• 1
  • 2
2012-03-04, 04:06
Medlem
Vanligen brukar det med jämna mellanrum komma fram att något ämne eller liknande är skadligt, och att detta med stor sannolikhet har dolts helt enkelt för inkomsternas skull.

Så, vad kan det vara vi påverkas av idag som i framtiden kan komma att visa sig vara skadligt för oss själva eller miljön?
Citera
2012-03-04, 04:31
Medlem
engla-och-ekans avatar
ingen aning faktiskt men titta på de här så märker man hur jävla illa de är. http://www.youtube.com/watch?v=_c6HsiixFS8

börjar fan bli rädd kan de bero på att dom försöker styra oss med nån sorts drog eller liknande. vem vet Eprodukterna kan ju vara något vi konsumenter aldrig kommer få reda på vad det är, okej att "styra" oss är att ta i lite men dom pular nog i oss de enda och de andra utan att vi får reda på vad det är för något. allt detta i vinningssyfte för företagen. har slutat dricka cola pga detta klipp, förmodligen har amerikanerna något i vår dricka också
Citera
2012-03-04, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engla-och-ekan
ingen aning faktiskt men titta på de här så märker man hur jävla illa de är. http://www.youtube.com/watch?v=_c6HsiixFS8

börjar fan bli rädd kan de bero på att dom försöker styra oss med nån sorts drog eller liknande. vem vet Eprodukterna kan ju vara något vi konsumenter aldrig kommer få reda på vad det är, okej att "styra" oss är att ta i lite men dom pular nog i oss de enda och de andra utan att vi får reda på vad det är för något. allt detta i vinningssyfte för företagen. har slutat dricka cola pga detta klipp, förmodligen har amerikanerna något i vår dricka också

Jag trollar alltså inte, det förbjuds ju ämnen då och då som visat sig vara alltför skadliga. Men som kanske använts för att de är billiga eller har andra goda kvaliteter. Kanske knappt att räkna som konspiration, men ändå ett undanhållande som skulle kunna få ganska stora konsekvenser.

Frågan är vilka ämnen, eller kanske hela produkter, som kan misstänkas?
Citera
2012-03-04, 07:33
Medlem
sommarlovs avatar
Vi vet inte mycket om kombinationen av flera ämnen, i koncentrationer ofarliga var och en, men farliga tillsammans...
Citera
2012-03-04, 10:27
Medlem
Om du är rädd om folket är det inte mycket du kan göra. Själ lagar jag all mat från grunden. Utan Halvfabrikat och tillsatser, köper iof inte ekologiskt men det skulle säkert caraänny bättre. Gör då du också? Givitvis så är mycket utav det folk äter i snabbmatt och godis och drycker skitfarligt (fast att det inte är bevisat än)
Citera
2012-03-04, 12:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostamacka
Om du är rädd om folket är det inte mycket du kan göra. Själ lagar jag all mat från grunden. Utan Halvfabrikat och tillsatser, köper iof inte ekologiskt men det skulle säkert caraänny bättre. Gör då du också? Givitvis så är mycket utav det folk äter i snabbmatt och godis och drycker skitfarligt (fast att det inte är bevisat än)
Du som vet vad som är skitfarligt, säg det då.
Citera
2012-03-04, 13:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Det kommer säkert att upptäckas fler ämnen som bör begränsas. Vi hade ju akrylamidlarmet för några år sedan. Det har sedan kommit att hånas, främst av samma människor som annars ondgör sig över livsmedelstillsatser. Man raljerar över att man skulle behöva äta många kg chips om dagen för att det skulle vara farligt.

Det är ett dumt resonemang. Efter att akrylamiden uppmärksammades vidtogs många åtgärder för att minska förekomsten i flera livsmedel. Vad det gäller cancer finns inga helt säkra nivåer, det är alltid positivt att minska halten cancerogener fast det blir så klart en avvägning av risker och ekonomi/tekniska möjligheter.

Bromerade flamskyddsmedel har uppmärksammats men i stort sett fallit i glömska utan att ha åtgärdats fullt ut.

Bisfenol A (etc) uppmärksammades förra året och en del sa att de skulle sluta använda det. Nu är frågan bortglömd och jag skulle tro att användningen bara minskat marginellt. Dessutom är flera av alternativen nästan lika illa.

Samtidigt ondgör sig väldigt många över livsmedelstillsatser. Dessa har vi långt bättre kunskap om än ovanstående ämnen och tillsatsernas användning är både reglerad och anges på innehållsförteckningarna. Många tillsatser är kvalitets- och säkerhetshöjande. Jag tar hellre lite tillsatt konserveringsmedel än mögelgifter såsom aflatoxin eller botulinustoxin som uppstår lättare naturligt om man inte använder konserveringsmedel. Allt naturligt är inte bra.
Citera
2012-03-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du som vet vad som är skitfarligt, säg det då.

Okej medger att jag inte vet vilka alla jävla E ämnen, sötningsmedel och tillsatser som är farliga. Men jag skiter hellre i att äta allt än att prova mig fram och om 10 år får se hur det skadat min kropp.

Kolla bara på hur folk ser ut i USA. Dessutom är riktig kost godare än skräp.

Kan inte du vara försöksperson? Leva på vara skräpmat resten ac livet. Får vi se hit gaml du blir
Citera
2012-03-04, 14:46
Medlem
Hur ligger det t.ex. till med alla naturläkemedel? Misstänker att dessa inte testas i lika hög grad som vanliga läkemedel som trots det visar sig vara skadliga med jämna mellanrum.

Pengar ligger det ju i samtliga verksamheter, så visst finns motiv till att dölja negativa effekter.
Citera
2012-03-04, 15:55
Medlem
cephs avatar
Jag läste en kort artikel i Scientific American för något år sedan om just detta, snokade reda på onlinevariant här:
http://www.scientificamerican.com/ar...emical-unknown

Problemet är framför allt att det är få kemikalier som öht. är testade.

Ser för närvarande inte något solklar koppling till K&AT här, men ämnet är mycket intressant och aktuellt på alla sätt så diskussionen bör fortsätta tycker jag. Frågan är var? Medicin funkar ju då hälsoaspekten tagits upp, men vi prövar Klimat, miljö och geovetenskap först.

K&AT --> KM&G

/mod
Senast redigerad av ceph 2012-03-04 kl. 15:59.
Citera
2012-03-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbinternet
Hur ligger det t.ex. till med alla naturläkemedel? Misstänker att dessa inte testas i lika hög grad som vanliga läkemedel som trots det visar sig vara skadliga med jämna mellanrum.

Pengar ligger det ju i samtliga verksamheter, så visst finns motiv till att dölja negativa effekter.

Dom testas, men inte lika nogrant. Det är ju större chans att folk missbrukar eller överdoserar dessa eftersom man har mindre respekt för kosttillskottän läkemedel från apotek. Har personligen en kompis som fick akut njursvikt av kosttillskott. Fick ligga inne på sjukan i 2 veckor. Rödsolhatt, (echinagard) är ju skadlig för levern. Speciellt om du dricker samtidigt.
Citera
2012-03-04, 21:59
Medlem
christerys avatar
Utan att egentligen tänka igenom vilka preparat som jag pekar ut så antar jag att alla storsäljare som uppstår utan egentlig förklaring, eller för att ta exempel (för dessa som är drabbade och blir hjälpta, det är inte den patientgruppen jag pekar ut utan fenomenet att den blir stor helt plötsligt)

ADnånting eller bokstavskombinationer, speciellt hos barn, stökiga ungar har väl alltid funnits?
"lyckopiller", till alla? kan det vara sant? stress kanske...
blodtryckstabletter, stress eller motion (avsaknaden av motion)
vitamintillskott, äter vi inte rätt?
allergimediciner, har vi för rent hemma i barndomen?

Sen om tabletterna pekar på nåt som vi överkonsumerar, eller att vi lever fel. Ingen aning, men livsstil och tid utan mobiler/tv/internet/spel/aktiviteter ser jag som en bristvara.

Som en (utdömd som foliehatts sjuka) är ju el-allergi. En WiFi sänder på 2.4GHz(eller 5 men inte så vanligt ännu), detta spektrum använder även mikrovågsugnen. 3G runt 2GHz 2G 0.8-1.8GHz...

Skulle jag ha skallen i mikron, knappast. Men sova bredvid telefonen och ha den på mig resten av dan... Javisst Basstationer, hotspots osv... Hoppas inte det är farligt i alla fall. Men tänk om...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in