2012-03-17, 14:22
Citat:
Du tyckte att det var relevant - hur menar du att jag lägger ord i din mun när du skrev;
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Nu lägger du ord i min mun, för detta har jag aldrig sagt eller menat. Faktum är att jag väldigt många gånger upprepat mig att jag inte bryr mig särskilt vad alla dessa akademiker säger och tror, eller vad allmänuppfattningen av muslimska befolkningen har varit angående jorden. Vad jag dock flera gånger har sagt är att koranen illustrerar jorden som platt. Jag förstår att majoriteten av muslimer själva inte håller denna världssyn, det vore absurt om de gjorde så.
''Det var relevant eftersom att den visar att påståendet att koranen talar för en platt jord inte bara är en ondskefull konspiration från ateisterna sida, det finns muslimer som delar denna synpunkt också. ''
Du menar att det var relevant bara för att det var en muslim som tog upp det? En enda muslim, och då rycker hela Koranen.
![Whoco5](https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif)
Du försöker dra dig undan något som jag har sagt 3-4 gånger minst när du skrev:
'' Jag förstår att majoriteten av muslimer själva inte håller denna världssyn, det vore absurt om de gjorde så.''
Det handlar inte om dagens muslimer bara, utan om ijma (majoriteten av de lärda muslimer), och vad muslimer har trott under 1400 år. Inte nutid, utan en lång historia bakom oss.
Citat:
Återigen, om du lyssnar på hans berättelse märker du att han har många fel som inte alls berör Koranen, utan som kommer från hans fantasi (Tankar som han själv har producerat). Om någon har fel angående sina tankar, hur kan man påstå att han skulle vara relevant när det kommer till Koranen? Är han rätt person för att uttrycka sig om något sådant? Vad ska vi göra med en gammal historia bakom oss, där de lärda inom Islam hävdat att jorden är rund, grundad på Koranen?
Fadhel Al-Sa'd (03:56 - 04:03): The sun circles the Earth because it is smaller than the Earth, as is evident in Koranic verses.
Ja, uppenbarligen får han sin inspiration ifrån koranen, enligt honom. Du får gärna ta den teologiska debatten med honom om du vill. Vad ateisten som lade upp klipper säger är ointressant, finns många fler som laddat upp samma klipp. Det finns också på TV-kanalens filmarkiv.
Ja, uppenbarligen får han sin inspiration ifrån koranen, enligt honom. Du får gärna ta den teologiska debatten med honom om du vill. Vad ateisten som lade upp klipper säger är ointressant, finns många fler som laddat upp samma klipp. Det finns också på TV-kanalens filmarkiv.
Citat:
Nej, detta stämmer inte. Återigen visar du att du inte kan tänka själv, utan ständigt googlar tills du hittar ''den rätta personen som vet vad han pratar om''. Nu får du försvara vad du säger, ge mig arabisk>engelsk översättning (en officiell sådan) där det framstår att Koranen säger att jorden är platt.
Jag vet inte vad mer jag kan tillägga här, flera av verserna säger inte bara "breda ut", de säger det i kontexten att breda ut det som en matta, eller säng, eller bara rakt ut "platt". Konceptet som förmedlas är om och om igen en platt jord. Det är bara i ditt huvud som en sfär är inblandad, som det onämnda objektet som jorden breds ut på.
Koranen säger att Gud bredde ut jorden, du försökte påstå att bre ut behöver göras på en platt yta, vilket är ologisk och du skäms över att du uttryckte dig på följande vis nu.
Citat:
Samma ord används i den versen, ordet används inte för platta ytor, utan sfäriska.
Den här versen verkar inte ha med saken att göra, eller förklara hur versen är relevant? Den gör inga påståenden om jordens form, bara att dag följer natt och natt följer dag, så som jag förstår den.
Citat:
Grekisk lära var inte känd på den arabiska halvön (det var sällan araberna bytte ut sina traditioner), inte heller finns det något som pekar på att Ibn Abbas och övriga sahaba som var med Muhammed (fvmh) - som för övrigt hävdade att jorden var sfärisk, hade någon kontakt med grekisk lära. Det roliga är att dina gelikar hävdar att Koranen är en plagiat från grekerna i en tråd, i den andra tråden menar ni att Koranens författare gick emot en uppfattning som var utbrett överallt.
Att jorden var sfäriskt hade arbetats ut matematiskt (genom att kalkylera skuggor bland att) av grekerna, långt innan koranen blev uppdiktat. Att arabiska lärda inte hade kunskap om jordens form innan koranen är ett otroligt påstående jag inte finner troligt.
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
Citat:
Jaha. Ingen hävdade att araberna var först med upptäckten.
Skulle dock vara lite försiktigt med ordet "modern vetenskap". modern vetenskap, eller modern vetenskapsfilosofi, har sina rötter i upplysningstiden, på 1600-1700-talet. Att muslimerna hade kunskap om jordens form innan modern vetenskap blir därför ingen imponerande bedrift, men att enbart muslimerna skulle sitta på kunskapen om en sfärisk jord fram till 1600 låter galet. Modern vetenskapsfilosof har dessutom sina rötter i grekisk filosofi (bland annat), där man bekant långt innan kalkylerade jordens troliga sfäriska form innan koranen blev skriven.
Citat:
Det låter som en funktion, det är i alla fall vad de kunniga inom arabiska har sagt under 1400 år, är du bättre än de? Vet du vad jag tror? Jag tror att du ljuger för dig själv och blundar. Även om något är glasklar kommer du börja förneka det.
Sura Taha (20:53)
Who has made earth for you like a bed (spread out); and has opened roads (ways and paths etc.) for you therein; and has sent down water (rain) from the sky. And We have brought forth with it various kinds of vegetation.
Låter inte som en beskrivning av funktion, utan av form i denna vers.
Who has made earth for you like a bed (spread out); and has opened roads (ways and paths etc.) for you therein; and has sent down water (rain) from the sky. And We have brought forth with it various kinds of vegetation.
Låter inte som en beskrivning av funktion, utan av form i denna vers.
Citat:
''Denna personen'' Jag diskuterar med dig, inte någon annan. Vågar du inte tänka själv? Dubbelkolla vad du kopierar själv?
Denna personen säger precis tvärtom, och menar att dahaha betyder "made flat"
http://www.youtube.com/watch?v=PRYDCZuI320
03:00 - 03:51
دَحَاهَا = dahaha, korrekt? Översätts till "He spread the" på google translate.
Men men, eftersom jag inte är lingvist i arabiska så finns det inte särskilt mycket jag kan göra förutom att lita på översättningar.
http://www.youtube.com/watch?v=PRYDCZuI320
03:00 - 03:51
دَحَاهَا = dahaha, korrekt? Översätts till "He spread the" på google translate.
Men men, eftersom jag inte är lingvist i arabiska så finns det inte särskilt mycket jag kan göra förutom att lita på översättningar.
Bevisa för mig att Dahaha betyder platt, det kommer du aldrig lyckas göra, du får be om ursäkt för din lögn.
Vet du vad Dahaha betyder? Det syftar på en rund form, du motbevisade dig själv på dina egna premisser.
Exempel på när ordet dahaha används är: إندحَّ بطنه إندحاحاّ اي إتّسع
''Hans tumme blev rund och stor''
Dahaha används även för att beskriva en person som är rund och liten. Synonym till ordet är al-qirasah som betyder....rund. Coolt, va? Nu vet vi att Koranen säger att jorden har en rund form, då slipper vi dina långsökta vridningar som är hämtade från andra sidor, med tanke på att du inte kan resonera själv.
Något annat som du inte besvarade var vad haditherna säger, haditherna beskriver jorden som 'falak' - förklaring till 'falak' har du redan fått i texten av Ibn Taymiyyah, hur kan du hävda att Koranens författare trodde att jorden var platt?
Citat:
Araberna hade (enligt dig) under Muhammeds (fvmh) tid koll på att jorden var rund? Vad bra, hur kommer det sig att Muhammed (fvmh) ''trodde att jorden var platt''? Vad hade araberna för syn på jorden? Trodde de att det var platt/rund eller något annat?
Så du menar att araberna var helt intellektuellt avskuret från övriga sydeuropa och mellanöstern? Med tanke på att grekerna, romarna, persien, egypten, indien och arabvärlden var ganska tätt sammanflätade, genom byteshandel, krig, m.m. så finner jag påståendet att araberna var okunniga om jordens form innan koranen som löjligt. Intelaktuellt utbyte har alltid pågått, även under konflikter. Jag gav dig citat och bokkälla ovanför som visade att grekerna geocentriska men sfäriska syn på jorden var den dominerande. Om några enstaka kanske var skeptiska till grekerna lära, kanske, men den var nog vida känd och omtalad även bland de skeptiska araberna.
Citat:
Vet du inte vad solens orbit är? Vet du inte vad solens kretslopp är?
Versen kom direkt från stycket du angav av Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah.
"And amongst the evidences for that is His, the Most High's saying, "And He it is Who has created the night and the day, and the sun and the moon, each in an orbit floating" (Al-Anbiya 21:33)" - Som någon annan påpekade också, solen är inte alls i jordens kretslopp, utan vi runt deras, så vad exakt är solens "orbit"? Inte nog med att koranen talar för en platt jord, den förespårkar en geocentrisk också här.
"And amongst the evidences for that is His, the Most High's saying, "And He it is Who has created the night and the day, and the sun and the moon, each in an orbit floating" (Al-Anbiya 21:33)" - Som någon annan påpekade också, solen är inte alls i jordens kretslopp, utan vi runt deras, så vad exakt är solens "orbit"? Inte nog med att koranen talar för en platt jord, den förespårkar en geocentrisk också här.
![Whoco5](https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif)
Ni försökte hävda att solen inte hade någon kretslopp, något som misslyckades med tanke på att ni är ett gäng av googleister som inte kan resonera eller har någon kunskap.
Angående versen har jag redan kommenterat den, du får läsa och utgå därifrån.
Senast redigerad av Rebax 2012-03-17 kl. 15:00.
Senast redigerad av Rebax 2012-03-17 kl. 15:00.