Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Går att se på Nordeas sida på de som går att köpa
https://www.nordea.se/privat/produkt...kurslista.html
Tror inte FRB Intrum 7 går att köpa längre dock utan det är FRB Intrum 8 med återbetalningsdag 20 juli 2028 som gäller nu. Att den slantar en kupongränta på 10,8 % och handlas långt under nominella värdet till motsvarande >12 % beräknad årsavkastning säger ju dock en del om risken i Intrum.
Nordea stoppar handeln med räntebevisen ca 6 månader efter utgivning. Men i reklamen påstår de att bevisen alltid kan handlas över börsen. Jag har försökt ta reda på varför det inte går att lägga några köporder både genom att ringa Nordea själva och genom att kontakta Finansinspektionen. De säger att "Nordea är skyldiga att ställa köp/säljkurser så att priset motsvarar det underliggande värdet".
Jag har förstått det som att det betyder att Nordea måste lägga ut (stora) köpordrar och stora säljordrar som ser till att bevisen handlas till "rätt" värde. De säger att de är "market maker".
Men tydligen kan Nordea också bestämma sig för att helt enkelt strunta i det, för de plockar i alla fall ganska snart bort sin stående säljorder. Köpordern ser dock i de flesta fall ut att ligga kvar.
Och, säger de sedan, när de själva bestämt sig för att sluta "ställa kurser", då får inga andra lägga ut några köporder heller. För då kan priset "bli fel".
Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Sen kanske jag minns fel men jag har ju för mig att spreaden inte var så hög som den är nu när jag handlade räntebevis för några år sen. Nordea har också höjt avgiften som de tar ut markant.
Det tror jag inte. Det är samma avgifter som det alltid varit. Vilken avgift menar du att de har höjt?