Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-11, 22:39
Medlem
TripleXLs avatar
Någon fler som sett veckans PLUS avsnitt ?
http://svtplay.se/v/2735489/plus/del_4_av_10

Det handlar om en familj som vunnit nåra miljoner på postkodlotteriet.

Sedan blir de övertalade av företaget Nordic Investment Group att investera i värdepapper som familjen inte har en jävla aning om vad det innebär och ej heller läser igenom vad det är.

De får besked efter besked att allt är i sin ordning och investeringarna går bra.
De får dock inga siffror. Då åker de till kontoret och de får info att deras 3.2miljoner investerade från postkodvinsten nu är värda 199tusen kr.

Jag mår så jävla illa då jag ser programmet hur de kan bli så jävla lurade och inte kolla upp vad det är de sätter sina pengar på. Det finns även en "NIG-gruppen" som består av 38 personer som säger sig blivit blåsta av företaget. De som intervjuas i programmet ser tragiskt nog inte ut som att de är skarpaste kniven i lådan direkt då det kommer till ekonomi.

Familjen får uppenbart fel här i längden då de ändrar sin historia flera gånger om papper som de säger inte finns som de senare har sett och skrivit på och dylikt.

Ni som sett programmet, vad tycker ni om hela saken ?
Jag vet knappt vad jag ska säga själv förutom att familjen har sig själva att skylla för att vara så lättlurade.
Citera
2012-03-11, 22:44
Medlem
Såg också spektaklet men har inte så jättestor sympati för de drabbade.

I princip så ger de ju bort sina stålar mot "fagra löften", de får ingen webbsida att kolla saldot på, inga månatliga saldobesked utan bara samtal med säljaren som säger "det går bra".

NIG är ju rejäla bedragare inget annat men frågan är ju hur korkad man får vara.

Mig hade de inte lurat iaf.
Citera
2012-03-11, 23:11
Bannlyst
Tyvärr är det så att de som är lite tröga i huvudet, de blir också med tiden lurade, hur många lågbegåvade har inte vunnit pengar på lotteri och liknande, och något år senare varit färdiga för "kronkalle" de har slösat på ren skit, och självklart blivit blåsta.
Tänk att det fortfarande finns dyngskallar som går på Nigeriabrev/mail och låter sig luras, en normalbegåvad person går ju inte på sådant.
Ska man tycka synd om dessa???? jag vet inte beror på för somliga lågbegåvade vill inte ta ett gott råd så i de fallen kan de gott skylla sig själva.
Citera
2012-03-11, 23:16
Medlem
Ja, man kan ju undra hur dum man kan bli egentligen?
Det är trots allt bra att svalde stoltheten och vågade gå ut i TV iaf.

Med tanke på den där enorma värdeminskningen och avsaknaden av kontoutdrag så känns det inte som att Nordic Investment group investerade de 3,2M kr överhuvudtaget utan plockade allting rakt av.

Skrämmande att se hur enkelt det är att få tillstånd från finansinspektionen.
Att det är en helt tandlös myndighet är ganska välkänt vid det här laget efter Carnegie och HQ, men att det går till på det där sättet när man beviljar tillstånd trodde man ju inte.
Citera
2012-03-12, 00:09
Medlem
Sherekhans avatar
Haha vafan, låter precis som Broiler Room (usel film för övrigt)

edit: det är ju ett jävla KB, herregud. Man önskar att ekonomi lärdes ut i skolorna istället för religion så man slipper puckon som luras en del av mig tycker synd om dom medan en annan säger till mig att dom får fan skylla sig själva, girighet satte dom i den situationen nu får dom stå sitt kast
Senast redigerad av Sherekhan 2012-03-12 kl. 00:12.
Citera
2012-03-12, 06:19
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherekhan

edit: det är ju ett jävla KB, herregud. Man önskar att ekonomi lärdes ut i skolorna istället för religion så man slipper puckon som luras en del av mig tycker synd om dom medan en annan säger till mig att dom får fan skylla sig själva, girighet satte dom i den situationen nu får dom stå sitt kast

Ja var det inte i plus de hade om dedär svenskarna som köpte hus i thailand och skrev på avtal som var helt på thailänska. Hur lättlurade får man bli egentligen?
Citera
2012-03-12, 14:57
Medlem
Easy come easy gone.
Citera
2012-03-12, 19:31
Medlem
Rutendos avatar
Vad var det med killen från FI egentligen. De hade ju klippt flera gånger mellan fråg och svar. Jag måste nog tycka lite synd om de som blivit lurade, men man blir ju bara lurad en gång som det brukar heta
Citera
2012-03-12, 21:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Easy come easy gone.

Precis. Men folk har mycket svårare att ta förluster än att njuta av vinster. Eller vardagen, för den delen.

De har fortfarande mer pengar än vad de hade innan söndagen den 17e januari 2010. De ligger med andra ord fortfarande plus, har ett kapital att lägga på något roligt eller investera lite vettigare. Ändå mår de skitdåligt.
Citera
2012-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Precis. Men folk har mycket svårare att ta förluster än att njuta av vinster. Eller vardagen, för den delen.

De har fortfarande mer pengar än vad de hade innan söndagen den 17e januari 2010. De ligger med andra ord fortfarande plus, har ett kapital att lägga på något roligt eller investera lite vettigare. Ändå mår de skitdåligt.

Nordic Investment gick i Konkurs 2011 och startade upp verksamheten igen som Alt group som jag förstod det, så jag antar att de även blev av med de sista 199t kr.
Citera
2012-03-20, 11:20
Medlem
Du som blir illamående när du ser denna typ av skit program där man utan några som helst belägg vräker ur sig dom mest märkliga kommentarer som att hela familjen har förlorat alla sina vinst pengar och att det är NIG som gjort dåliga placeringar etc. så skall jag som vet vad som egentligen h nt berätta några punkter som kan få dig och bli bättre till mods

1) Det är inte hela familjen som PLUS vinklar det utan bara kvinnan (Marta) som investerat pengar.

2) Hon har vunnit 8,7 Miljoner och inte 3,2 som PLUS säger i programmet.

3) Kvinnan har i 5 omgångar investerat i olika värdepapper med HÖG avkastningspotential och HÖG risk. Hon har vid samtliga investerings tillfällen signerat risk dokument där hon medger att hon är medveten om att hela det investerade kapitalet kan GÅ FÖRLORAT!

4) Det är inte alls 200 000:- kvar utan över 1 Miljon av värdet finns kvar idag.

5) Det viktigaste av allt som inte nämn i TV programmet att det är EFG Bank AB som är ansvariga för kvinnans placceringar och inte NIG som var en återförsäljare. Alla placeringar har idag ett marknadsvärde och det kan följas på www.efgbank.se (Märkligt att PLUS inte tog upp det i programmet?)

Min fråga är: Hade hennes 3,2 MSEK dubblats i värde till 6,4 MSEK, hade hon då gått till PLUS och gråtit och gnällt över att det är NIG's fel?

Hon ångrar sig djupt över att hon tagit RISK med en del av sitt kapital som hon (VUNNIT 8 700 000 SEK) Det är mer än det dubbla vad någon annan medelsvensson någonsin kommer i närheten av.
Bilda dig/Er en egen uppfattning innan ni går på den låga nivå av journalistik som PLUS matat dig/Er med!

MVH/Vargen

Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Någon fler som sett veckans PLUS avsnitt ?
http://svtplay.se/v/2735489/plus/del_4_av_10

Det handlar om en familj som vunnit nåra miljoner på postkodlotteriet.

Sedan blir de övertalade av företaget Nordic Investment Group att investera i värdepapper som familjen inte har en jävla aning om vad det innebär och ej heller läser igenom vad det är.

De får besked efter besked att allt är i sin ordning och investeringarna går bra.
De får dock inga siffror. Då åker de till kontoret och de får info att deras 3.2miljoner investerade från postkodvinsten nu är värda 199tusen kr.

Jag mår så jävla illa då jag ser programmet hur de kan bli så jävla lurade och inte kolla upp vad det är de sätter sina pengar på. Det finns även en "NIG-gruppen" som består av 38 personer som säger sig blivit blåsta av företaget. De som intervjuas i programmet ser tragiskt nog inte ut som att de är skarpaste kniven i lådan direkt då det kommer till ekonomi.

Familjen får uppenbart fel här i längden då de ändrar sin historia flera gånger om papper som de säger inte finns som de senare har sett och skrivit på och dylikt.

Ni som sett programmet, vad tycker ni om hela saken ?
Jag vet knappt vad jag ska säga själv förutom att familjen har sig själva att skylla för att vara så lättlurade.
Citera
2012-03-20, 11:23
Medlem
Du verkar ha noll koll, vaddå KB?

Läs mitt inlägg nedan!

Citat:
Ursprungligen postat av Sherekhan

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in