2004-07-14, 18:47
Avstängd
Lacerdas avatar
Eeee, jag satt och kollade några sidor i gamla testamentet och läste om några regler som gud gav till folket. Man skulle inte äta griskött, riktar han sig bara till Judarna då eller?
Va fan läser de kristna ur de gamla testamentet för om det bara gäller judar?
Citera
2004-07-14, 19:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Det bibelställe med de levitiska reglerna du nämner ingår i en serie stadgar och bud (kallade helighetslagar) som gavs till israeliterna på deras väg mot Kanaan efter flykten från slaveriet i Egypten. De här lagarna var relaterade till nomadfolkets förhållanden och definierade hur Guds bud - Guds eviga lag - skulle tillämpas i detalj under deras aktuella omständigheter (med hänsyn till deras roll som Guds "egendomsfolk.

Att kristna läser Gamla Testamentet är fullt naturligt då GT vimlar av profetior om den stundande ankomsten av Messias (Jesus). Sedan är det också intressant att läsa om hur israelerna hade det.

Men vad det betröffar just oren föda, som t.ex. griskött som du påpekar så avstår jag från denna vämjeliga best.

"Ty se, Herren [Människosonen, Messias] skall komma med eld, och hans vagnar skall vara som en stormvind. Han skall låta sin vrede drabba med hetta och sitt straff med eldslågor. Ty med eld och med sitt svärd skall Herren gå till rätta med alla människor... de som äter svinkött och andra styggelser, ja, också möss, de skall alla förgås, säger Herren" (Jes 66:15-17)

Citera
2004-07-14, 19:45
Medlem
nebutsdutss avatar
Jaha ? jag trodde att Jesus dog för våra synder och att vi därigenom är förlåtna? tycker att det verkar konstigt att han sen ska komma och ta kål på kanske hälften av jordens befolkning bara för att de äter en kottlett..
Citera
2004-07-14, 20:06
Moderator
Sun Rulers avatar
[size=2]Svarar både ja och nej på din fråga, som om mitt namn vore Bosse Ringholm. Har du så mycket som en gång syndat mot Herren, t.ex. ljugit eller ätit något orent så har du gått miste om härligheten men som du säger så har vi genom Jesus offer blivit renade från våra synder. Alla sådana styggelser som står skrivet i Skriften leder till döden men genom Herrens nåd så blir den som tror på Jesus räddad.[/size]
Citera
2004-07-14, 20:55
Medlem
Carpe Diems avatar
Man kan även se på t.ex. Galaterbrevet 5:2-6, om förhållandet mellan lag och nåd.
Citera
2004-07-14, 21:51
Medlem
nebutsdutss avatar
oki då hajar jag hur det ligger till...tja visst man har syndat så det är bara att hoppas på nåd då.
Citera
2012-03-10, 23:22
Medlem
Varför dricker kristna sprit, äter gris? Bibeln motsäger det

Jesus drack varken sprit eller åt gris, såhär säger bibeln:

"Svinet, ty det har visserligen klövar, men det idisslar inte, det skall gälla för er som orent. Av dessa djurs kött ska ni inte äta, inte heller skall ni röra vid deras döda kroppar" (Bibeln Femte Moseboken 14:8 )

Längre ned i samma kapitel vers 21 kan man läsa följande: "Ni skall inte äta något självdött. Åt främlingen som bor inom dina portar må du ge sådant och han må äta det. Eller också må du sälja det åt en utlänning…???

"…de som äter svinkött och annan styggelse, ja, också möss, de skall allesammans förgås, säger Herren." (Bibeln Jesaja 66:17)

"svinet, ty det har väl klövar och har dem helkluvna, men de idisslar inte, det skall gälla för er som orent." (Bibeln Tredje Moseboken 11:7)

"…avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod." (Bibeln Apostlagärningarna 15:20)

"Du skall endast vara ståndaktig att inte förtära blodet. Ty blodet är själen, och själen skall du inte förtära med köttet. Du skall inte förtära det. Du skall hälla ut det på jorden som vatten." (Bibeln Femte Moseboken 12:23-24)

"Och om någon av Israels hus eller av främlingarna som bor bland dem, förtär något blod, så skall jag vända mitt ansikte mot honom som förtär blodet och utrota honom ur hans folk" (Bibeln Tredje Moseboken 17:10)

"Och inget blod skall ni förtära, varken av fåglar eller av boskap, var ni än är bosatta. Var och en som förtär något blod han skall utrotas ur sin släkt." (Bibeln Tredje Moseboken 7:26-27)
Citera
2012-03-10, 23:25
Medlem
Varangians avatar
Var kommer spriten in?
Citera
2012-03-10, 23:29
Medlem
Pass-It-OnSs avatar
Om det stämmer så finns det mycket annat de flesta inte följer heller. De kloka är religiösa för att de får ut någonting av det, och plockar lite som de vill och tycker är viktigast.
Citera
2012-03-10, 23:36
Medlem
Synovialledens avatar
Du har verkligen hittat många fina godbitar i moseböckerna. Du kanske borde vända din frågeställning till Judarna istället? Dock hittar man en hel del som talar emot alkohol i evangelierna med. Kristna dricker sprit av samma anledning som alla andra som dricker sprit, eller vad menar du?
Citera
2012-03-10, 23:38
Medlem
Kashis avatar
En av dom få veterligen kristna jag är bekant med jobbar på en korvfabrik, har tänkt på detta men trodde faktiskt inte det var en förbjuden del av kristendomen. Väldigt mycket direktkontakt av förmodligen hundratals döda grisar veckovis.
Ja med tanke på att korv är en sådan brukad maträtt i den kristna delen av världen finner jag det märkligt.
Citera
2012-03-10, 23:38
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pass-It-OnS
Om det stämmer så finns det mycket annat de flesta inte följer heller. De kloka är religiösa för att de får ut någonting av det, och plockar lite som de vill och tycker är viktigast.
dom okloka lyssnar blint på religionen, dom kloka plockar det som dom vill ur religionen och tycker alla andra är idioter. idioterna är ateister.
låter jävligt logiskt det där du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in