2012-03-05, 00:04
Medlem
Puffarns avatar
Fortsätter i egen tråd då ämnet börjar få eget liv i fel tråd...

Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud
Det du gör nu är inte att hitta fel i Koranen. Du hittar endast fel i människors publicerade åsikter om densamma. Det spelar ingen roll om åsikterna är gamla/populära/tidigare "allmänt accepterade" eller någons "officiella doktrin/översättning". Om Koranen säger Dhul-qarnain kan vi inte lägga andra ord där istället, för då är det inte längre Koranens felfrihet vi diskuterar utan någon annan bok. Vi kan ta den dedikerade tråden när du slutar upp med sånt här trams och kan hålla dig till saken - den bevarade Koranen.
Trams?
Du menar att du inte kommer använda dig av vedertagna tolkningar i en diskussion om Koranen? Tillåt mig småle. Hur olika delar av koranen ska tolkas är ju en lika stor del av koranstudier som själva läsandet av texterna.
Utom när det inte passar förstås. Men visst, vi kan ta en diskussion om koranen utan att tolka texterna eller hänvisa till vedertagna betydelser av surorna i fråga.
Ska vi läsa den som naken text utan att tolka så är det en helt obetydlig bok. Dess innehåll ligger i vad den menar i betydligt högre grad än bibeln som i det stora hela är rätt rak på sak. Det måste du väl ändå hålla med om, eller?

Dhul-quarnain var Alexander när Koranen skrevs enligt alla som var lärda muslimer förr. Nu är han inte det längre. Varför? För att varje människa kan lista ut att det är omöjligt och olämpligt.
Att du sitter och blankt säger nej gör inte det faktumet annorlunda.

Jag snackar inte skit om koranen för övrigt, jag tycker i det stora hela om den (trots min ateistiska övertygelse, som religiöst/litterärt verk är den bra) men du måste väl för bövelen erkänna att det finns saker ej överrensstämmande med verkligheten i den? Annat som gravt motsäger sig självt. Inget ont i det.
Citera
2012-03-05, 00:40
Medlem
slav-till-Guds avatar
Gud påstår att Koranen är felfri och utan inre motsättningar. Om du vill tolka och vränga för att skapa fel där inga finns är det upp till dig. Min metod är att läsa bokstavligt istället för att tolka närhelst detta är möjligt, är det detta du kallar "läsa som en naken text?".

Jag är inte intresserad av att analysera eller diskutera något annat än Koranens faktiska ord ens om du påstår att det är saker "lärda muslimer från förr" sade, eller att en viss tolkning är "vedertagen". Menar du plötsligt att de här lärda snubbarna fått auktoritet från Guden du inte tror på eller? Om du vill prata om Alexander den store står det dig fritt, men i Koranen nämns ingen vid detta namn.

Och nej, jag håller inte med om att det finns uppenbara osanningar/självmotsägelser i Koranen. Såhär i början på diskussionen kan jag villigt erkänna att jag alltid närmar mig all synbar problematik med inställningen att den förståelse som är mest harmonisk med hela resten av Koranen/det observerbara universum måste vara den bästa, eftersom jag tror att Koranen är en komplett enhet, och att en vers inte alltid kan förstås utan andra verser som belyser den. Om du studerar Koranen i "ond tro" och försöker hitta de fel dina fördomar säger borde finnas är du minst lika intellektuellt oärlig som jag i ditt närmande av boken. Sanningen är viktigare än båda våra egon och hur mycket vi har investerat i våra respektive antaganden om Guds existens etc.
Senast redigerad av slav-till-Gud 2012-03-05 kl. 00:42.
Citera
2012-03-05, 01:02
Medlem
Citat:
Gud påstår att Koranen är felfri och utan inre motsättningar. Om du vill tolka och vränga för att skapa fel där inga finns är det upp till dig. Min metod är att läsa bokstavligt istället för att tolka närhelst detta är möjligt, är det detta du kallar "läsa som en naken text?".

Jag är inte intresserad av att analysera eller diskutera något annat än Koranens faktiska ord ens om du påstår att det är saker "lärda muslimer från förr" sade, eller att en viss tolkning är "vedertagen". Menar du plötsligt att de här lärda snubbarna fått auktoritet från Guden du inte tror på eller? Om du vill prata om Alexander den store står det dig fritt, men i Koranen nämns ingen vid detta namn.

Och nej, jag håller inte med om att det finns uppenbara osanningar/självmotsägelser i Koranen. Såhär i början på diskussionen kan jag villigt erkänna att jag alltid närmar mig all synbar problematik med inställningen att den förståelse som är mest harmonisk med hela resten av Koranen/det observerbara universum måste vara den bästa, eftersom jag tror att Koranen är en komplett enhet, och att en vers inte alltid kan förstås utan andra verser som belyser den. Om du studerar Koranen i "ond tro" och försöker hitta de fel dina fördomar säger borde finnas är du minst lika intellektuellt oärlig som jag i ditt närmande av boken. Sanningen är viktigare än båda våra egon och hur mycket vi har investerat i våra respektive antaganden om Guds existens etc.

Är det något som den s.k profeten lyckades med så är det allt som gäller copyright-lagarna.
Eliminirera varenda jävel som trotsar oss....
Citera
2012-03-05, 02:39
Medlem
Puffarns avatar
Ok.
Jag kan på liknande sätt säga att jag har inga fördomar vad gäller islam heller. Helluva lot less än de flesta faktiskt. Har flera muslimska vänner från allt från bosnien till turkiet, marocko och iran, irak.
Jag bedömer alla för vilka de är en och en och går inte in med en mer negativ bild av någon för att de är muslimer än om de är kristna.
Därmed inte sagt att jag hyser större respekt eller kritiserar en religion mindre energiskt än något annat när jag ger mig in i det. Ska vara saklig dock. Jag är inte lika påläst i koranen som dig men jag är ordentligt insatt i den för att vara etnisk svensk.
Vi får se var det tar vägen och hoppas vi inte är mer ovänner om en vecka än vad vi är idag. Hehe. Eller, ja vi är inte ovänner men du förstår vad jag menar. Diskussioner är kul.

Jag anser inte att Alexander är avklarad egentligen men ska vi lägga tolkningar och tvetydigheter åt sidan vad gäller dig så kommer vi inte längre om den Suran.

Vi kan hoppa in på en emotsägelse då. Straff för äktemskapsbrott. Inga tolkningar så den här är ganska tydlig.
24:2 Män och kvinnor ska straffas med ett hundra rapp.
4:15 Gäller enbart kvinnor men nu är det inga rapp som gäller utan livstids husarrest eller befrielse från gud.
4:16 gäller män som om de ångrar sig helt ska lämnas ifred.
Vad gäller 4:16 så är översättningar problematisk då arabiska pronomen blir maskulina om en man ingår i gruppen som jag fått det lärt mig. Man kan därför låta 4:16 gälla både mannen och kvinnan men med tanke på att 4:15 specifikt gäller kvinnor och där stipulerar hennes straff så är det en stretch att låta gällande att 4:16 skulle innefatta även kvinnor. Oavsett så står 24:2 i kontrast.

Säger Koranen att en kvinna som begår äktenskapsbrott ska straffas med hundra rapp, livstids husarrest eller kan hon helt förlåtas om hon ångrar sig?
Citera
2012-03-05, 09:52
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Säger Koranen att en kvinna som begår äktenskapsbrott ska straffas med hundra rapp, livstids husarrest eller kan hon helt förlåtas om hon ångrar sig?

I vers 24:2 används ordet "zina" vilket betyder just utomäktenskapligt sex.
I vers 4:15 används ett helt annat ord, "fahisha". Bernström översätter ofta med "skamlöst". I 17:32 står det att zina är fahisha, alltså typ att utomäktenskapligt sex faller under vidare kategorin av oacceptabelt skamlös beteende. "Fahishas" totala förekomst kan kollas här: http://tanzil.net/#search/root/%D9%81%D8%AD%D8%B4
Jag tror Gud säger att man måste bete sig anständigt i det offentliga rummet och de som av någon anledning inte klarar detta måste skiljas från hyggligt folk in i enlighet med 4:15 (observera att det är förbjudet att spionera på folk enligt 49:12, så det måste handla om saker som sker öppet).
De som bevisligen begått akten "zina" ska få 100 rapp. Denna bestraffning är högst effektiv/ekonomisk, vilket är "tur" eftersom det är ganska vanligt att människor som i övrigt verkar rätt vettiga faktiskt begår denna synd.
Citera
2012-03-05, 10:07
Medlem
slav-till-Guds avatar
Ska se om jag kan hjälpa dig att förstå det där med Alexander bättre.
Om vi börjar diskutera någonting annat än den arabiska Koranen ordagrannt så kan aldrig diskussionen leda någon vart, eftersom ämnet vi faktiskt diskuterar aldrig kommer kunna definieras. Vems uppfattning om bokens förståelse skulle vi kunna lita på, och varför är det rimligare att diskutera deras påstådda eller publicerade förståelse av nånting än vår egen?

Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Är det något som den s.k profeten lyckades med så är det allt som gäller copyright-lagarna.
Om det du påstår på något sätt är relevant för diskussionen får du gärna förtydliga dig.
Citera
2012-03-06, 12:42
Medlem
Woodhoppers avatar
Korana påstår att jorden är platt
Citera
2012-03-06, 15:38
Medlem
Citat:
Fortsätter i egen tråd då ämnet börjar få eget liv i fel tråd...

Trams?
Du menar att du inte kommer använda dig av vedertagna tolkningar i en diskussion om Koranen? Tillåt mig småle. Hur olika delar av koranen ska tolkas är ju en lika stor del av koranstudier som själva läsandet av texterna.
Utom när det inte passar förstås. Men visst, vi kan ta en diskussion om koranen utan att tolka texterna eller hänvisa till vedertagna betydelser av surorna i fråga.

Vedertagna betydelser? Bruket och den terminologiska förändringen är av betydelse. Det handlar inte om att saker och ting inte passar, utan snarare okunskaper i att kunna spåra definitionerna.Ett språk som arabiska är inget och leka med, det kräver studier.

Citat:
Ska vi läsa den som naken text utan att tolka så är det en helt obetydlig bok. Dess innehåll ligger i vad den menar i betydligt högre grad än bibeln som i det stora hela är rätt rak på sak. Det måste du väl ändå hålla med om, eller?

Dhul-quarnain var Alexander när Koranen skrevs enligt alla som var lärda muslimer förr. Nu är han inte det längre. Varför?

Av flera skäl, nej det är inte Alexander.

Citat:
För att varje människa kan lista ut att det är omöjligt och olämpligt.
Att du sitter och blankt säger nej gör inte det faktumet annorlunda.

Jag snackar inte skit om koranen för övrigt, jag tycker i det stora hela om den (trots min ateistiska övertygelse, som religiöst/litterärt verk är den bra) men du måste väl för bövelen erkänna att det finns saker ej överrensstämmande med verkligheten i den? Annat som gravt motsäger sig självt. Inget ont i det.

Nej, i egenskap av någon som har studerat den.
Citera
2012-03-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodhopper
Korana påstår att jorden är platt
En av de värsta lögnerna jag har hört på Flashback, och då har jag hört en hel del...
Citera
2012-03-13, 16:39
Medlem
slav-till-Guds avatar
Jag ville bara återuppväcka tråden och säga att Koranen fortfarande är den bästa Boken, fri från fel eller självemotsägelser. Denna sanning kan inte tigas ihjäl.
Citera
2012-03-13, 17:21
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
En av de värsta lögnerna jag har hört på Flashback, och då har jag hört en hel del...

http://wikiislam.net/wiki/Flat_Earth_and_the_Qur%27an
Citat:
As quoted in the beginning of this article, Sheik Abdul-Aziz Ibn Baaz, the supreme religious authority of Saudi Arabia, believes the earth is flat, and so does Muslim Researcher on Astronomy Fadhel Al-Sa'd, who declared in a televised debate aired on Iraqi Al-Fayhaa TV (October 31, 2007) that the Earth is flat as evidenced by Qur'anic verses and that the sun is much smaller than the Earth and revolves around it.[14]

As devout Muslims, they have good reason to conclude the Earth is flat; the Qur'anic verses 15:19, 20:53, 43:10, 50:7, 51:48, 71:19, 78:6, 79:30, 88:20 and 91:6 all clearly state this and not a single verse in the Qur'an hint to a spherical earth.

While many have attempted to explain away this 'oddity' to fellow Muslims and Westerners, they prey on their listeners ignorance of the Arabic language. In short, there is no escaping the fact that, according to the Qur'an, the earth is flat as a pancake

Citat:
Jag ville bara återuppväcka tråden och säga att Koranen fortfarande är den bästa Boken, fri från fel eller självemotsägelser. Denna sanning kan inte tigas ihjäl.

http://wikiislam.net/wiki/Scientific...n_the_Qur%27an
http://wikiislam.net/wiki/Contradict...n_the_Qur%27an
Citat:

Human created from clay

The Qur'an advocates creationism. It is incompatible with the thesis of human evolution from simpler life forms and natural selection.
We created man from sounding clay, from mud moulded into shape; Qur'an 15:26

The sun set into the murky water
The Qur'an propagates the idea that the sun is smaller than the earth and assumes the sun goes to a black muddy pool.
Until, when he reached the setting of the sun, he found it set in a spring of murky water: Near it he found a People: We said: "O Zul-qarnain! (thou hast authority,) either to punish them, or to treat them with kindness." Qur'an 18:86

Geocentricism
The Qur'an mentions numerous times that the Sun and the Moon travel in an orbit, but does not mention once that the Earth does too. This is consistent with the beliefs that were prevalent prior to the 16th century that the Sun revolved around the Earth.
And the Sun runs his course for a period determined for him: that is the decree of (Him) the Exalted in Might, the All-Knowing. Qur'an 36:38
Sun orbits the earth.
And maketh the sun and the moon, constant in their courses, to be of service unto you, and hath made of service unto you the night and the day. Qur'an 14:33

Shooting stars are missiles for devils

They appear to be missiles to shoot the devil away, in this verse.
And verily We have beautified the world's heaven with stars/lamps, and We have made them missiles for the devils, and for them We have prepared the doom of flame. Qur'an 67:5

How many planets in the solar system according to the Quran?
This verse claims there are seven planets. However, according to astronomers, there are eight ordinary planets and five dwarf planets, which leaves the grand total at thirteen.
Allah is He Who created seven Firmaments and of the earth a similar number. Through the midst of them (all) descends His Command: that ye may know that Allah has power over all things, and that Allah comprehends, all things in (His) Knowledge. Qur'an 65:12
Tafsir Ibn Abbas explains they are all flat planets
The paternal cousin of Muhammad and conspicuous expert on tafsir (interpretation of the Qur'an) writes that Allah means that all 7 are flat planets.
Allah is He who created 7 heavens one above the other like a dome, and of the Earths, the like thereof, 7 planets but they are flat. Tafsir Ibn-Abass

Where does the sun rise?
The sun rises equally upon every human on earth on a daily basis, except in the poles. However, the Qur'an advocates the geocentric idea and flat earth concept in the verse below:
Until, when he came to the rising of the sun, he found it rising on a people for whom We had provided no covering protection against the sun. Qur'an 18:90

Asexual creatures are absent in the Quran
Not every creature procreates or reproduces through male and female sexual relationship. The whiptail lizard in the U.S. Southwest, Mexico, and South America, which consists only of females who reproduce by parthenogenesis. Allah does not know anything about the biological process by which new individual organisms are produced. Today we know you can find an organism which creates a genetically-similar or identical copy of itself without a contribution of genetic material from another individual. There's also hermaphrodites.
And of every thing We have created pairs: That ye may receive instruction. Qur'an 51:49

The blood-clot stage in human reproduction
There was never a stage of blood clot during the formation of humans inside the womb.
Created man, out of a (mere) clot of congealed blood: Qur'an 96:2

Earth is still
21st century astronomers tell us the Earth goes around the Sun. The Qur'an gives these views.
Is not He (better than your gods) Who has made the earth as a fixed abode, and has placed rivers in its midst, and has placed firm mountains therein, and has set a barrier between the two seas (of salt and sweet water). Is there any ilah (god) with Allah? Nay, but most of them know not. Qur'an 27:61

Space flight is impossible
Space travel was pioneered by Non-Muslims fifty years ago. With current technology, mankind has already explored the end of the solar system. This verse however, implies that space travel is impossible without the consent of Allah. With dozens of atheist astronauts, you have to ask why an omniscient Deity made such an erroneous prophecy.
O ye assembly of Jinns and men! If it be ye can pass beyond the zones of the heavens and the earth, pass ye! not without authority shall ye be able to pass! Qur'an 55:33

Could Allah have a Son?
Yes - If Allah had willed to choose a son, He could have chosen what He would of that which He hath created. Be He Glorified! He is Allah, the One, the Absolute. Qur'an 39:4
No - Wonderful Originator of the heavens and the earth; How can He have a son when He has no consort? He created all things, and He hath full knowledge of all things Qur'an 6:101

Does evil come from Allah?
Yes - .... If some good befalls them, they say "This is from Allah". But if evil, they say "This is from thee" (O prophet). Say: "All things are from Allah.... Qur'an 4:78
No - Whatever good, (O man!) happens to thee, is from Allah. But whatever evil happens to thee, is from thyself. But what has come to these people. That they fail to understand a single fact Qur'an 4:79

Etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc...
Senast redigerad av Luffarlasse 2012-03-13 kl. 17:35.
Citera
2012-03-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
http://wikiislam.net/wiki/Flat_Earth_and_the_Qur%27an

Varför använder du dig av Wikiislam? Kan du inte tänka själv? Leta efter källor själv? Vara källkritisk? Resonera? Inte? Jag är säker på att du inte kan försvara det du kopierade, med tanke på att ingenting stämmer där. Ska vi prova?

Artikeln beskriver att Shayk Abd-al-Aziz ibn Abd-Allah ibn Baaz har hävdat att jorden är platt. Något som inte stämmer, det är en gammal myt och något som han själv har beskrivit som en substanslös lögn.

Nu ligger det en tung last på dig, bevisa för mig att ibn Baaz har denna uppfattningen genom att ge mig autentisk källa till hans verk. Det kommer du inte göra, för att ett sådant uttalande existerar inte.

Och där föll ännu en ''självtänkande människa''. Ah, same old story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in