Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2012-03-16, 21:00
Medlem
pontusens avatar
Är det någon som vet hur pass olagligt det är att förvara en bössa hos grannen och dennes vapenskåp i tillfälligt brist på eget?
Vore tråkigt om polis kom och började bråka.
Citera
2012-03-16, 21:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Är det någon som vet hur pass olagligt det är att förvara en bössa hos grannen och dennes vapenskåp i tillfälligt brist på eget?
Vore tråkigt om polis kom och började bråka.

Det är helt olagligt. Du ska enligt bestämmelserna ta ansvar för din egen vapenförvaring och ha vapnen hemma.

Själv vet jag en person som förvarar hela eller delar av sina vapen hos 2-3 olika andra personer. Varav en är hans granne som dessutom är polis! Detta helt utan tillstånd vilket krävs i sådana fall om man ska följa lagen. Själv är vapenägaren i Thailand halva året. Hur polisgrannen kan gå med på detta är för mig en gåta men så är det faktiskt. Vi är alla olika.
Citera
2012-03-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Är du från ståckhåålm!jaså du är det!tack det räcker som förklaring!ta din psykofarmaka och knip ihop fjant!
Tack, nu slapp jag skriva samma meddelande.
Citera
2012-03-16, 22:11
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är helt olagligt. Du ska enligt bestämmelserna ta ansvar för din egen vapenförvaring och ha vapnen hemma.

Själv vet jag en person som förvarar hela eller delar av sina vapen hos 2-3 olika andra personer. Varav en är hans granne som dessutom är polis! Detta helt utan tillstånd vilket krävs i sådana fall om man ska följa lagen. Själv är vapenägaren i Thailand halva året. Hur polisgrannen kan gå med på detta är för mig en gåta men så är det faktiskt. Vi är alla olika.

Som du skriver att det behövs tillstånd så det är INTE olagligt om du har det.
Tillståndet är lätt att få men det gäller bara i två år sen så får man söka nytt.
Citera
2012-04-06, 23:25
Medlem
BigIvars avatar
Det hade varit väldigt opraktiskt att fara runt och göra oannonserade besök. Risken är ju stor att vapenägaren inte är hemma och då blir det svårt att få tillgång till vapenskåpet. Någonting annat än just detta får de nämligen inte kontrollera så något letande efter bössor under sängar och bakom soffor kan det aldrig bli tal om.

Syftet med dessa kontroller är inte att kolla om bössorna verkligen är inlåsta utan att förvissa sig om att det finns en godkänd förvaring. Reglerna har skärpts i omgångar och det finns många vapen ute i stugorna som förvaras regelvidrigt, många gånger utan att ägaren vet om detta.
Citera
2012-04-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jag anser även att vi behöver begränsa rösträtten för den här delen av befolkningen eller åtminstone vikta rösterna efter ett obligatoriskt prov där man som lägsta nivå ska kunna skriva sitt eget namn och skilja på höger och vänster.

Visst. Diverse WT i storstädernas förorter skulle ju ryka långt innan folk i glesbygd i norrland. Halva stockholm skulle bli av med sin rösträtt.
Citera
2012-04-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det var ett kallblodigt mord där mördaren efteråt tog sig själv av daga. Hade inte hänt om vi hade avväpnat allmogen i tid.

Nu ligger fokus på att stoppa framtida illgärningar och skottlossning hej vilt i skogarna från beväpnade djurplågare. Bläddrar man i propagandaorganet jakt & jägare kan man tro att det är rollistan från filmen "Deliverance" komplett med banjospelare och inavlade våldtäktsmän.

Polisens vapenkontroll är första steget mot en avväpning av allmogen.
så skjutvapen är det enda som kan döda andra människor? Ser du inte hur löjlig du är?
Citera
2012-04-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Som du skriver att det behövs tillstånd så det är INTE olagligt om du har det.
Tillståndet är lätt att få men det gäller bara i två år sen så får man söka nytt.
lätt och lätt. Du måste ju fortfarande ha skäl, inte råd med skåp är inte skäl nog. Jag och flera kompisar förvarar hos våra farsor. Enkla och bra skäl jakt sker alltid i ansluttning till familjens mark och vi bör i lägenheter i stan där man inte vill gå runt med vapen in och ut
Citera
2012-05-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
lätt och lätt. Du måste ju fortfarande ha skäl, inte råd med skåp är inte skäl nog. Jag och flera kompisar förvarar hos våra farsor. Enkla och bra skäl jakt sker alltid i ansluttning till familjens mark och vi bör i lägenheter i stan där man inte vill gå runt med vapen in och ut

Det där är inga hållbara skäl!

Är du mantalsskriven på annan adress så ska förvaringen ske där..

Konstaterat flera gånger redan i tråden..

.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in