2012-03-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Nu lägger du ord i min mun, för detta har jag aldrig sagt eller menat. Faktum är att jag väldigt många gånger upprepat mig att jag inte bryr mig särskilt vad alla dessa akademiker säger och tror, eller vad allmänuppfattningen av muslimska befolkningen har varit angående jorden. Vad jag dock flera gånger har sagt är att koranen illustrerar jorden som platt. Jag förstår att majoriteten av muslimer själva inte håller denna världssyn, det vore absurt om de gjorde så.
Du tyckte att det var relevant - hur menar du att jag lägger ord i din mun när du skrev;
''Det var relevant eftersom att den visar att påståendet att koranen talar för en platt jord inte bara är en ondskefull konspiration från ateisterna sida, det finns muslimer som delar denna synpunkt också. ''

Du menar att det var relevant bara för att det var en muslim som tog upp det? En enda muslim, och då rycker hela Koranen.

Du försöker dra dig undan något som jag har sagt 3-4 gånger minst när du skrev:
'' Jag förstår att majoriteten av muslimer själva inte håller denna världssyn, det vore absurt om de gjorde så.''
Det handlar inte om dagens muslimer bara, utan om ijma (majoriteten av de lärda muslimer), och vad muslimer har trott under 1400 år. Inte nutid, utan en lång historia bakom oss.

Citat:
Fadhel Al-Sa'd (03:56 - 04:03): The sun circles the Earth because it is smaller than the Earth, as is evident in Koranic verses.
Ja, uppenbarligen får han sin inspiration ifrån koranen, enligt honom. Du får gärna ta den teologiska debatten med honom om du vill. Vad ateisten som lade upp klipper säger är ointressant, finns många fler som laddat upp samma klipp. Det finns också på TV-kanalens filmarkiv.
Återigen, om du lyssnar på hans berättelse märker du att han har många fel som inte alls berör Koranen, utan som kommer från hans fantasi (Tankar som han själv har producerat). Om någon har fel angående sina tankar, hur kan man påstå att han skulle vara relevant när det kommer till Koranen? Är han rätt person för att uttrycka sig om något sådant? Vad ska vi göra med en gammal historia bakom oss, där de lärda inom Islam hävdat att jorden är rund, grundad på Koranen?

Citat:
Jag vet inte vad mer jag kan tillägga här, flera av verserna säger inte bara "breda ut", de säger det i kontexten att breda ut det som en matta, eller säng, eller bara rakt ut "platt". Konceptet som förmedlas är om och om igen en platt jord. Det är bara i ditt huvud som en sfär är inblandad, som det onämnda objektet som jorden breds ut på.
Nej, detta stämmer inte. Återigen visar du att du inte kan tänka själv, utan ständigt googlar tills du hittar ''den rätta personen som vet vad han pratar om''. Nu får du försvara vad du säger, ge mig arabisk>engelsk översättning (en officiell sådan) där det framstår att Koranen säger att jorden är platt.

Koranen säger att Gud bredde ut jorden, du försökte påstå att bre ut behöver göras på en platt yta, vilket är ologisk och du skäms över att du uttryckte dig på följande vis nu.

Citat:
Den här versen verkar inte ha med saken att göra, eller förklara hur versen är relevant? Den gör inga påståenden om jordens form, bara att dag följer natt och natt följer dag, så som jag förstår den.
Samma ord används i den versen, ordet används inte för platta ytor, utan sfäriska.

Citat:
Att jorden var sfäriskt hade arbetats ut matematiskt (genom att kalkylera skuggor bland att) av grekerna, långt innan koranen blev uppdiktat. Att arabiska lärda inte hade kunskap om jordens form innan koranen är ett otroligt påstående jag inte finner troligt.
Grekisk lära var inte känd på den arabiska halvön (det var sällan araberna bytte ut sina traditioner), inte heller finns det något som pekar på att Ibn Abbas och övriga sahaba som var med Muhammed (fvmh) - som för övrigt hävdade att jorden var sfärisk, hade någon kontakt med grekisk lära. Det roliga är att dina gelikar hävdar att Koranen är en plagiat från grekerna i en tråd, i den andra tråden menar ni att Koranens författare gick emot en uppfattning som var utbrett överallt.

Citat:
Skulle dock vara lite försiktigt med ordet "modern vetenskap". modern vetenskap, eller modern vetenskapsfilosofi, har sina rötter i upplysningstiden, på 1600-1700-talet. Att muslimerna hade kunskap om jordens form innan modern vetenskap blir därför ingen imponerande bedrift, men att enbart muslimerna skulle sitta på kunskapen om en sfärisk jord fram till 1600 låter galet. Modern vetenskapsfilosof har dessutom sina rötter i grekisk filosofi (bland annat), där man bekant långt innan kalkylerade jordens troliga sfäriska form innan koranen blev skriven.
Jaha. Ingen hävdade att araberna var först med upptäckten.

Citat:
Sura Taha (20:53)
Who has made earth for you like a bed (spread out); and has opened roads (ways and paths etc.) for you therein; and has sent down water (rain) from the sky. And We have brought forth with it various kinds of vegetation.
Låter inte som en beskrivning av funktion, utan av form i denna vers.
Det låter som en funktion, det är i alla fall vad de kunniga inom arabiska har sagt under 1400 år, är du bättre än de? Vet du vad jag tror? Jag tror att du ljuger för dig själv och blundar. Även om något är glasklar kommer du börja förneka det.

Citat:
Denna personen säger precis tvärtom, och menar att dahaha betyder "made flat"
http://www.youtube.com/watch?v=PRYDCZuI320
03:00 - 03:51
دَحَاهَا = dahaha, korrekt? Översätts till "He spread the" på google translate.
Men men, eftersom jag inte är lingvist i arabiska så finns det inte särskilt mycket jag kan göra förutom att lita på översättningar.
''Denna personen'' Jag diskuterar med dig, inte någon annan. Vågar du inte tänka själv? Dubbelkolla vad du kopierar själv?

Bevisa för mig att Dahaha betyder platt, det kommer du aldrig lyckas göra, du får be om ursäkt för din lögn.

Vet du vad Dahaha betyder? Det syftar på en rund form, du motbevisade dig själv på dina egna premisser.

Exempel på när ordet dahaha används är: إندحَّ بطنه إندحاحاّ اي إتّسع
''Hans tumme blev rund och stor''

Dahaha används även för att beskriva en person som är rund och liten. Synonym till ordet är al-qirasah som betyder....rund. Coolt, va? Nu vet vi att Koranen säger att jorden har en rund form, då slipper vi dina långsökta vridningar som är hämtade från andra sidor, med tanke på att du inte kan resonera själv.

Något annat som du inte besvarade var vad haditherna säger, haditherna beskriver jorden som 'falak' - förklaring till 'falak' har du redan fått i texten av Ibn Taymiyyah, hur kan du hävda att Koranens författare trodde att jorden var platt?

Citat:
Så du menar att araberna var helt intellektuellt avskuret från övriga sydeuropa och mellanöstern? Med tanke på att grekerna, romarna, persien, egypten, indien och arabvärlden var ganska tätt sammanflätade, genom byteshandel, krig, m.m. så finner jag påståendet att araberna var okunniga om jordens form innan koranen som löjligt. Intelaktuellt utbyte har alltid pågått, även under konflikter. Jag gav dig citat och bokkälla ovanför som visade att grekerna geocentriska men sfäriska syn på jorden var den dominerande. Om några enstaka kanske var skeptiska till grekerna lära, kanske, men den var nog vida känd och omtalad även bland de skeptiska araberna.
Araberna hade (enligt dig) under Muhammeds (fvmh) tid koll på att jorden var rund? Vad bra, hur kommer det sig att Muhammed (fvmh) ''trodde att jorden var platt''? Vad hade araberna för syn på jorden? Trodde de att det var platt/rund eller något annat?

Citat:
Versen kom direkt från stycket du angav av Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah.
"And amongst the evidences for that is His, the Most High's saying, "And He it is Who has created the night and the day, and the sun and the moon, each in an orbit floating" (Al-Anbiya 21:33)" - Som någon annan påpekade också, solen är inte alls i jordens kretslopp, utan vi runt deras, så vad exakt är solens "orbit"? Inte nog med att koranen talar för en platt jord, den förespårkar en geocentrisk också här.
Vet du inte vad solens orbit är? Vet du inte vad solens kretslopp är?

Ni försökte hävda att solen inte hade någon kretslopp, något som misslyckades med tanke på att ni är ett gäng av googleister som inte kan resonera eller har någon kunskap.

Angående versen har jag redan kommenterat den, du får läsa och utgå därifrån.
Senast redigerad av Rebax 2012-03-17 kl. 15:00.
Citera
2012-03-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Eller också är du skraj för att svära på allah att du talade sanning. Helt sjuk att se någon vara rädd på riktigt för en obevisad vanföreställning.
Det är nog så.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Inte nödvändigtvis parallella, men i varsin bana runt jorden.

Oerhört logiskt att din lilla sagobok först skulle prata om natt och dag, sol och måne som är väldigt väl besläktade med varandra och sen prata om månens bana runt jorden OCH SEDAN helt byta fokus och prata om solens resa runt galaxaxeln. Mycket logiskt.

Varför nämns inte månens övriga banor om versen skulle vara så precis? Månen har en bana runt jorden, solen OCH galaxaxeln. Borde inte versen säga att de rör sig i ett respektive tre kretslopp? Och varför beskrivs aldrig jorden ha ett (eller två) kretslopp i koranen?

Det är så uppenbart att du inte egentligen tror på vad du säger.

[21:33] Också natten och dagen är Hans verk, liksom solen och månen, som rör sig var och en i sitt kretslopp.

Jag upprepar det jag skrev igen med tanke på att du inte gav mig några svar. Vilken del är fel? Vart nämns jorden i versen? Att solen skulle rotera runt jorden? Hur får du reda på det? Koranen diskuterar Solen & månen, två himlakroppar som är signifikanta för oss här på jorden, med tanke på att vi ser de tydligt. Versen säger 1) Natten och dagen är Hans verk 2) Liksom solen och månen. 3) Som rör sig var och en i sitt kretslopp - vilket betyder olika kretslopp. Detta stämmer fullt ut. Resten av dina 'tolkningar' är rena fantasier som ingen intellektuell människa skulle hålla med dig om. Koranen nämner fåglar i några versern, men den nämner inte att fåglar har ögon, betyder det att Koranen har fel? Att det är en ärlig kritik?
Senast redigerad av Rebax 2012-03-17 kl. 14:53.
Citera
2012-03-17, 14:59
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Det är nog så.

[21:33] Också natten och dagen är Hans verk, liksom solen och månen, som rör sig var och en i sitt kretslopp.

Jag upprepar det jag skrev igen med tanke på att du inte gav mig några svar. Vilken del är fel? Vart nämns jorden i versen? Att solen skulle rotera runt jorden? Hur får du reda på det? Koranen diskuterar Solen & månen, två himlakroppar som är signifikanta för oss här på jorden, med tanke på att vi ser de tydligt. Versen säger 1) Natten och dagen är Hans verk 2) Liksom solen och månen. 3) Som rör sig var och en i sitt kretslopp - vilket betyder olika kretslopp. Detta stämmer fullt ut. Resten av dina 'tolkningar' är rena fantasier som ingen intellektuell människa skulle hålla med dig om.

Vänta vänta...
Tro mig hade du levt innan den moderna vetenskapen så hade du stått bakom en geocentrisk världsbild.
Men om man direkt läser citat och tänker på när det är skrivet så syftar dom på en geocentrisk världsbild. Att tolka det annorlunda känns far out och dåligt fiskande.

Att dom kunde räkna ut solen och månen hade olika kretslopp är inte så svårt då månen och solen vissa delar av året delar plats i vår himmel och kan direkt ses då röra sig helt olika.

Det är ingen raketforskning vi talar om här!

Och som jag frågade innan, om nu koranen visste om solens omloppsbana i vintergatan. Var är mer information om denna? Varför nämns inte alla planeter och syften med dessa, ev tillgångar ect vi kan utnyttja i framtiden?
Citera
2012-03-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Vänta vänta...
Tro mig hade du levt innan den moderna vetenskapen så hade du stått bakom en geocentrisk världsbild.
Men om man direkt läser citat och tänker på när det är skrivet så syftar dom på en geocentrisk världsbild. Att tolka det annorlunda känns far out och dåligt fiskande.
Hur är det relevant till Koranen? Det handlar om dåtidens kunskap, snarare än vad Koranen säger. Koranen är ganska tydlig här.

Citat:
Att dom kunde räkna ut solen och månen hade olika kretslopp är inte så svårt då månen och solen vissa delar av året delar plats i vår himmel och kan direkt ses då röra sig helt olika.

Det är ingen raketforskning vi talar om här!
Smartare än ateisterna i alla fall, med tanke på att några av er inte ens visste att solen hade kretslopp, hur skulle det se ut ifall ni levde för 1400 år sedan?

https://www.flashback.org/sp36297572
https://www.flashback.org/sp36299571

''Röra sig olika'' Det borde väl vara evidens på att de inte ligger i samma bana runt jorden (man får enorma problem ifall man hävdar det).

Citat:
Och som jag frågade innan, om nu koranen visste om solens omloppsbana i vintergatan. Var är mer information om denna? Varför nämns inte alla planeter och syften med dessa, ev tillgångar ect vi kan utnyttja i framtiden?
Vad skulle arabiska ordet för galax/vintergatan vara under den tiden?

Koranen är inte en vetenskapsbok, där varje vers behandlar vetenskap, utan det är en bok som ger människan vägledning.
Senast redigerad av Rebax 2012-03-17 kl. 15:18.
Citera
2012-03-17, 15:18
Medlem
Daos avatar
Koranen och islam uppmuntrar vetenskapliga studier! Räcker inte det?
Citera
2012-03-17, 15:31
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Varför skulle Gud skicka ner en bok för att lära oss det vi kan ta reda på på annat sätt? Gud använder himlakropparnas banor och markens utbredning för att förklara för oss vilka vi är, och vem Gud är, och hur allt hänger ihop. Koranen är måhända inte en särskilt bra lärobok i ämnena astronomi/kosmologi, men förklarar vad allt man kan lära sig genom att studera himlen faktiskt betyder på ett sätt som ingen annan bok gör. Koranen berättar om saker innan universum kom till, om själva tillkomsten, och om vissa viktiga delar av förloppet sedan dess. Dessutom berättar Koranen om saker som inte ännu skett - universums slut, Domedagen, efterlivet osv.
I annars ovetbar information ligger Koranens riktigt stora nytta i utbildandet av människan, men bara de som tror begriper detta. Otrogna letar fel i Koranen och är missunsamma mot de troende, eftersom deras livslögner ständigt måste försvaras och förstärkas med otacksamhet och avundsjuka. Satan är sannerligen människans fiende, och han lurar många.
Senast redigerad av slav-till-Gud 2012-03-17 kl. 15:34.
Citera
2012-03-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Koranen och islam uppmuntrar vetenskapliga studier! Räcker inte det?

Nej, det räcker inte. Om koranen innehåller faktafel och självmotsägelser (vilket den gör) så kan man inte påstå att det som står i den är absolut sanning. Ellerhur?
Citera
2012-03-17, 16:01
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Du tyckte att det var relevant - hur menar du att jag lägger ord i din mun när du skrev;
''Det var relevant eftersom att den visar att påståendet att koranen talar för en platt jord inte bara är en ondskefull konspiration från ateisterna sida, det finns muslimer som delar denna synpunkt också. ''

Du menar att det var relevant bara för att det var en muslim som tog upp det? En enda muslim, och då rycker hela Koranen.

Du försöker dra dig undan något som jag har sagt 3-4 gånger minst när du skrev:
'' Jag förstår att majoriteten av muslimer själva inte håller denna världssyn, det vore absurt om de gjorde så.''
Det var relevant i den mån för att visa att det inte enbart är ondskefulla ateister som hävdar att koranen förespråkar en platt jord, det finns muslimer själva som gör detta. Men aldrig har jag påstått att majoriteten av muslimer delar denna åsikt dock. Svårt att förstå skillnaden i vad jag säger? Men där emot säger jag att muslimer är inkonsekventa - de vet mycket väl att jorden är rund, sunt förnuft och vetenskap visar detta utan tvekan, men trotts det upprätthåller de en bok som förespårkar en platt jord som höjdpunkten av vishet, och de gör långsökta tolkningar för att få det till att gå ihop.

Låt oss göra ett tankeexperiment - Låt oss låtsats att världen faktiskt var platt och geocentrisk, detta var ett vetenskapligt faktum. Helt plötsligt blir koranen så otroligt mycket mer harmonisk i sina beskrivningar och illustrationer, inga tvetydigheter eller motsättningar. Nu helt plötsligt faller allt på plats. Konstigt.

För att vara någon som ständigt säger "tänk själv" så verkar du förlita dig väldigt mycket på andras tolkningar, dessa lärda muslimer.

Citat:
Det handlar inte på dagens muslimer bara, utan om ijma, de lärda muslimerna och vad muslimer har trott under 1400 år. Inte nutid, utan en lång historia bakom oss.
Om vi måste tolka/läsa koranen genom andra människor, då vet jag inte vilken nytta koranen är till. Att jorden var rund kom man fram till på andra vägar, detta säger också din gubbe Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah i citatet du angav innan:
Citat:
And the consensus regarding that has also been quoted by al-Imaam Abu Muhammad bin Hazm and Abul-Faraj bin al-Jawzee, and the Scholars have reported that with chains of narration well known from the Companions and the Successors (after them), and they mentioned that from the Book of Allaah and the Sunnah of His Messenger, and they spoke about it in great and sufficient detail using textual evidences, even if this had already been established also, by way of mathematical evidences...
Det blir liksom bara konfirmeringsbias här - koranen är guds ofelbara ord, och vi vet från matematik att jorden är rund (som existerat sedan grekerna), då måste koranen säga att jorden också är rund, och vi måste tolka alla verser på ett sådant vis att det går ihop.

Citat:
Återigen, om du lyssnar på hans berättelse märker du att han har många fel som inte alls berör Koranen, utan som kommer från hans fantasi (Tankar som han själv har producerat). Om någon har fel angående sina pseudo-resonemang, hur kan man påstå att han skulle vara relevant när det kommer till Koranen?
Personligen ser jag inte skillnad på honom och några andra muslimer, allt är tankar de själva producerat.

Citat:
Nej, detta stämmer inte. Återigen visar du att du inte kan tänka själv, utan ständigt googlar tills du hittar ''den rätta personen som vet vad han pratar om''. Nu får du försvara vad du säger, ge mig arabisk>engelsk översättning (en officiell sådan) där det framstår att Koranen säger att jorden är platt.
15:19
And the earth We have stretched it out, spread it flat, and cast therein firm mountains, lest it should sway beneath its inhabitants, and caused to grow therein every kind of balanced thing, [every kind of thing] known and determined.
http://altafsir.com/Tafasir.asp?tMad...0&LanguageId=2

79:30
and after that He spread out the earth: He made it flat, for it had been created before the heaven, but without having been spread out;

Citat:
Samma ord används i den versen, ordet används inte för platta ytor, utan sfäriska.

Many Islamist apologists attempt to deflect criticism that the Qur'an promotes the mistaken belief of a flat earth by the word dahaha used in Qur'an 79:30, commonly translated as ‘spread’ or ‘stretched’.
Citat:
Arabic: والارض بعد ذلك دحاها
Transliteration: Waal-arda baAAda thalika dahaha
Literal: And the earth/Planet Earth after that He blew and stretched/spread it.

http://wikiislam.net/wiki/Flat_Earth_and_the_Qur%27an

För övrig så har wikiislam svara på kritiken på studien du gav innan:
http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=40435

Citat:
Grekisk lära var inte känd på den arabiska halvön, inte heller finns det något som pekar på att Ibn Abbas och övriga sahaba som var med Muhammed (fvmh) - som för övrigt hävdade att jorden var sfärisk, hade någon kontakt med grekisk lära. Det roliga är att dina gelikar hävdar att Koranen är en plagiat från grekerna i en tråd, i den andra tråden menar ni att Koranens författare gick emot en uppfattning som var utbrett överallt.

Jag har hela tiden uttryckt mig att den arabiska akadmin, filosofier, intellektuella och vetenskapsmän, har hållit synen av en sfärisk jord. På landsbygden, bland de outbildade get-bönderna, folk som aldrig rörde sig innanför den akademiska världen, var uppfattningen utav en platt jord mycket mer konventionell och vanlig.

Citat:
''Denna personen'' Jag diskuterar med dig, inte någon annan.

Eftersom jag inte kan arabiska så måste jag förlita mig på översättningar av andra. Jag har givit citat från koranen som illustrerar jorden som platt, och jag har gett en person som instämmer i denna översättning. Hittills har jag inget annat än ditt ord att översättningarna är fel.

Citat:
'Bevisa för mig att Dahaha betyder platt, det kommer du aldrig lyckas göra, du får be om ursäkt för din lögn.

Vet du vad Dahaha betyder? Det syftar på en rund form, du motbevisade dig själv på dina egna premisser.

Jag vet inte vad jag kan säga mer här. Jag har givit dig både citat och översättningar ovanför som menar att Dahaha betyder "spread out", gissningsvis också i syftet att göra platt eftersom det är i denna kontext ordet används. Om ordet på något vis betydde rund, då blir alla liknelser med mattor och sängar bara nonsens, inkonsekvent och osammanhängande mummel.

Citat:
Dahaha används även för att beskriva en person som är rund och liten. Synonym till ordet är al-qirasah som betyder....rund. Coolt, va? Nu vet vi att Koranen säger att jorden har en rund form, då slipper vi dina långsökta vridningar som är hämtade från andra sidor, med tank på att du inte kan resonera själv.

Du är just nu den enda som verkar säga detta, jag har bjudit på många länkar ovanför som instämmer att Dahaha betyder sprida ut och används i kontexten/syftesmeningen att göra platt.

Citat:
Araberna hade (enligt dig) under Muhammeds (fvmh) tid koll på att jorden var rund? Vad bra, hur kommer det sig att Muhammed (fvmh) trodde att jorden var platt? Vad hade araberna för syn på jorden? Trodde de att det var platt/rund eller något annat?

Arabiska lärd, ja, men uppenbarligen var Muhammed inte lärd. Han verkar tillskrivna den lite mer konventionella folkliga tron att jorden var platt och dessutom geocentrisk.
Citera
2012-03-17, 16:03
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Vet du inte vad solens orbit är? Vet du inte vad solens kretslopp är?
Insinueringen av texten är att solen kretsar runt jorden, alternativt att månen och solen avlöper varandra i ett kretslopp, som natt och dag. Den muslimska lärda Ash-Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen verkar instämma att detta är den korrekta tolkningen av versen, att solen kretsar kring jorden.
Citat:
Does the sun revolve around the earth - Fatwaa of Sheikh Muhmammed bin Saalih Al- `Uthaymeen (rahimahullaahu)

Ash-Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen (rahimahullaah)

Question: Does the sun revolve around the earth?

Answer: It is apparent from the Islaamic evidences that they confirm that IT IS THE SUN WHICH REVOLVES AROUND THE EARTH, and by its revolving the alternation of night and day takes place on the surface of the earth. It is not for us to exceed the apparent meanings of these evidences without some evidence stronger than that, which permits us to explain them differently from their apparent meaning. Among the proofs that THE SUN REVOLVES AROUND THE EARTH in a manner which causes the alternation of the night and day are the following:

1) Allaah, the Most High says, that when Ibraaheem (`alayhi as-Salaam), disputed with the one who argued with him concerning his Lord:

"Verily, Allah brings the sun form the east; then bring it you from the west."

[Soorah al-Baqarah 2:258]

2) He also tells us that Ibraaheem (`alayhi as-Salaam) said:

"When he saw the sun rising up, he said: 'This is my lord. This is greater.' But when it set, he said: 'O my people! I am indeed free from all that you join as partners (in worship with Allaah)."

[Soorah al-An`aam 6:78]

So He described the settings as an attribute of the sun and not that the earth set upon it, for if it was the earth which revolved, He would have said: but when (the earth) set upon it.

3) Allaah the Most High says:

"And you might have seen, the sun, when it rose, declining to the right from their Cave, and when it set, turning away from them to the left."

[Soorah al-Kahf 18:17]

He has described the declining and turning away as descriptions of the sun, and that is a proof that the movement was from the sun. If it was a description of the earth, He would have said: Their Cave declined from it. Likewise, describing the sun as rising and setting proves that it is the sun which revolves, even though the indication of the may be less than the indication in His Words: "declining" and "turning away from them."

4) Allaah, the Most High says:

"And He it is Who has created the night and the day, and the sun, and the moon, each in an orbit floating."

[Soorah al-Anbiyaaa' 21:33]

Ibn `Abbaas (radhiallaahu `anhu) said: "They revolve in an orbit, like the turning of a mill. This was widely reported from him.

5) Allaah, the Most High says:

"He brings the night as a cover over the day, seeking it rapidly."

[Soorah al-Ara'af 7:54]

He described the night as seeking the day, and the seeker rushes and overtakes, and it is well known that the night and the day follow the sun.

6) Allaah, the Most High says:

"He has created the heavens and the earth with truth. He makes the night to go in the day and makes the day to go in the night. And He has subjected the sun and the moon. Each running (on a fixed course) for an appointed term. Verily, He is the All-Mighty, the Oft-Forgiving."

[Soorah az-Zumar 39:5]

and His Words:

"He makes the night to go in the day" that is, it turns around it, as a turban is wrapped around, which proves the revolving of the night and the day around the earth. If it were the earth which revolved around them, He would have said: He causes the earth to revolve around the night and day.

And in His words:

"the sun and the moon, each running (on a fixed course)." It is clear from what precedes it that it is a proof that the sun and the moon move in a perceptible orbit, because subjecting something which moves to its movement is more apparent than subjecting something stationary which does not move.

7) Allaah, the Most High say:

"By the sun and its brightness. By the moon as it follows it (the sun)."

[Soorah ash-Shams 91:1-2]

And the meaning of: "follows it" is that 'it comes after it' and this is a proof of their moving and revolving around the earth, for if it were the earth which revolved around them, the moon would not be following the sun; rather it would sometimes be following it and sometimes it would be followed by it, because the sun is higher than it. And deduction from this verse requires study and reflection.

8) Allaah, the Most High say:

"And the sun runs on its fixed course for a term {appointed}. That is the Decree of the Almighty, the All-Knowing. And the moon, We have measured for it mansions {to traverse} till it returns like the old dried date stalk. It is not for the sun to overtake the moon, nor does the night outstrip the day. They all float, each in an orbit."

[Soorah Ya-Seen 36:38-40]

So, attributing the movement to the sun and describing it as a Decree from the Almighty, Most Wise proves that it is a real movement with a far-reaching Decree, since the consequence of it is the alternation of the night and day and the seasons.

The measure of the moon's mansions (i.e., stations) is a proof that it traverses them, for if it was the earth which revolves , the measuring of the mansions would be for the earth's movement around the moon and not for the moon's movement around it.

And negating the sun's ability to overtake the moon, and the night's ability to outstrip the day are evidence of the rushing movement on the part of the sun and the moon, and the night and the day.

9) The Prophet (sallallaahu `alayhi wa sallam) said to Aboo Tharr (radhiallaahu `anhu), when the sun had just set: "Do you know where it goes?" He said, "Allaah and His Messenger knows best." He (sallallaahu `alayhi wa sallam) said: "Verily, it goes (i.e., travels) and it prostrates beneath the Throne and seeks permission to rise, and permission is granted to it. Then (a time will come when) it will be about to prostrate itself but its prostration will not be accepted, and it will ask permission to go on its course but will not be permitted, but it will be ordered: Return from whence you came, and so it will rise in the West."

[Reported by al-Bukhaaree in the Book of the Beginning of Creation, in the Chapter: Description of the Sun and the Moon (#3199), and by Muslim in the Book of Faith, in the Chapter: Explanation of the Time when Faith will not be accepted (#159)].

So and it is extremely clear from his words: Return from whence you came that it revolves around the earth and through its revolving the sunrise and sunset occur.

10) It is clear from the many ahaadeeth which attribute rising, setting, and declining from its zenith to the sun, that it is the sun which does so and so and the earth.

You can find the fatwa at these Salafi websites:

http://www.islamic-life.com/forums/t...lve-earth-2801

http://www.ahlalhdeeth.com/vbe/showthread.php?t=1169

http://www.ummah.com/forum/showthrea...ound-the-earth

And a host of others.
Extracted from Al Uthaimeens Faatawaa Arkaan-Ul-Islaam Pages 67-72, Darussalam Translation.
http://www.wilayat.net/index.php?opt...catid=37:aqaid
Senast redigerad av Luffarlasse 2012-03-17 kl. 16:07.
Citera
2012-03-17, 16:20
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Hur är det relevant till Koranen? Det handlar om dåtidens kunskap, snarare än vad Koranen säger. Koranen är ganska tydlig här.

Det är ytterst relevant till den versen vi talar om. Koranen är inte ett dugg tydligen där!

Citat:
Smartare än ateisterna i alla fall, med tanke på att några av er inte ens visste att solen hade kretslopp, hur skulle det se ut ifall ni levde för 1400 år sedan?

https://www.flashback.org/sp36297572
https://www.flashback.org/sp36299571

''Röra sig olika'' Det borde väl vara evidens på att de inte ligger i samma bana runt jorden (man får enorma problem ifall man hävdar det).

Smartare än ateisterna? Det där var ett lågvattenmärke. För att en person håller sig inom ramarna av vårt solsystem vilket man med rätt stor sannolikhet kan säga koranen med gör, så är denna inte mindre smart. Där finns ingen evidens som ger oss skäl att tänka oss utanför vårt solsystem när man läser i koranen
Att det med hjälp av modern vetenskap nu förklarar den versen för att inte stå där med dumstruten visar bara hur ni sprattlar konstant för försöka rädda er ur en krympande återvändsgränd.

Citat:
Vad skulle arabiska ordet för galax/vintergatan vara under den tiden?

Koranen är inte en vetenskapsbok, där varje vers behandlar vetenskap, utan det är en bok som ger människan vägledning.

Inget för dom kände inte till vintergatan utan trodde allt bara kretsa runt jorden?
Där av så känns det (upprepar mig) löjligt att ni använder modern vetenskap för att försvara ex. den versen för att inte stå där och se dumma ut för ni tror på en bok som inte kunde förklara mer än ögat kunde se.

Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud
Varför skulle Gud skicka ner en bok för att lära oss det vi kan ta reda på på annat sätt? Gud använder himlakropparnas banor och markens utbredning för att förklara för oss vilka vi är, och vem Gud är, och hur allt hänger ihop. Koranen är måhända inte en särskilt bra lärobok i ämnena astronomi/kosmologi, men förklarar vad allt man kan lära sig genom att studera himlen faktiskt betyder på ett sätt som ingen annan bok gör. Koranen berättar om saker innan universum kom till, om själva tillkomsten, och om vissa viktiga delar av förloppet sedan dess. Dessutom berättar Koranen om saker som inte ännu skett - universums slut, Domedagen, efterlivet osv.
I annars ovetbar information ligger Koranens riktigt stora nytta i utbildandet av människan, men bara de som tror begriper detta. Otrogna letar fel i Koranen och är missunsamma mot de troende, eftersom deras livslögner ständigt måste försvaras och förstärkas med otacksamhet och avundsjuka. Satan är sannerligen människans fiende, och han lurar många.

Gud skicka inte ner en bok! så formulera gärna om dig där så jag kan ta dig på större allvar.

Det finns andra religiösa böcker som tar upp ämnet på sitt sätt. Vad gör koranen till den korrekta?
För du tycker den träffar mer rätt än andra efter dina egna eller sk. skriftlärdas tolkningar.
Du och alla andra religiösa som konstant motbevisas hoppar till nästa "svarta" fläck i vetenskapen för stå där en stund och försöka argumentera, tills ni förlorar den och då skuttar ni vidare.
Det är så det ser ut och det koranen säger och andra religiösa böcker är inget häpnande.

Citat:
Ursprungligen postat av SeinundZeit
Nej, det räcker inte. Om koranen innehåller faktafel och självmotsägelser (vilket den gör) så kan man inte påstå att det som står i den är absolut sanning. Ellerhur?

Nu sa han visserligen bara att koranen uppmuntra vetenskapliga studier.
Citera
2012-03-17, 16:24
Medlem
Citat:
Det var relevant i den mån för att visa att det inte enbart är ondskefulla ateister som hävdar att koranen förespråkar en platt jord, det finns muslimer själva som gör detta. Men aldrig har jag påstått att majoriteten av muslimer delar denna åsikt dock. Svårt att förstå skillnaden i vad jag säger? Men där emot säger jag att muslimer är inkonsekventa - de vet mycket väl att jorden är rund, sunt förnuft och vetenskap visar detta utan tvekan, men trotts det upprätthåller de en bok som förespårkar en platt jord som höjdpunkten av vishet, och de gör långsökta tolkningar för att få det till att gå ihop.
Det är enbart ateister som tar ord från dessa stollar, som för övrigt ser ut som en gammal kommunist. Ingen muslim, tar lärdom från mannens ord, inte heller har han någon islamisk kunskap som han lutar sig mot. För det andra, hur kan vi skylla på Koranen? Det finns många vidriga åsikter angående vad som finns i Koranen, och som inte finns där. Ska vi bara acceptera att de har fått ''inspiration från Koranen'', eller ska vi vara förnuftigare och erkänna att Koranen inte alls menar det?

Citat:
Låt oss göra ett tankeexperiment - Låt oss låtsats att världen faktiskt var platt och geocentrisk, detta var ett vetenskapligt faktum. Helt plötsligt blir koranen så otroligt mycket mer harmonisk i sina beskrivningar och illustrationer, inga tvetydigheter eller motsättningar. Nu helt plötsligt faller allt på plats. Konstigt.
Inte alls, då skulle vi fått mycket att förklara angående ijma och vad deras synpunkt varit (tillsammans med Sahaba).

Citat:
För att vara någon som ständigt säger "tänk själv" så verkar du förlita dig väldigt mycket på andras tolkningar, dessa lärda muslimer.
Det är inte 'andras tolkningar' endast, utan vad Koranen verkligen säger, tillsammans med vad vi har trott under 1400 år.

Citat:
Om vi måste tolka/läsa koranen genom andra människor, då vet jag inte vilken nytta koranen är till. Att jorden var rund kom man fram till på andra vägar, detta säger också din gubbe Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah i citatet du angav innan:
Den delen var inte uttal från Ibn Taymiyyah, utan inledning av författaren som lägger upp verket.

Citat:
Personligen ser jag inte skillnad på honom och några andra muslimer, allt är tankar de själva producerat.
Du ser ingen skillnad mellan en muslim som har inte islamisk kunskap och en muslim som har som har islamisk kunskap - som kan kan ren arabiska, förstår tafsir och har varit hadith student?

Citat:
15:19
And the earth We have stretched it out, spread it flat, and cast therein firm mountains, lest it should sway beneath its inhabitants, and caused to grow therein every kind of balanced thing, [every kind of thing] known and determined.

79:30
and after that He spread out the earth: He made it flat, for it had been created before the heaven, but without having been spread out;

Many Islamist apologists attempt to deflect criticism that the Qur'an promotes the mistaken belief of a flat earth by the word dahaha used in Qur'an 79:30, commonly translated as ‘spread’ or ‘stretched’.

http://wikiislam.net/wiki/Flat_Earth_and_the_Qur%27an

För övrig så har wikiislam svara på kritiken på studien du gav innan:
http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=40435
Jag bad dig att lägga upp arabisk>engelsk lexikon, där översättningen är platt, inte lögnaktiga källor som Wikiislam eller en sida som är skriven av shi'iter.

Lägg upp en officiell arabisk>engelsk lexikon där det framkommer att dahaha betyder platt.
Lägg upp en officiell arabisk>engelsk lexikon där det framkommer att dahaha betyder platt.

Förstår du din tröga fanskap? Du framstår som en idiot i allas ögon när du har wikiislam som källa. Vi är inte på samma nivå i debatten, du använder dig utav wikiislam och andra lögnaktiga källor (som jag redan har bevisat) och jag försöker använda oberoende källor...

Citat:
Jag har hela tiden uttryckt mig att den arabiska akadmin, filosofier, intellektuella och vetenskapsmän, har hållit synen av en sfärisk jord. På landsbygden, bland de outbildade get-bönderna, folk som aldrig rörde sig innanför den akademiska världen, var uppfattningen utav en platt jord mycket mer konventionell och vanlig.
Var sahabas akademiker? Har du källa på att uppfattningen om en platt jord var vanligt bland bönderna på arabiska halvön?

Citat:
Eftersom jag inte kan arabiska så måste jag förlita mig på översättningar av andra. Jag har givit citat från koranen som illustrerar jorden som platt, och jag har gett en person som instämmer i denna översättning. Hittills har jag inget annat än ditt ord att översättningarna är fel.
Nej, du har inte visat något. Varje punkt som du har kommit med har blivit krossad, och det vet du. Du är inte ärlig, du googlar tills du ''hittar rätt person som vet vad han pratar om'' och kallar dig själv för ärlig? Detta vet du innerst inne, de enda källorna du har är subjektiva åsikter (fullt med lögner som inte får stöd i lexikon). Jag ber dig att komma med officiella lexikon nu.

Citat:
Jag vet inte vad jag kan säga mer här. Jag har givit dig både citat och översättningar ovanför som menar att Dahaha betyder "spread out", gissningsvis också i syftet att göra platt eftersom det är i denna kontext ordet används. Om ordet på något vis betydde rund, då blir alla liknelser med mattor och sängar bara nonsens, inkonsekvent och osammanhängande mummel.
Nej, varför skulle det vara nonsens. När Koranen jämför jorden med en säng förstår man att det är en metafor, ifall man inte är ateist och mentalt efterbliven. Vilken funktion inger en säng? Om man läser det som kommer efteråt, förstår man det ganska klart.

Citat:
Du är just nu den enda som verkar säga detta, jag har bjudit på många länkar ovanför som instämmer att Dahaha betyder sprida ut och används i kontexten/syftesmeningen att göra platt.
Många länkar? Är det ett synonym med sanning? Jag kan kopiera texter också, vill du det? Jag försöker diskutera genom att väcka dina intellektuella delar (om du har något kvar) - men du är beroende av att googla, varför? Kan du inte tänka själv? Dubbelkolla allt själv?

He created the heavens and earth in truth. He wraps the night over the day and wraps the day over the night and has subjected the sun and the moon, each running [its course] for a specified term. Unquestionably, He is the Exalted in Might, the Perpetual Forgiver. (39:5)

Ordet "يكور" används för att beskriva fenomenet, mellan dagen & natten. Detta verb betyder bokstavligen att linda eller bifoga i en cirkulär, sfärisk tillstånd och är från ordet "كرة" som betyder glob eller boll.

Citat:
Arabiska lärd, ja, men uppenbarligen var Muhammed inte lärd. Han verkar tillskrivna den lite mer konventionella folkliga tron att jorden var platt och dessutom geocentrisk.
Har du källa på att den folkliga tron på arabiska halvön var att jorden var platt?

Jag vet inte, ni låter förvirrad. I en tråd menar ni att Muhammed (fvmh) kopierade allt från grekerna, i en annan att han inte alls hade någon kunskap, vilken väljer du?
Senast redigerad av Rebax 2012-03-17 kl. 16:46.
Citera
2012-03-17, 16:26
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud

Och kalla oss inte otrogna för vi inte förnedrar oss själva genom tro på en omoralisk dynga till bok som hindrar människan att använda sitt intellekt och utvecklas.
Det är en skam för mänskligheten att vi ens låter oss se på när människor underkastar sig en bok som bibeln eller koranen.

Vill du bli lycklig så älska dig själv, inte någon jävla gud eller en profet!
Du styr över dina tankar INGEN annan. På den vägen kan du bli en frisk, sund och älskande människa utan att se ner, fördöma eller skada ditt eget intellekt.
Senast redigerad av zamioc 2012-03-17 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in