Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Visst, det är precis min poäng (iofs bestäms det i samverkan mellan köpare och säljare, om köparen bara är beredd att betala 3 spänn men alla säljare vill ha 30 så blir det nog ingen affär). Men eftersom det finns kollektivavtal så regleras det hur mycket man får betala. Alltså inte en fri prissättning.
Jo det är en fri prissättning inom ramarna för kollektivavtalaet. Det finns minimilöner som kan användas om arbetssäljaren är villig att jobba för det (se exemplet med balterna och skolan i Vaxholm). Nu är jag ingen fackföreningsälskare i alla avseenden men ingen kan ta ifrån dom förtjänsten av att ha skapat förutsättningar för arbetssäljare att kunna leva på sin lön.
Att det skulle vara positivt för Sverige att ta in polska hamnarbetare á 30:-/timmen tror jag bara är nys. Då skulle man behöva backa hela samhällsstrukturen, på alla områden, för att det skulle ha någon effekt. Och det gör man inte i en handvändning. Har det tagit 50 år för att bygga upp förutsättningar för folk att kunna leva på sin lön får du nog räkna med att det tar lika lång tid att få ner
samtliga kostnadsnivåer i Sverige så att alla kan leva på 30 spänn i timmen.
Hela denna frågeställning känns som en pseudodebatt. Det är väl helt uppenbart att man i princip kan överleva på 5 kronor i timmen om det generella kostnadsläget är så. Dom polacker jag känner i Sverige som bara åker hit för att jobba tjänar väldigt lite pengar relativt till det svenska kostnadsläget, men dom har å andra sidan inga fasta utgifter i samma utsträckning som den "normala" svenska familjen har. Man åker hit, jobbar som ett svin (säga vad man vill om just polacker, men det finns ingen svensk som kommer i närheten av deras arbetsmoral) bor ett stort gäng i en skrubb, äter vad som helst så länge det är billigt och gör just inget annat är jobbar.....helst många timmar per dygn. Allt detta för att kunna spara så mycket pengar som möjligt och möjligtvis kunna skapa sig en drägligare framtid i hemlandet. Pengarna dom genererar lämnar i 99% av fallen detta land och bidrar inte på något sätt till en ökad konsumtion i Sverige. Jobbar dom dessutom svart, vilket är vanligt förekommande, så genereras inget skatteunderlag heller.