Citat:
Ursprungligen postat av
Pneumatics
Marmelad? Svartvinbärsgelé´, works every time...
Sen har det påpekats tidigare - saker som inte finns där de brukar vara när man ska ha dem. Har man en lätt släng av OCD och ALLTID lägger tillbaka saker där de ska vara och någon är där och plockar om, ja då är det väl inte konstigt om man flippar ur?
När det kommer till organiserandet, kan det iofs vara en utmaning att inte tvunget hitta rätt, men tycker ändå det är smidigast att ha var sak på sin plats - en gång glömde jag lägga tillbaka min konservöppnare där jag alltid har den, gillar det minutiösa inte pedantiska men när varje pryl får sin egna plats, konseevöppnaren var inte där och givetvis höll jag på att få spel, det handlar inte om att inte kunna ordna en ny sak , utan att den öht inte är där den bara ska vara när den ska. Saker ska inte ligga huller om buller liksom mat inte heller lagas hur som helst, att få "bara ett litet brännsår lite stup pi kvarten är så lagom jävla kul, jag flinar inte åt dit iaf" det förstör ju en hel månad om det vill sig - så att just finna systematiken är i sig en harmoni, pyssla med recepten och böckerna och ha dem bland annan, gärna dyrare utrustning påminner om att det alltid finns tekniska knep till hjälp... eftersom man liksom får en relation med sina köksredor.
Minns en typ som hade så svaga nerver (kock dessutom) att inte kunnaa tåla an bordsväxt eller figurin på en diskbänk, då är man klen..
så helheter... ren harmoni som sätter igång brainstormingen innan man börjar komponera, stimulin.. som gör matlagning till en finare vals istället för någon jävla rockavantgardekoncert med slammer och slit o släng, där ingenting behöver smaka men smakar somn det kommer sig bara för att buken behöver, nej tack. Man måste nog uppbringa kontakten med njutningen, gör man det är det fest att diska också. Gäller dock inte intorkad disk, där restr behöver spackel för att lossna.
Men alla är olika, vill man ha cementströssel eller ett halvt kilo socker i vad man än stoppar i sig, så får de ju stå för sina avantgardistiska euforikickar, däremot en massa tekniska apparater är kanon att ha många av.. - nej ordningen och att det är fullt skåpen är ju matlagningens steg nr 1 tycker jag. Är det inte påfyllt kan man lika gärna köpa färdiga inplastade mackor eller emigrera till Minsk Allt ska finnas i ett kök, det är ju då konsten kan utvecklas, så du fick nog utbrott för att du saknade t.ex en variant av sil, man kan inte bara ta vilken sil som helst, det gör man bara inte! man går och skaffar exakt den finhetsgraden som behövs och apropå det, em marmeladslev i varje storlek då glasburkar ä både låga och höga, först då kan man neutralisera ilskan, men.. då ska även skåpen vara FUNKTIONELLA. Ju högre kvalitet, ofta dyrare, desto roligare! En potatispress för 29,90 är ingen höjdare alls! oavsett var fan den ligger.