• 1
  • 2
2012-03-05, 00:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Som en (utdömd som foliehatts sjuka) är ju el-allergi. En WiFi sänder på 2.4GHz(eller 5 men inte så vanligt ännu), detta spektrum använder även mikrovågsugnen. 3G runt 2GHz 2G 0.8-1.8GHz...

Skulle jag ha skallen i mikron, knappast. Men sova bredvid telefonen och ha den på mig resten av dan... Javisst Basstationer, hotspots osv... Hoppas inte det är farligt i alla fall. Men tänk om...
Nu ska ju den här tråden handla om kemikalier men vi tar en snabb titt på det sista bara. Mikrovågsugn ~1000 W, mobiltelefon ~1 W. Ser du skillnaden? Mobiltelefonernas och basstationernas termiska effekter är välkända och regleras i SAR, det är inte termiska effekter som någon foliehatt tror på ens.
Citera
2012-03-05, 11:50
Medlem
christerys avatar
Trådstart:
Citat:
Ursprungligen postat av fbinternet
Vanligen brukar det med jämna mellanrum komma fram att något ämne eller liknande är skadligt, och att detta med stor sannolikhet har dolts helt enkelt för inkomsternas skull.

Så, vad kan det vara vi påverkas av idag som i framtiden kan komma att visa sig vara skadligt för oss själva eller miljön?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu ska ju den här tråden handla om kemikalier men vi tar en snabb titt på det sista bara. Mikrovågsugn ~1000 W, mobiltelefon ~1 W. Ser du skillnaden? Mobiltelefonernas och basstationernas termiska effekter är välkända och regleras i SAR, det är inte termiska effekter som någon foliehatt tror på ens.

SSM förordar försiktighetsprincipen, http://www.stralsakerhetsmyndigheten...radlos-teknik/

Men du vet säkert bättre, flytta in under en 400kV ledning (ger ca 15uT, gränsvärdet är 100uT) och lev med wifirouters och nallar för det händer väl inte dig.

Mjukgörare i plaster är ett annat ämne som jag glömde i min förra post.
Citera
2012-03-05, 13:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Trådstart:

SSM förordar försiktighetsprincipen, http://www.stralsakerhetsmyndigheten...radlos-teknik/

Men du vet säkert bättre, flytta in under en 400kV ledning (ger ca 15uT, gränsvärdet är 100uT) och lev med wifirouters och nallar för det händer väl inte dig.

Mjukgörare i plaster är ett annat ämne som jag glömde i min förra post.
"eller liknande" är alltså det du tolkar som att vi ska börja snacka om elektromagnetiska vågor. Jag tycker vi håller oss till rubriken, skadliga ämnen. Det finns redan trådar om det du talar om så vi behöver väl inte snacka sönder den här tråden också om de sakerna? Ta det t ex i tråden om elöverkänslighet istället: https://www.flashback.org/t253767

Mjukgörare i plaster ja, där snackar vi något äckligt. Fast det vet vi ju om egentligen men jag tog också upp kända risker. Svårt att skriva om sådant man inte vet om men vi kan väl kanske även ta upp sådant som bara är lite känt...
Citera
2012-03-05, 19:15
Medlem
christerys avatar
Då får jag nog lämna tråden. För att diskutera kemikalier som inte finns och som är skadliga om ytterligare några år efter dessa uppfanns har inte jag tillräcklig kompetens.
Citera
2012-03-05, 20:02
Medlem
YellowLemons avatar
Kan ju börja med att citera Paracelsus
"All things are poison, and nothing is without poison; only the dose permits something not to be poisonous."

DVS, allting är giftigt om dosen är stor nog samt tvärtom.

Det är omöjligt i min mening att testa alla ämnen samt kombos av ämnen för att ta reda på huruvida de är skadliga eller ej då det helt enkelt skulle bli för dyrt och leda till en stagnation av utvecklingen. Att försöka att helt undvika samtliga E-ämnen verkar inte vara nån vidare genomtänkt idé. Vettigare är enligt mig att ta reda på vilket ämne som gömmer sig bakom förteckningen och vad det fyller för syfte.

För att driva tråden framåt en aning:
Det har väl varit en del prat om huruvida nano-teknoligi-baserade material är skadliga eller ej.
Nyligen visade det väl sig också att solkrämer (kanske bara var vissa) är allergiframkallande då de utsätts för högrekvent ljus, vilket givetvis är syftet med dom.
http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuell...amer.cid956421

Har dessvärre inte tillgång till scifinder eller dylikt idag så jag kan inte länka till nåt mer matnyttigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in