2005-02-04, 15:01
Kom på att jag glömde svara på det här inlägget. Intressanta frågor som jag hoppas kunna bena ut.
Om nu inte svenska hamnarbetare kan konkurrera med priset så får man hitta ett sätt att konkurrera på annat sätt. Kanske kan man med sin erfarenhet och kunskap erbjuda snabbare lastning/lossning eller kanske att man tar hand om en större del av processen.
Den andra delen av frågan är också intressant, med ökad inströmning av kapital till polen skapas fler arbetstillfällen där eftersom polackerna konsumerar där. Detta innebär alltså inte att det blir fler som konkurrerar om samma jobb, polackerna får fler jobb på hemmamarknaden(och därmed högre lön eftersom efterfrågan ökar), detta innebär att det inte blir lika attraktivt att åka till Sverige och jobba. Kanske det till och med skapas möjlighet för svenska företag att exportera till polen osv.
Citat:
För det första, man kan konkurrera på två olika sätt (jätteförenkling nu, men jag hoppas att ni har överseende). 1. Genom att ha en låg kostnad/lägsta pris för tjänsten. Det är detta som polackerna erbjuder. 2. Genom att diffrensiera sig och erbjuda en bättre/annan produkt än vad resten av marknaden erbjuder. Det är detta till exempel välutbildade eller oerhört yrkesskickliga arbetare gör. Man jämnställer inte en kosta boda vas med en på IKEA prismässigt, man konkurrerar genom kvalitet och dylikt.
Ursprungligen postat av Wittgenstein
1. Lönerna kommer att dumpas från dag ett. Samma dag som våra kollektivavtal rivs så kommer det hit folk från de forna öststaterna och jobbar för trettio kronor i timmen. Vi talar inte om tio hamnarbetare nu, utan hundratals byggjobbare, asfaltläggare, produktionslinjearbetare, med mera. Enligt min egen åsikt på sikt även läkare, ekonomer, reklammänniskor och IT-folk, men eftersom jag uppenbarligen är ensam om att tro det så kan vi lämna det åt sidan. Men, från dag ett så kommer alltså fler människor konkurrera om samma mängd arbeten som nu. Vilket betyder att de som inte kan sätta sig i skolbänken kommer att få välja mellan arbetslöshet eller att lägga sig på samma lön som polackerna.
Om nu inte svenska hamnarbetare kan konkurrera med priset så får man hitta ett sätt att konkurrera på annat sätt. Kanske kan man med sin erfarenhet och kunskap erbjuda snabbare lastning/lossning eller kanske att man tar hand om en större del av processen.
Den andra delen av frågan är också intressant, med ökad inströmning av kapital till polen skapas fler arbetstillfällen där eftersom polackerna konsumerar där. Detta innebär alltså inte att det blir fler som konkurrerar om samma jobb, polackerna får fler jobb på hemmamarknaden(och därmed högre lön eftersom efterfrågan ökar), detta innebär att det inte blir lika attraktivt att åka till Sverige och jobba. Kanske det till och med skapas möjlighet för svenska företag att exportera till polen osv.
Citat:
Det finns minimilöner i sverige och som jag nämnde tidigare så går lönen upp för rumäner/polacker/whatever om deras tjänster efterfrågas i högre grad.
2. Som jag har förstått det, och jag kan ha fel, så har vi ingen minimilön inskriven i lagen i Sverige, utan allt är styrt av kollektivavtalen. Till skillnad från andra länder, exempelvis USA, så kan arbetsgivaren alltså ge hur liten lön de vill. Inget kollektivavtal, ingen minimilön. Arbetsgivarna har ingen skyldighet att ge en lön som folk kan överleva på. Och som jag skrev tidigare: Det kommer alltid att finnas folk som är villiga att jobba för 30 kronor i timmen. Eller varför inte ännu mindre? I Rumänien tjänar en arbetare motsvarande åtta kronor.
Citat:
Vanligt missförstånd, skatteinkomsten på enstaka lönetransaktioner minskar, men eftersom transaktionerna blir fler så ökar snarare den totala skatteinkomsten.
4. Skatteinkomsten på löner minskar.
Citat:
Senast jag var i polen var det i alla fall duktigt mycket billigare med mat och boende, speciellt på landsbyggden där de flesta arbetarna kommer ifrån, men om du har annan information är det naturligtvis jätteintressant.
5. Att säga att det finns en definitiv korrelation mellan lönerna och priserna i landet tror jag inte heller på. Polen har som sagt skitlöner OCH ungefär samma levnadskostnader som i Sverige. Att folk åker till Polen och handlar beror snarare på obefintlig skatt på sprit.
Citat:
Det är bara en sida av myntet, å andra sidan har sverige synnerligen välutbildad och kunnig arbetskraft. Men jag håller med om att det totala skattetrycket måste ner för att hjälpa våra företag att betala för välfärden. Som vanligt behöver skatteinkomsterna inte att minska för att man sänker skattesatserna, antalet transaktioner ökar ju. Tänk så här, vad är bäst: Att staten får 51,5% skatt på EN transaktion på 10000 eller att de får 25% på TRE transaktioner på 10000.
5. Så länge som alla skatter och avgifter är lägre i utlandet så kommer företag att fortsätta att flytta härifrån, oavsett hur lönerna ser ut.
Citat:
Det du talar om är dåligt på grund av brist på konkurrens snarare än på grund av konkurrensen. Elbolagen har fortfarande oligopol och det är otroligt stora barriers to entry för nya bolag.
6. Vad av alla de förändringar som sett bra ut på pappret har fungerat i verklighetens Sverige? Avregleringen av elkraften? Tandvården? Har EU varit någonting annat än en kostsam lekstuga för analfixerade idioter? Karensdagen? Pensionssparandet? Exakt vad talar för att detta kommer att fungera, förutom att några teoretiker räknat fram siffror? Vi har elbolag som gör miljardvinster men ändå går ut och säger att de inte tänker investera de pengarna i förbättringar för kunderna, vad talar för att de företag som tjänar pengar på att låta folk arbeta för småpengar kommer att agera annorlunda?
Citat:
Nu handlar det ju inte om en tredjedel av lönen, men om du läser mitt svar till Enver här ovan så svarar jag på dina frågor där.
Åter igen: Det är kanske en bra idé, men inte för de som får betala priset. Om jag läst klart läkarlinjen istället för att göra det jag gör idag så hade jag säkert också hoppat jämfota av glädje. Om jag hade ett företag och var tvungen att anställa så hade jag säkert jublat och applåderat. MEN jag är blott en simpel knegare. Det är MIN lön som riskerar att hamna på en tredjedel av vad den ligger på idag. Det är MIN familj, MINA barn som ska leva på den tredjedelen av lönen. Om det betyder att AB Fotpall kan investera en miljon i ett företag i Boden om tre år, eller att maten blir billigare om tio år, skiter jag blankt i.
Citat:
Du är ingen ölpimplande idiot, du har bara gått på en hel del propaganda. Moderaterna eller andra borgerliga partier är inte onda människor med främsta mål att försämra för sverige. De inser bara att det spelar ingen roll med fördelningspolitik och välfärd om det inte finns något som skapar välfärd eller något att fördela. De privata företagen är idag det som betalar välfärden, därför skall vi se till att de kan drivas på ett bra sätt (att de går med vinst) därefter kan vi börja prata om vem som skall ha del av företagens vinst.
Och om alla företag flyttar utomlands och Sverige går under? Jag bryr mig inte. Då går vi i alla fall under tillsammans, utan att vissa behöver förnedras med pajaslöner, samtidigt som andra ska ha kvar sina redan nu högre löner eftersom de "pluggat" två år på en högskola.
Jag har en stående regel som jag tänker tillämpa här:
Tycker Moderaterna att någonting är bra, så är det dåligt för en vanlig arbetare.
Om jag fortfarande missat dina poänger, så stämpla mig gärna som en ölpimplande idiot. Jag tänker i alla fall inte gå med på att låglönearbetskraft är en bra idé.
Aldrig.
Jag har en stående regel som jag tänker tillämpa här:
Tycker Moderaterna att någonting är bra, så är det dåligt för en vanlig arbetare.
Om jag fortfarande missat dina poänger, så stämpla mig gärna som en ölpimplande idiot. Jag tänker i alla fall inte gå med på att låglönearbetskraft är en bra idé.
Aldrig.