• 1
  • 2
2012-03-03, 15:14
Medlem
Summerbirds avatar
Jag blir så arg på människans framfart. Världen har haft massor av häftiga djur som vi utrotat på senare år. Ta elefantfågeln 1 & 2 på Madagaskar, t ex. Eller pungvargen 3 på Tasmanien. Eller styltugglorna med sina, som namnet antyder, långa ben som levde på Hawaii. Nyss förvann någon noshörningsart från Indonesien för gott och 500 elefanter blev kulsprutade i en nationalpark i Cameroon 4.

Jag blir så förbannad när jag tänker på det att jag vet inte vad jag ska göra av mig själv! Nästan hela Madagaskar, t ex, har förstörts, skövlats. Ändå finns det så här coola träd kvar där: 5. Tänk vilken spännande plats jorden hade varit om alla intressanta djur hade fått finnas kvar! Tänk att åka till Madagaskar och se dessa elefantfåglar! Eller dronten på Mauritius, världens största duva. Men nu är de borta för alltid, och hur jag än vill så kan jag inte se dem. Kommer aldrig att få se dem. Jag känner mig berövad och bestulen. Världen känns fattigare. Och det bara fortsätter: 6. Vad ska vi göra, undrar jag? Det blir ingenting kul kvar... Hundar, katter och kor. Hurra...
Citera
2012-03-03, 15:22
Medlem
Svizzeras avatar
Somliga tycker kackerlackor är himla kul och ändå lär de inte utrotas inom överskådlig framtid.

Vad ska diskuteras egentligen?
Citera
2012-03-03, 15:39
Medlem
För att trösta dig kan jag tala om att jorden har haft lång fler intrassanta djur genom tiderna som blivit utrotade innan människan kom till jorden. Jordens historia är bra mycket längre än människan. Det har skett otaliga naturkastatrofer som människor aldrig upplev som utrotade många gånger fler djurarter än människan har gjort. Kändaste exemplet är dinosaurierna men det finns många fler. I ett lång perspektiv så är utrotning gjort av människan väldig liten jämför med utrotningar som skett av naturkastatrofer.

Människans historia på jorden är så kort att vi har aldrig upplev en så stor naturkastatrof som utrotat några djurarter men det har hänt och kommer att hända igen.
Senast redigerad av Carma 2012-03-03 kl. 15:43.
Citera
2012-03-03, 15:52
Medlem
Hexen100s avatar
Det kallas evolution. Arter har kommit och gått sedan tidernas begynnelse. Att vissa arter försvinner är tråkigt, men en del av naturens gång. Extra tråkigt är det ju givetvis när vi människor påverkar naturens gång.
Citera
2012-03-03, 18:08
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
I ett lång perspektiv så är utrotning gjort av människan väldig liten jämför med utrotningar som skett av naturkastatrofer.

Människans historia på jorden är så kort att vi har aldrig upplev en så stor naturkastatrof som utrotat några djurarter men det har hänt och kommer att hända igen.

Utrotningshastigheten idag, pga människan, är lika hög som när dinosaurierna försvann. Och det är inte evolution, som någon annan skrev, det är massutdöende.

Varför tror ni FN har bildat konventionen om biologisk mångfald? Jo, till och med politikerna uppmärksammar problemet, och då är det illa. Men det hjälper liksom inte, det blir prat men världen rullar på ändå, med sin förstörelse. Sverige missar miljömålen, liksom målen att bevara mångfald missas på en internationell skala. Utrotningshastigheten pga människan är 100-1000 ggr högre än det normala bortfallet (dvs, evolution, naturliga förändringar i miljö/klimat osv).
Citera
2012-03-03, 18:35
Medlem
Hexen100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Utrotningshastigheten idag, pga människan, är lika hög som när dinosaurierna försvann. Och det är inte evolution, som någon annan skrev, det är massutdöende.

Varför tror ni FN har bildat konventionen om biologisk mångfald? Jo, till och med politikerna uppmärksammar problemet, och då är det illa. Men det hjälper liksom inte, det blir prat men världen rullar på ändå, med sin förstörelse. Sverige missar miljömålen, liksom målen att bevara mångfald missas på en internationell skala. Utrotningshastigheten pga människan är 100-1000 ggr högre än det normala bortfallet (dvs, evolution, naturliga förändringar i miljö/klimat osv).

NÄÄÄÄ! Nu får du kamma dig! Dinosaurierna försvann då en meteor slog ner och försatte tellus i en istid. Inte fan kan du väl på fullaste allvar påstå att människan någonsin utrotat ett helt ekosystem på 1 år eller så???
Citera
2012-03-03, 20:08
Medlem
Summerbirds avatar
Hehe... Många okammade isåfall.

Citat:
At present, animals are believed to be going extinct at 100 to 1,000 times the usual rate, leading many researchers to claim that we are in the midst of a mass extinction event faster than that which wiped out the dinosaurs.

http://www.guardian.co.uk/science/20...angeredspecies

Alla arter dog inte ut samtidigt i det förra massutdöendet.
Citat:
The Age of Dinosaurs ended about 65 Ma. In a relatively short time frame, all non-avian dinosaurs went extinct. But a closer examination of the fossil record reveals that a broad range of organisms, not just dinosaurs, went extinct within a time span of 500,000 years. For example, mammals also suffered, with marsupials and multituberculates (rodent-like mammals) experiencing heavy losses. More than 50% of all plant species vanished.

http://www.eoearth.org/article/The_A...rs?topic=54289
Senast redigerad av Summerbird 2012-03-03 kl. 20:59.
Citera
2012-03-03, 21:19
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen100
NÄÄÄÄ!Inte fan kan du väl på fullaste allvar påstå att människan någonsin utrotat ett helt ekosystem på 1 år eller så???

Följande uttalande kommer från James Leape, generaldirektör för WWF:

Citat:
We have perhaps 1 in 4 mammals now on the threatened list.

We have 1/3 of all amphibians on the threatened list.

We have lost 1/2 of the world's forests...

Half of the world's wetlands.

Half of the world's grasslands.

We are systematically eradicating many of the habitats that make up the world's ecosystems.

Kan det bli mer svart på vitt, hur jäkla illa det är?
Citera
2012-03-03, 21:37
Medlem
Så går det när en art blir för dominant.
Citera
2012-03-03, 21:50
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:

Det handlar i grunden om att samla all makt resurser i ett fåtal händer och miljön
är bara ett ursäkt till att förslava och döda människor. Nu när växthus sedermera
klimatbluffen (man bytte namn då det visade sig att jordens medeltemperatur
tvärtemot FN:s klimatpanels egna påståenden snarare sjunkit än ökat) har drabbats
av stora trovärdighetsproblem pga Climategate 1 och 2,
så nu har man blivit tvungna att överge klimatteorin för teorin om biologisk
mångfald (där försvinnandet av alla livsformer skylls på människan).
Ursäkten är ny agendan är samma som tidigare.

Agenda 21 For Dummies:

http://www.youtube.com/watch?v=TzEEgtOFFlM
Citera
2012-03-03, 22:07
Medlem
Citat:
Följande uttalande kommer från James Leape, generaldirektör för WWF:

Citat:
We have perhaps 1 in 4 mammals now on the threatened list.

We have 1/3 of all amphibians on the threatened list.

We have lost 1/2 of the world's forests...

Half of the world's wetlands.

Half of the world's grasslands.

We are systematically eradicating many of the habitats that make up the world's ecosystems.

Kan det bli mer svart på vitt, hur jäkla illa det är?
Varför litar du på honom? Känns han opartisk? Och vad hade motsvarande siffror varit om inte människan hade stört dessa djur?

Gå ut i naturen och var glad åt det som finns där istället för att sitta vid datorn och klaga på vad du tror kommer att försvinna.
Citera
2012-03-03, 22:45
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepito
Varför litar du på honom? Känns han opartisk? Och vad hade motsvarande siffror varit om inte människan hade stört dessa djur?

Gå ut i naturen och var glad åt det som finns där istället för att sitta vid datorn och klaga på vad du tror kommer att försvinna.

Jag tror inte det finns någon som kan bestrida dessa uppgifter. Är det någon som t ex kan säga att hälften av jordens skogar inte har försvunnit? Det är ganska allmänt vedertaget. Och det är ganska uppenbart att skogen har försvunnit pga avverkning, jordbruk och bebyggelse.

Vilken natur ska jag gå ut i? Menar du parken eller träden vid cykelslingan genom villaområdet? Ska jag ut i naturen blir det en smärre utfärd, och ska jag ut i urskog... så får jag försöka hitta den knappa 1% som finns kvar i Sverige. Men strunt i det - jag vill se elefantfåglar! De försvann på 1600-talet. Om man strövar på Madagaskars stränder ligger äggskalen fortfarande kvar i sanden, skärvorna lika talrika som snäckor. Det är något tragiskt och symboliskt med detta.

Äggskal på Madagaskars stränder
Senast redigerad av Summerbird 2012-03-03 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in