bestämma i sitt eget land. Allt medan dem mördade och torterade dem som vågade göra uppror. Nej, ingen sann europé kan älska tyskarna efter deras brott. Att sedan basunera ut att fler människor slöt följe som frivilliga i deras arméer än vad som organiserade sig i motståndsrörelser är ren och skär lögn. Förvisso, några tusen blev vilseledda av tysk propaganda och tog värvning hos dem, men motståndsmännen och de frivilliga i de allierade arméerna var desto fler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in