2005-02-04, 02:31
Medlem
L.Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan 78
För det första är det en lång väg kvar innan jag behöver byta jobb. För det andra har jag det jobb jag velat ha sen jag var 4 år gammal, och jag trivs förbannat bra med mina arbetskamrater.
Antagligen kommer du aldrig förstå förän du själv hittar en tillvaro du trivs med.

Sorgligt.
Först en fråga, om du kom på det när du var 4 år, varför gick du då på gymnasiet?
Sedan ett tips, om det är så kul borde du kanske låra dig polska så du kan smälta in i det framtida gänget då.
Sist ett konstaterande. Jag trivs ypperligt med min tillvaro, jag slipper be om andras medlidande då jag har ett högavlönat arbete och styr helt och hållet över min vardag. Så ingen lycka med det påhoppet.
Citera
2005-02-04, 02:34
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan 78
Än så länge..
Har sossarna lagt fram ett förslag i riksdagen om att ha olika miminilöner för olika människor?

Nähä. Dåså.
Citera
2005-02-04, 02:53
Medlem
Johan 78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Skugge
Sorgligt.
Först en fråga, om du kom på det när du var 4 år, varför gick du då på gymnasiet?
Kunde knappast börja jobba då? Gymnasiekompetens är ett krav för att komma in. Har dessutom inget emot att ha en utbildning, om/när det skiter sig med detta jobbet kan den ju komma väl till pass.
Exakt vad är det som är så sorgligt förresten?

Citat:
Ursprungligen postat av L.Skugge
Sist ett konstaterande. Jag trivs ypperligt med min tillvaro, jag slipper be om andras medlidande då jag har ett högavlönat arbete och styr helt och hållet över min vardag. Så ingen lycka med det påhoppet.
Absolut inget påhopp. Antog att du inte själv var nöjd med tillvaron, då du har så svårt att förstå att jag inte vill ändra min. Du och jag är nog alldeles för olika för att förstå varandra..
Citera
2005-02-04, 03:10
Medlem
Johan 78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Har sossarna lagt fram ett förslag i riksdagen om att ha olika miminilöner för olika människor?

Nähä. Dåså.
Om hamndirektivet går igenom, kan t.ex. en rysk båt komma in, sköta all lossning och lastning med egen besättning, utan att Sossarna kan göra ett skit åt det. Det här är ingen svensk intressefråga, alla hamnarbetare i Europa får det sämre. Är tyvärr inte så insatt som jag hade önskat i ämnet. Är jag verkligen ensam hamnarbetare på Flashback?
Citera
2005-02-04, 03:26
Medlem
smartypantss avatar
Jag tycker personligen att lagar som säger att man inte får lasta av eller på sin egen båt är seriöst bizarra. Men jag förstår att du gillar dom. Dom är ju specifikt gjorda för att skapa annars arbeten i hamnar som annars inte hade existerat.

Men det är ju inte frågan om att ändra svenska minimilöner eller importera arbetskraft till sverige, lika lite som det är att importera indisk arbetskraft till Sverige när ett Air India plan landar på Arlanda.
Citera
2005-02-04, 09:26
Medlem
Byfånens avatar
Ett par scenarion (Hypotetiska, byggarbetaren kunde lika gärna vara hamnarbetare)

1. Kollektivavtalen bryts upp genom EU Dom då de hämmar konkurrensen

2. Forna Öst-Europeer jobbar för en 1/3 del av en Svensk byggarbetare

3. Familjen Svensson bor i Stockholm (låt oss säga Viksjö, Järfälla) Kalle Svensson (Svensk Byggarbetera som tjänat runt 25000 kr i mån) får antingen gå på a-kassa eller sänka sin lön till ca 17000 kr. Kalle har Villa , bil, familj samt en hustru som jobbar som undersköterska (ca 19500 mån)

4. Anna (Kalles fru) jobbar som undersköterska vid ett privat vårdbolag som driver äldrevård i en kommun. En ny upphandling görs av kommunen för vårdtjänster då det nuvarnde löper ut. Det Svenska privata vårdbolaget förlorar mot ett annat vårdbolag som erbjuder kvalificerade Öst-Europeer sjuksköterskor (som talar hygglig svenska), det nya vårdbolaget har även ordnat boende för dom som vill jobba i Sverige. Dom Svenska undersköterskorna blir erbjuden arbete i det nya vårdbolaget men deras lön blir betyderligt lägre ca 12000 kr mån.

5. Kalle och Anna fortsätter att arbeta, men räntorna höjs. dom får problem att betala amorteringarna till villan, Kalle blir tvungen att sälja bilen. Vad händer sen med familjen Svensson ? Vad betyder det för staten att dom förlorat skatteintäkter på familjen Svensson ?

1 IT-Bolaget AB har ca 1500 medarbetare på flertal orter i Sverige. Man anses vara en renomérat namn i Branchen med många duktiga medarbetare. IT-Bolaget AB bedriver konsulting av befintliga system vartill man tjänar pengar på anpassningar och vidareutveckling.

2. Konkurrensen är stenhård, IT-Bolaget AB tappar många upphandlingar p.g.a att dom har för dyr timkostnad.

3 Ali Muhammed 27 år arbetar som konsult vid IT-Bolaget AB Stockholm. Ali har läst 3 år systemvetenskap på högskolan och har studieskulder. Ali tjänar ca 31000 kr och anses vara en av bolagets kunnigaste medarbetare.

4. IT-Bolaget AB blir tvungen att varsla ca 200 medarbetare p.g.a arbetsbrist (detta p.g.a tappade upphandlingar). Man gör en analys av sina konkurenter och ser att många använder sin av bla Indiska systemutvecklare som tjänar ca 8000 mån (dock i Indien). Dessa Indier gör skräddarsydda anpassningar till befintliga system från Sverige skickade systemspecifikationer.

5. IT-Bolaget AB beslutar sig att även dom skall ta hjälp av Indiska bolag. Det går knaggligt i en början, men sen blir det goda resultat och ett bra samarbete. IT-Bolaget AB börjar få en rejäl övertalighet av egna systemutvecklare, man varslar ca 500 man. Ca 1 år senare har IT-Bolaget AB ca 250 anställda, främst säljare och tekniker som åker runt och implementerar de Indiska lösningarna.

6. Vad händer med Ali som nu är arbetslös bland tusentals andra systemutvecklare i riket men studieskulder m.m vad ska dom satsa på ? Detta gäller många andra brancher, på marknaden finns massor av komptenta Öst-Europeiska Ekonomer, ingenjörer, arkitekter som arbetar för mycket lägre kostnad av våra inhemska. Vilka signaler ger detta till dom som vill börja plugga på KTH, Chalmers m.m, studieskulder och arbetslöshet ?

7. Vad betyder detta för staten att dom förlorat skatteintäkter på IT-Bolaget AB samt att massor av deras anställda är arbetslösa.

Vi fortsätter att leka med dessa oerhört ÖVERDRIVA dystra tankar. Staten och kommuner in mindre med skatter, vad händer med kommade 40-talister som vill ha sina pensionspengar, vad händer med sjukförsäkringssystemet ? Dom billiga 100 kr kläderna på H&M som är tillverkade i ex. Indien blir helt plötsligt dyra , folk vänder på femöringarna, köpkraften hämmas mycket. Vad kommer hända i Sverige ?

Nu var detta som tidigare nämnt som ÖVERDRIVET, med se det som om det vore verklighet så tror jag att Sverige inte blir nått roligt land att leva i (efter vad vi är vana vid).
Citera
2005-02-04, 09:48
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Visst, det är precis min poäng (iofs bestäms det i samverkan mellan köpare och säljare, om köparen bara är beredd att betala 3 spänn men alla säljare vill ha 30 så blir det nog ingen affär). Men eftersom det finns kollektivavtal så regleras det hur mycket man får betala. Alltså inte en fri prissättning.

Jo det är en fri prissättning inom ramarna för kollektivavtalaet. Det finns minimilöner som kan användas om arbetssäljaren är villig att jobba för det (se exemplet med balterna och skolan i Vaxholm). Nu är jag ingen fackföreningsälskare i alla avseenden men ingen kan ta ifrån dom förtjänsten av att ha skapat förutsättningar för arbetssäljare att kunna leva på sin lön.

Att det skulle vara positivt för Sverige att ta in polska hamnarbetare á 30:-/timmen tror jag bara är nys. Då skulle man behöva backa hela samhällsstrukturen, på alla områden, för att det skulle ha någon effekt. Och det gör man inte i en handvändning. Har det tagit 50 år för att bygga upp förutsättningar för folk att kunna leva på sin lön får du nog räkna med att det tar lika lång tid att få ner samtliga kostnadsnivåer i Sverige så att alla kan leva på 30 spänn i timmen.

Hela denna frågeställning känns som en pseudodebatt. Det är väl helt uppenbart att man i princip kan överleva på 5 kronor i timmen om det generella kostnadsläget är så. Dom polacker jag känner i Sverige som bara åker hit för att jobba tjänar väldigt lite pengar relativt till det svenska kostnadsläget, men dom har å andra sidan inga fasta utgifter i samma utsträckning som den "normala" svenska familjen har. Man åker hit, jobbar som ett svin (säga vad man vill om just polacker, men det finns ingen svensk som kommer i närheten av deras arbetsmoral) bor ett stort gäng i en skrubb, äter vad som helst så länge det är billigt och gör just inget annat är jobbar.....helst många timmar per dygn. Allt detta för att kunna spara så mycket pengar som möjligt och möjligtvis kunna skapa sig en drägligare framtid i hemlandet. Pengarna dom genererar lämnar i 99% av fallen detta land och bidrar inte på något sätt till en ökad konsumtion i Sverige. Jobbar dom dessutom svart, vilket är vanligt förekommande, så genereras inget skatteunderlag heller.
Citera
2005-02-04, 10:18
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Jo det är en fri prissättning inom ramarna för kollektivavtalaet. Det finns minimilöner som kan användas om arbetssäljaren är villig att jobba för det (se exemplet med balterna och skolan i Vaxholm). Nu är jag ingen fackföreningsälskare i alla avseenden men ingen kan ta ifrån dom förtjänsten av att ha skapat förutsättningar för arbetssäljare att kunna leva på sin lön.

Att det skulle vara positivt för Sverige att ta in polska hamnarbetare á 30:-/timmen tror jag bara är nys. Då skulle man behöva backa hela samhällsstrukturen, på alla områden, för att det skulle ha någon effekt. Och det gör man inte i en handvändning. Har det tagit 50 år för att bygga upp förutsättningar för folk att kunna leva på sin lön får du nog räkna med att det tar lika lång tid att få ner samtliga kostnadsnivåer i Sverige så att alla kan leva på 30 spänn i timmen.

Hela denna frågeställning känns som en pseudodebatt. Det är väl helt uppenbart att man i princip kan överleva på 5 kronor i timmen om det generella kostnadsläget är så. Dom polacker jag känner i Sverige som bara åker hit för att jobba tjänar väldigt lite pengar relativt till det svenska kostnadsläget, men dom har å andra sidan inga fasta utgifter i samma utsträckning som den "normala" svenska familjen har. Man åker hit, jobbar som ett svin (säga vad man vill om just polacker, men det finns ingen svensk som kommer i närheten av deras arbetsmoral) bor ett stort gäng i en skrubb, äter vad som helst så länge det är billigt och gör just inget annat är jobbar.....helst många timmar per dygn. Allt detta för att kunna spara så mycket pengar som möjligt och möjligtvis kunna skapa sig en drägligare framtid i hemlandet. Pengarna dom genererar lämnar i 99% av fallen detta land och bidrar inte på något sätt till en ökad konsumtion i Sverige. Jobbar dom dessutom svart, vilket är vanligt förekommande, så genereras inget skatteunderlag heller.

Enver, jämför det här med vilken annan produkt som helst, tänk om du hade haft en minimumnivå på hur mycket en kopp kaffe skulle få kosta. Om du som företagare kan sälja den för 10 kr (om minimumnivån är 20) så får du inte det eftersom det skulle ta ifrån andra svenska företag deras kaffeintäkter. Det är väl knappast fri konkurrens och något som skulle vara bra för konsumenterna?

Varför skall det då vara annorlunda på arbetsmarknaden?

Anledningen till att det är bra att polacker kommer hit och jobbar för 30 spänn i timman (även om jag misstänker att de skulle få mer än så på att jobba i hamnen) är att det leder till att sjöfrakt blir billigare för svenska företag. Någon måste ju betala hamnarbetarnas löner.
Citera
2005-02-04, 10:38
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Enver, jämför det här med vilken annan produkt som helst, tänk om du hade haft en minimumnivå på hur mycket en kopp kaffe skulle få kosta. Om du som företagare kan sälja den för 10 kr (om minimumnivån är 20) så får du inte det eftersom det skulle ta ifrån andra svenska företag deras kaffeintäkter. Det är väl knappast fri konkurrens och något som skulle vara bra för konsumenterna?

Hur kan du då påstå att totalt fri lönesättning, utan några ramar alls, skulle vara bra för konsumenten eller landet i sin helhet? Utan att motsvarande kostnadsläge i grunden förändras? Den ena saken måste ju rimligtvis följa den andra......

Citat:
Anledningen till att det är bra att polacker kommer hit och jobbar för 30 spänn i timman (även om jag misstänker att de skulle få mer än så på att jobba i hamnen) är att det leder till att sjöfrakt blir billigare för svenska företag. Någon måste ju betala hamnarbetarnas löner.

Men se detta ur ett större perspektiv än just dessa pållar. Jag har inget emot att lönerna sänks till 1 krona i timmen, så länge levnadsstandarden kan bibehållas. Summans storlek är signifikativt oviktigt i sammanhanget, frågan är var lönenivån skall ligga för att folk skall kunna klara sin försörjning idag.

Om polacker är villiga att jobba för minimilön i Sverige, låt dom göra det då. Deras primära mål är iaf inte att bosätta sig i Sverige och ha dom svenska utgifterna, iaf inte under någon längre tid. Vi andra som mer eller mindre är tvingade att jobba och betala för oss enligt svenska nivåer skall naturligtvis ha en lön som tillåter oss att göra det.
Citera
2005-02-04, 11:13
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Ett par scenarion
Som alla enbart tar hänsyn till dom sänkta inkomsterna, men inte dom sänkta utgifterna. Tittar man bara på ena sidan av en fråga blir analysen...ja, ensidig.
Citera
2005-02-04, 11:18
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Hur kan du då påstå att totalt fri lönesättning, utan några ramar alls, skulle vara bra för konsumenten eller landet i sin helhet?
Därför att (som Mnemnok påpekar) arbete bara är en typ av produkt, vilken som helst, och att det är uppenbart att artificiellt höga priser på andra produkter inte gynnar ekonomin.

Citat:
Utan att motsvarande kostnadsläge i grunden förändras? Den ena saken måste ju rimligtvis följa den andra......
Ja, det gör ju det.
Citera
2005-02-04, 11:47
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Därför att (som Mnemnok påpekar) arbete bara är en typ av produkt, vilken som helst, och att det är uppenbart att artificiellt höga priser på andra produkter inte gynnar ekonomin.

Jo men allt följs ju åt? Då har vi artificellt höga hyror, höga matpriser, höga elkostnader, allt är "artificiellt"? Som jag sagt, lönerna måste följa kostnadsläget och vill man ha t ex lönesänkningar (vilket jag inte motsätter mig alls) så måste också kostnadsläget sänkas accordingly. Och det gör man inte i en handvändning precis. Se på Norge, mycket högre löner än i Sverige, men också ett högre kostnadsläge. Ett paket cigg 80-90 spänn t ex.

Därför är det ju bara löjligt, orealistiskt och naivt att i dagens läge tro att det "gynnar den svenska konsumenten" att polacker jobbar för avsevärt lägre löner än den svenska motsvarigheten. Den enda som tjänar på det är företagaren, och att tro att den genomsnittlige svenska företagaren i första hand ser till landets bästa är väl ungefär i paritet med att tro på tomten Man bedriver företagarverksamhet i första hand för att tjäna pengar på det. Speciellt mycket samhällsanvar tar man ju inte, och skall väl heller inte behöva ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in